Aktivera äldre hund

Filbunke

Trådstartare
Jag hjälper en bekant till mig med hennes 11-åriga hund. Hunden är av aktiv (!!) ras men har i hela sitt liv fått vara sällskapshund och inte fått utlopp för sina behov riktigt.

Hon har varit ganska stressad tidigare i sitt liv men börjar nu lugna sig lite mer. Hon tycker att längre skogspromenader är ganska OK och blir lagom trött utav det, men jag vill ge henne mer. Sedan jag har tagit hand om henne är hon mycket gladare och spralligare, hon bjuder in till lek ofta och tar spontan kontakt på promenaderna vilket inte hänt tidigare.

Hon kan i princip kngenting annat än sitt och såna saker som "gå och lägg dig" "hopp upp i bilen" typ. Hon drar i kopplet men det har vi fått bukt på. Vad har ni för tips på aktivering? Vi har lagt några spår och det funkar Ok, vi kör även lite kontaktövningar men jag tycker det är svårt att träna utan ett tydligt mål.

Vad gör ni med era äldre hundar? Har ni tips? Ska tillägga att hon är väldigt lättlärd och förarvek, men det är mest åldern som sätter käppar i hjulet.

Jag har ingen äldre hund själv, men jag skulle börja med lite nosövningar och klickerträning.
Du skriver att åldern sätter käppar i hjulet- fysiken? Man behöver ju inte göra så fysiskt avancerade saker.

Jag har ingen äldre hund själv, men jag skulle börja med lite nosövningar och klickerträning.
Du skriver att åldern sätter käppar i hjulet- fysiken? Man behöver ju inte göra så fysiskt avancerade saker.

Det enda jag funderar på med klickerträning är om jag träffar henne för sällan för att hålla igång det. Samma sak med all träning eg, att jag inte kan underhålla det hur som helst.

Jag tänkte mest mentalt, hon är lite seg och inrutad i gamla beteenden ;)

Klicka in hunden (har de väl lärt sig att klick betyder godis så lär de inte glömma det i första taget ;) ) och träna sedan lite olika trick m.m. Låt hunden "bestämma trick" själv genom att helt enkelt belöna vad hunden än bjuder på och se vad det leder till.

Klicka in hunden (har de väl lärt sig att klick betyder godis så lär de inte glömma det i första taget ;) ) och träna sedan lite olika trick m.m. Låt hunden "bestämma trick" själv genom att helt enkelt belöna vad hunden än bjuder på och se vad det leder till.

Men det är just tricken jag är orolig för, eftersom jag inte har henne helt regelbundet. Ska jag då köra såpass löst att det kvittar vilket beteende hon bjuder på? Utan att "följa upp det", om du förstår hur jag menar? :)

@Filbunke, precis så! Hon kommer ju få tänka till och träna lite mentalt varje gång ändå, oavsett vad det är. Märker du sedan att hon bjuder på precis samma beteende hela tiden, vänta ut och se om du kan få henne att bjuda på något annat så att hon tänker till och inte bara gör något som är ett "säkert kort" för henne.

Okej! Ja det lär ju funka. Det är väl att man som människa hela tiden tänker "färdigt beteende" men det skiter ju egentligen hunden i :) tack för tips!

Oh yes, det är väldigt lätt att fastna i "färdigt beteende"-tänket, men försöker man skippa det och istället se allt i så små bitar som möjligt och se vägen mot olika beteenden som möjligt, då kan man få riktigt kul :D

Just det R_C beskriver tycker jag ger absolut mest rent aktiveringsmässigt också, då måste de verkligen tänka själva.

Förstår att det blir lite knepigare om du bara träffar de ibland, förstod det som att du hade tagit över hunden

Just det R_C beskriver tycker jag ger absolut mest rent aktiveringsmässigt också, då måste de verkligen tänka själva.

Förstår att det blir lite knepigare om du bara träffar de ibland, förstod det som att du hade tagit över hunden

Klicka in hunden (har de väl lärt sig att klick betyder godis så lär de inte glömma det i första taget ;) )

Haha, var ute med mina häromdagen när vi mötte en tjej med en valp som hon klickertränade hundmöten med. Så fort min yngling hörde klicket ville hon gå fram och få sitt godis av den främmande tjejen ;) Då har vi inte klickertränat på rätt länge...

Jag hjälper matten när hon inte har tid riktigt, så det blir ganska oregelbundet.

Men då blir det i princip nya beteenden varje gång? Om hon inte minns sen sist.. Eftersom man behöver backa bakåt hela tiden

Antingen väljer du bara ett beteende hon bjuder på och förstärker, eller så bestämmer du på förhand vad du vill lära henne. När det gäller det sistnämnda kanske du får backa lite om det går lång tid mellan gångerna. Om målet bara är att aktivera hunden spelar det ju inte så stor roll VAD ni gör eller hur länge det sitter.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 896
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 033
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 763
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 262
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10