aktiva barfotahästar

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

emindy

Jag har blivit lite trött på alla de som säger att bara skogsmullehästar kan gå barfota, om ens de.
Därför tänkte jag starta en tråd där vi kan dra upp barfotahästar som faktiskt rids aktivt och eventuellt även tävlas! I norden först och främst. Nog för att det finns många exempel utomlands, men sånt räknas ju som bekant inte.

Jag kan börja själv:
Mina egna hästar är just nu inte sådär lysande exempel då ena är högdräktig och andra är under igångsättning efter en lång konvalescens.
Märren HAR dock ridits aktivt barfota tills i höstas då jag började trappa ner.

Annars finns kända exempel bland annat inom barocken där en viss dansk har alla hästar barfota samt hans ombud i Sverige som har alla sina hästar barfota. Jag känner även till fler akademiska tränare som har sina hästar barfota. Fast här får man ju inte nämna folk vid namn...

I övrigt var en av de som placerade sig i ArabSM barfotahäst som jag har förstått det.

Sv: aktiva barfotahästar

Jag hade min Stormy igång under ca ett år med aktiv träning, fång och barfota, både AR och ute i skogen..(han hade kronisk förgiftningsfång, men klarade av ridningen till den dagen han fick Elichios). Tyvärr så är nog inte alla AR-ekipage en bra referens heller då de flesta enbart rider på bana och mindre ute i naturen.

Nästa häst hade skor när han kom som åkte väck, men han han aldrig komma igång fullt innan han fick åka tillbaks, men klarade sig bra.

Nu har jag två unghästar som är tänkta komma igång i vår lite smått, den ena är jag inte bekymrad över utan tror han kommer klara sig hur fint som helst igång och barfota, den andra är jag dock mycket tveksam till, men vi får se.

Har en väninna vars häst aldrig haft skor, är idag fyra år, den hästen är inkörd och inriden både ute och inne på banan och har aldrig ens varit hovöm på något vis under hela sin uppväxt. Den hästen har hovar av sten.

De andra som har sina igång och barfota får prata för sig själva :-) Men visst finns dom!

MVH/

Ja, vad räknas som aktiv undrar man ju då ;)

Vi kan vara ute och gå i skogen (barrunderlag, grusunderlag och asfalt ungefär uppdelat på lika stora delar) 1½ timme ett par dgr i veckan. Vi jobbar antingen på bana eller ute på vägen (asfalt) 15-30 minuter ett par dgr i veckan. Sen har han ju vilodagar/veckor ibland också.

Nu är han unghäst och det kommer väl utökas såsmåningom.

Min förra ponny tävlades i hoppning och dressyr till Regional nivå barfota.

Min häst (5½ år) går barfota bak då det inte går att sko honom. (Han sparkar. Även med domosedan) Det går bra så länge det inte är glashalt eller stenhårt i backen. Jag ska försöka få stallplats där det finns ridhus så jag skonar honom under de perioder som det är hårt o halt.. Vi tränar och tävlar hopp, dressyr & terräng på lätt nivå än så länge. :banana:

Min häst går barfota och tränas målmedvetet. Han har varit barfota lite drygt 1,5 år.
Jag skulle kunna tävla LB dressyr och LC hoppning men har varken nerver eller intresse av det.
Mvh T

Va gott !!! :)
Har själv en travarmärr (är ridhäst numera, även avelssto) som går barfota sedan jag tog henne ur travet för gott våren -03 :)
Hon har ändå så fina hovar även när hon skoddes, och barfotafötterna är fina.
Men frågan är....
Hur OFTA skall man verka dom,då??? :confused:
Min märrs fötter är lite knepig, dom växer ju inte så jättefort och nu ser jag efter drygt 2 månader ( :eek: ) att dom börjat bli lite för långa......... :angel:
Oj fan...

Sen har jag ju en shetlandsherre, som är 4 år och har gått barfota hela sitt 4 åriga liv :smirk:

Har sms:at min gamla hovis och sagt att mina hästars fötter behöver verkas snart.
Han och hans son (som är lärling) kommer om ca 2 veckor :crazy:
Jäklar..

Men i alla fall, jag har en fråga....
Jag är ju ett TRAV/GALOPPfreak, så jag undrar....Tror man inte en travare kan tävla barfota?? JOvisst!! Men hur det blir på vintern.... Öh....
Kanske boots är bra att börja med??? :angel:
Kom med förslag o tips,vetja!!! ;)

/Carolrita

Nu är jag absolut ingen proffs i det här ämnet, men min fråga är, fungerar det att ha en tung häst barfota? (vet att många barockhästar är lite grövre och de sa du fungerade) Förut hade jag en islandshäst som gick barfota bak och det fungerade bra, men jag funderar på hur bra det är på tex ett stort hbl. Har hört om hbl som blivit jätte ömfotade av att bara va skodda fram och inget bak. Vad tycker folk på buke?

Min häst går alltid barfota, förutom nu på vintern för då måste han ju ha broddar. Men skos och broddas endast fram. Och han rids aktivt och tränas med, vi ligger i hårdträning för första tävlingsstart runt april-maj :)

Vi har shetlandstravare som tävlar barfota och de körs mycket på grus och asfalt och det är ofta klart mycke hårdare för dom än för de som rids eftersom dessa går ofta en mil varananna dag och det gör de utan några problem alls man får bara hålla koll på att de inte sliter för snett. Ibland händer det att vi får sko en 3 åring första säsongen men sen brukar det gå bra när de är 4 och vana vid att jobba.

Jag rider min quarterhäst barfota sedan ett år tillbaka. Tävlar och tränar ganska hårt och rids även ut i naturen.
Han klarar inte grusvägar så då åker det på boots fram. Funkar jättebra.
Men jag skulle inte tveka att sätta på skor om han inte hade mått bra. Tror att det bästa för en häst är att gå barfota, men har sett alltför många som rider barfota hästar där hästen uppenbarligen har väldigt ont. Man får inte bli fanatisk tycker jag.

Mitt halvblod som är en gammal herre går bara oskodd bak, han blir jätteöm utan skor. Har provat ett par omgångar men får väl acceptera att han får fortsätta ha skor fram iallafall.

Min häst blir också väldigt öm i sulorna när han är nyverkad. Jag har därför bett min hovslagare visa hur jag skall raspa och hålla efter imellan verkningarna.
Det har visat sig att detta funkar utmärkt ( tar lite och ofta ) han har blivit mycket mindre ömfotad. Min hovslagare kollar bara min häst när han är här och han behöver oftast bara göra något var 4 mån.
Nu har min häst bra hovar och bra benställning så det är inte så mycket att korrigera.

Tävlat ponny upp till LA-hopp barfota. Reds ut i skog och mark 5 dagar i veckan, hoppade ävern terräng ute.

Fast vi kan ju tala tyst om vintrarna.. Då fungerade det INTE överhuvudtaget.. Pga halkan.

Dock bra ridstigar så det var inte så mkt grusväg de reds på (de reds på det med utan problem men inte dagligen).

Min valack fungerar utmärkt barfota sålänge jag ger fan i att rida 1½ timme på grusväg vareviga dag (då hovarna nöts för hårt), men det är i princip grusväg jag har, så..

Alexandra_W skrev:
Tävlat ponny upp till LA-hopp barfota. Reds ut i skog och mark 5 dagar i veckan, hoppade ävern terräng ute.

Fast vi kan ju tala tyst om vintrarna.. Då fungerade det INTE överhuvudtaget.. Pga halkan.

Dock bra ridstigar så det var inte så mkt grusväg de reds på (de reds på det med utan problem men inte dagligen).

Min valack fungerar utmärkt barfota sålänge jag ger fan i att rida 1½ timme på grusväg vareviga dag (då hovarna nöts för hårt), men det är i princip grusväg jag har, så..

Hrmf...
Trodde att en barfotahäst har bättre fästen än en skodd häst med brodd på vintern :confused:
Det är vad min märr gör.... :smirk:
Fast det är klart man tar hänsyn till hästen, och väljer då att låta hästen gå på annat ställe än där det är blankis ;)

I hagen har jag fått ofta se hur märren min går på is utan problem (det är ett vbl) och sen så har jag en tokig shetlandsherre ( :D ) och han går gärna på is!! :eek:
När jag är ute med min shettis-herre, brukar jag ju be han flytta på sej så inte han går på blankis...Men tror NI han lyssnar,va?
NIX!! Han går på blankis, den tokfan :D

/Carolrita

Carolrita skrev:
Hrmf...
Trodde att en barfotahäst har bättre fästen än en skodd häst med brodd på vintern :confused:
Det är vad min märr gör.... :smirk:
Fast det är klart man tar hänsyn till hästen, och väljer då att låta hästen gå på annat ställe än där det är blankis ;)

I hagen har jag fått ofta se hur märren min går på is utan problem (det är ett vbl) och sen så har jag en tokig shetlandsherre ( :D ) och han går gärna på is!! :eek:
När jag är ute med min shettis-herre, brukar jag ju be han flytta på sej så inte han går på blankis...Men tror NI han lyssnar,va?
NIX!! Han går på blankis, den tokfan :D

/Carolrita

Tja, nu vet jag int var du bor, men här (norra uppland) så är de broddade hästarna i en helt egen division. Det blir äcklig blankis som gärna blir våt med, dvs de oskodda stackarna kan knappt röra sig. Nu är det NORMALT bara begränsade perioder det är så, men den här vintern har varit hemsk. Jag har alltid (i princip) haft iaf en oskodd häst vintertid och aldrig behövt hålla inne eller så, förrän den här vintern. Unghästen har dels slagit sig halvt fördärvad i hagen, vilket inte vill läka riktigt eftersom hon spänner sig hela tiden pga halka och det blir en ond cirkel, och dels har jag fått hålla henne inne totalt fem dagar pga att det var för halt att släppa ut. Så hon får, trots att hon bara är två, skor och brodd..

Såhär såg dte ut när det var som värst, och det såg ut så i nästan en månad.. http://hem.passagen.se/visenz/is.htm

Alexandra_W skrev:
Tja, nu vet jag int var du bor, men här (norra uppland) så är de broddade hästarna i en helt egen division. Det blir äcklig blankis som gärna blir våt med, dvs de oskodda stackarna kan knappt röra sig. Nu är det NORMALT bara begränsade perioder det är så, men den här vintern har varit hemsk. Jag har alltid (i princip) haft iaf en oskodd häst vintertid och aldrig behövt hålla inne eller så, förrän den här vintern. Unghästen har dels slagit sig halvt fördärvad i hagen, vilket inte vill läka riktigt eftersom hon spänner sig hela tiden pga halka och det blir en ond cirkel, och dels har jag fått hålla henne inne totalt fem dagar pga att det var för halt att släppa ut. Så hon får, trots att hon bara är två, skor och brodd..

Såhär såg dte ut när det var som värst, och det såg ut så i nästan en månad.. http://hem.passagen.se/visenz/is.htm

Ser du inte vart jag bor ??? :eek:
Nåja..Karlstad i af :smirk:
Jo jo, men det är visst äckligt när det är så jäkla mkt is överallt...Man kan knappt gå..
Är glad att vi inte har det så härhemma.......

/Carolrita

Min unghäst 4-åring, kraftigare typ på häst, är barfota och har alltid varit det. Snacka om hårda hovar. Ömmar aldrig.
2 ridtravare är oxå barfota, det funkar ok samt isisen han har ju varit barfota på island och han kan ömma lite ibland.

Trodde att en barfotahäst har bättre fästen än en skodd häst med brodd på vintern

Ja det är väl en myt som borde avlivas på direkten, ingen bar hov fäster bättre på is än den broddade. Tillhör du dom som tror att hästen har sugkoppar på fötterna också, för i så fall vill jag påminna dig om att det inte är en bläckfisk i andra änden utan en häst.

På is i arbete skall hästen ha någon form av halkskydd, sen om det är en skodd hov eller broddbar boots etc är oväsentligt.

Det barfotahästen har bättre fäst än är en SKODD häst UTAN brodd. Jag tror det är där folk trasslat ihop det. Och räknar skodd som skodd och broddad. och då faller det.

BÄST grepp på is har en häst som är skodd och broddad med fyra brodd/sko (eller fler, men inte bara traktbrodd).

SÄMST grepp på is har en skodd häst UTAN broddar. Järnsko mot blankis är det halaste man kan lyckas med i princip, och där är det bättre barfota.

Det är därför det är idioti att släppa skodda hästar obroddade i hagen...

Jag har följt stort sett alla barfotatrådar o det är nästan ingen som skrivit att det bara är skogsmullehästar som klarar att gå barfota. Däremot har jag sett en massa inlägg där det står att alla hästar klarar att gå o användas barfota vilket jag anser vara ren lögn. Jättebra när man kan ha o använda sin häst barfota men det innebär inte att det går med alla.
Gärna barfota men inte till varje pris.
PL

SÄMST grepp på is har en skodd häst UTAN broddar. Järnsko mot blankis är det halaste man kan lyckas med i princip, och där är det bättre barfota.

Självklart, det är ju brodden som ger halkskyddet sen om den sitter på en sko eller typ boots är ju oväsentligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

U
Islandshäst Hej, Jag vill uppmärksamma något som säkert många tänkt på och tycker skall göra något åt, säkert finns det de som tycker det är bra...
Svar
14
· Visningar
2 385
Senast: Ultrabeat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka