Åkte in akut

fettso

Trådstartare
Igår em blev Oskar sämre igen, han kom haltande i skritt genom hagen.
Åkte ner akut till Helsingborg, visste inte om det var fång eller pga hålväggarna.

Han vägdes 280kg(överviktig)han är en shettis men stor 112cm.
Fick skritta och trava med honom på gången han haltade i skritt och var jättehalt i trav.
Vet kollade hans hovar och han är helt deformerad.
Han har överhuvudtaget inga kanter att gå på fram, utan han bär upp hela vikten på sulan-måste vara oerhört smärtsamt.
Konstigt att min hovis sa åt mig att bara låta han gå och vila så det nya kunde växa ut, hade jag gjort det hade det hela blivit mkt värre.
Han fick smärtstillande för att "slå ut hoven" så att vi kunde fastställa att smärtan kom därifrån, vet uppskattade att han blev bra till ung 70%.
Sedan röntgade vi, inga hovbensförändringar.

Han blev kvar över natten och fick smärtstillande.
Idag skulle deras hovslagare titta på honom, dom skulle ringa under eftermiddagen idag så nu väntar jag bara.

Hemma vankar mitt Islandssto av och an, ibland springer hon.
Hon är dessutom dräktig på 53 dygn så jag hoppas inte att oron äventyrar ngt.:(

Sv: Åkte in akut

Fick hämta hem honom från Helsingborg igårkväll.
Han är uppverkad för hålvägg på alla fyra, och han vet inte vilket ben han ska stå gå på, han stapplar fram-ont.:(

Han ska få smärtstillande 5 dagar.
2 ggr om dagen ska han rengöras med Virkon.
Andra veckan varannan dag, tredje veckan var tredje dag.
Återbesök på kliniken/hovslagaren om fyra veckor.
Han ska stå i box,boxhage tills han är så bra att man kan slå på honom skor.
Blir han mer halt eller får feber ska vi också åka ner direkt.

:cry:
Dessutom är mitt sto oroligt av att gå själv bredvid, hon är ju dräktig med.

Liknande trådar

Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 668
Senast: anhe
·
Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 502
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 722
Senast: Karminnie
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 998
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka