Åksjuk valp

Rugge

Trådstartare
Vad gör amed en väldigt åksjuk valp.
Har haft valpar innan, men aldrig någon som varit så åksjuk som denna lille killen ;(

Han har fått åka bil ca 10 ggr nu, men spyr fortfarande varje gang. Och då kör ja gså försiktigt jag bara kan.
Det spelar ingen roll om han är tom I magen, eller précis fått mat.
Åker I bur med fri sickt åt alla hall.
Kan man ge dem åksjukepiller?

Min unghunds åksjuka försvann när jag började täcka över buren med en tunn, mörk filt så att han bara såg ut litegrann över sätet fram. Tydligen är det rätt vanligt att hundar är tvärt om mot hur vi människor är vid åksjuka, de blir sämre om de har fri sikt ut.

Har haft valpar innan, men aldrig någon som varit så åksjuk som denna lille killen ;(

Han har fått åka bil ca 10 ggr nu, men spyr fortfarande varje gang. Och då kör ja gså försiktigt jag bara kan.

Båda våra hundar kräktes varje gång vi åkte någonstans när de var valpar. Ingenting hjälpte, men efter att de fyllt 6-7 månader började de vänja sig och älskar numera att åka bil.

Min hund var åksjuk som valp, han fyller snart 7 år och har fortfarande ångest ganska ofta när han åker bil. Han kan fortfarande kräkas emellanåt. Träna upp en positiv bild av att åka bil, jag skulle ha lagt mer tid på det.

Liten bur, dålig sikt, långa resor och välrastad = bäst resultat. Somnar han i buren är det guld.

Ja du kan ge åksjukepiller. Funkade finfint på min åksjuka valp. Jag fick rådet av veterinär att köpa recepfria Postafen på apoteket. Jag tycker det fungerade jättebra, hon har aldrig mått illa efter att hon fått dem och på så sätt har hon inte byggt upp rädsla för att åka bil. Nu är valpis 6 månader och har precis börjat åka utan piller igen och nu verkar hon inte må illa mer.

Tack för era svar.
Anledningen till att jag vill underlätta med tabletter är för att jag inte vill att bilåkande ska bli ångestladdat.
Det kommer bli bilåkande alla veckans dagar, så det måste fungera

Förutom de tips du redan fått: det som hjälpte mycket för min förra valp var att börja åka enbart till roliga platser. Vi åkte till rastgårdar, till vänner hon gillade och träningar som hon tyckte var superroliga. Det gjorde att hon började förknippa bilåkande med något positivt och då blev det bättre med illamåendet. Nu är det ju inte möjligt att alltid alltid åka till roliga ställen, men det går ju att försöka göra det så ofta som möjligt.

Håller med om ovanstående tips och lägger till att öva även på att vistas korta stunder i bilen även när den är stilla. Kan vara bra om de kommit in i en negativ spiral med oro skapad av åksjukan.

-Lite sikt
-korta turer
-svalt i bilen
-bur
-positiva platser
-åksjuketabletter
-vet man att man ska ut och åka lite längre kan fastande mage hjälpa.

Och oftast växer det bort.

Han har nu fått Postafen ett par ganger och vilken skillnad. När han får dem blir hans inte ens dregglig av illamående.
Så nu får han ha dem ett tag och förhoppningsvis blir inställningen till bilåkande snart positivt istället.
Härligt. Jag körde med min nu 6 månades Jönköping-Malmö igår utan att ge Postafen och hon visade inga symptom på att må illa längre,

När vi fick hem hund nr 2 (4 mån gammal) var han åksjuk sålänge han kände sig otrygg, så snart han fick åka i samma bur som hund nr 1 så mådde han inte illa längre.

Han har nu fått Postafen ett par ganger och vilken skillnad. När han får dem blir hans inte ens dregglig av illamående.
Så nu får han ha dem ett tag och förhoppningsvis blir inställningen till bilåkande snart positivt istället.
Jag är själv åksjuk och får käka Postafen om jag ska flyga/åka tåg/åka buss, hjälper toppen, men tänk på att han antagligen blir ganska trött av dem. Åksjukan är såklart viktig att bli av med, men ska du på nåt viktigt där han ska vara pigg så kan det vara bra att vara medveten om det:)

Liknande trådar

Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 542
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
2 083
Senast: Deluxe
·
Hundhälsa Hej! Min valp vill inte äta! Västgötaspets, 6 månader. När vi fick honom vid 8 veckor åt han "sådär" av fodret vi fått från uppfödaren...
Svar
5
· Visningar
1 244
Övr. Hund Behöver tips :) Hjälper till med en fyra månader liten valp, som anser att minsta lilla drag i kopplet, oavsett riktning på "draget"...
Svar
12
· Visningar
3 311
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025