Åksjuk unghund.

Sv: Åksjuk unghund.

Yes, de är receptfria. Jag pratade med veterinär om det. (Var även vet som rekommenderade dem till mig)
Mina hundar är visserligen "stora" (väger ca 20kg) men de får en halv tablett var. Det är samma mängd som man ger till barn. (Har dock råkat ge en hel tablett utan att jag märkt någon skillnad)

Mina hundar va båda två åksjuka tills vi införskaffade en bur, sen dess ha det inte varit några problem!
De blev oxå dåliga när vi körde små vägar men i en bur får de lättare att hålla blansen o de känner nog sig mer "ombonade" o säkra, tror att det minskar stressen.
Den äldsta hunden växte ifrån det , hon fick åka med överallt o hade alltid roligt när hon kom fram. Hon tycker fortfarande att det är lite jobbigt men mår inte dåligt, med buren så har hon blivit mycket lugnare.

Hmm, min väger bara 5,5kg. Kanske svårt att få till rätt dosering då. Men tack iallafall för tipset.

Min hund får åksjuketabletter om vi ska åka långt. Men han blir definitivt lite slö av dem så jag hade inte givit honom dem innan vi skulle på kurs eller liknande.
Det största problemet med åksjuketabletter är att de måste skrivas ut av vetrinär och våran skriver bara ut för tur och retur resa. ´Vilket gör att man får ringa igen, telefonkö, betala för utskrivet recept samt för tabletterna.

Har även prövat några tabletter man kunde köpa på hundaffären som skulle vara milt lugnande och bra för åksjuka. Men jag tyckte nog att han kräktes ännu mera efter dem.
apoteket har väl reseptfria

Jag tror inte på stress

Min lilla valp 5 mån är mycket åksjuk.
Vi åker ofta, då är vår stora lugna bilälskande hund med. Valpen ligger lugnt bredvid henne.

En resa på 1,5 km då är hon så nerdrägglad allt är blöt.
En resa på 15 mil då har hon spytt 5 gånger. Har då ändå inte ätit mat innan.

Nu har jag provat 2 resor 6 mil ca.
Att ha henne på golvet på passagerarsidan. Då sitter jag me där.
2 gånger har hon nu åkt , Senast i går.
Va inte drägglig , kräktes inte.
Dom säger att det kränger mindre där framm.

Annars har våra hundar det mycket gott o skönt där bak . Med filt o galler . De har hela bagset själva.
Men hon spyr på min stora tik som tar åt sig allt. skäms så.

Jag skall prova åksjuke piller

Yes, de är receptfria. Jag pratade med veterinär om det. (Var även vet som rekommenderade dem till mig)
Mina hundar är visserligen "stora" (väger ca 20kg) men de får en halv tablett var. Det är samma mängd som man ger till barn. (Har dock råkat ge en hel tablett utan att jag märkt någon skillnad)

Mina herrar är åksjuka, och fast den äldsta har åkt bil massor av gånger tycker han det är obehagligt, den lilla spyr som en kalv, även om det bara är galla som kommer upp.

Tiken älskar att åka bil, men det är inte så roligt att få en borzoi full med spyor i pälsen varje gång vi åker bil.

Hur lång tid innan bilfärd, ger du dina hundar tabletten?

Jag har samma problem med min 7månaders hund, han blir åksjuk och kräks ibland. Han var fruktansvärt stressad av att åka bil tidigare, och mådde inte alls bra..

Såg att nån hade berättat om den där "lugnande sprayen", vet inte om man får skriva vad den heter här, man kan använda, jag har använt den när jag åkt bil ett par gånger nu och det fungerar faktiskt ganska bra! Han blir lite lugnare, och lägger sig ner och sover större delen av tiden.

En annan grej man kan göra, som någon annan redan skrivit, är att mörklägga buren. Kombinera det med den lugnande sprayen. DET har funkat super på min! :bump: Det man ska försöka komma ihåg (vilket inte alltid är så lätt) är att man ska spraya i bilen ca 15 min innan man ska fara.

Kan ju vara värt att prova iallafall! :) Sen så är det bara att åka en jädrans massa bil.. Det ger sig ju förhoppningsvis så småningom!

*knapplån*

Många hundar blir "åksjuka" aw stress, men wisst påwerkas äwen deras balansorgan negatiwt och många hundar får äkta åksjuka.

Man kan ge Postafen, som eg är ett antihitamin (allergitablett) för människor. Den har dock som wanlig biwerkning sedering, dws hunden blir slö.

Det finns åksjukemedicin för hund, tabletten Cerenia. Den är wisserligen receptbnelagd, men fungerar utmärkt. Ska ges minst en timme före färden tillsammans med mat. Effekten sitter i i minst 12 timmar, förmodligen ända upp till 24 h.

Óm hunden inte kräks eller mår illa utan bara är stressad kan man prowa DAP - antingen halsband eller spray. Brukar fungera bra, men tänk på att spraya bilen i god tid. Googla på DAP så hittar ni mer info. Säljs på apotek eller hos weterinär.

Ger senast en timme innan avfärd. Har för mig att man ska ge en timme innan och att tabletten håller i sig i 12 timmar. (därför ger jag hellre lite för tidigt än lite för sent)
Sedan ger jag bara frukost till unghunden om vi åker på kvällen (vilket vi oftast gör). Åker vi under förmiddag/mitt på dagen så får hon inte frukost. Och så blir hon ordentligt rastad. Det hjälper faktiskt en del.

Mitt tips är faktiskt att skippa de korta resorna och satsa på lite längre turer, dels för att det blir mer landvägskörning och dels för att hunden hinner vänja sig vid bilen då.

Jag hade problem ett kort tag med att min hund mådde illa och kräktes i bilen när han var valp och var orolig eftersom vi var tvungna att ha med honom på en lite längre resa - men efter några mil låg han och sov lugnt i sin bur och sedan dess har han aldrig haft problem med bilresor.

Svarar många.

Åker vi på morgonen så får dom mat kvällen innan och åker vi på på kvällen så blir det mat på morgonen. Dom är alltid väl rastade innan avfärd, så att dom ska vara trötta.

Vi åker mest långa resor på minst 2 timmar, och då på motorvägar, då klara stora grabben det elegant, somnar rätt så fort i bilen, men åker vi små vägar och kortare sträckor mår även han illa, men med minstingen så är det förgjort, spelar ingen roll vad vi gör, han tycker inte om det.

Dap har vi försökt fungerar inte på mina hundar tyvärr.

Ska prova Postafen, nästa gång vi ska åka långt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 861
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 237
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna... 2
Svar
37
· Visningar
3 929
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 449
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka