Åksjuk hund

G

gisela

Våran hund på 7 månader blir jättesjuk när vi åker bil och spyr,dreglar och blir slö efteråt.Åker bak i minibussen.Blir det bättre om man har en bur? finns det tabletter att ge? tacksam för alla svar.

Sv: Åksjuk hund

Skaffa en bur. Det ger mer trygghet och framförallt säkerhet för/åt hunden.
Se till att det är en ordentlig bur som sitter fast och är anpassad för just eran bil.

Sen kan man inte stoppa in hunden i bilen och tro att den kan åka bil som vilken annan passagerare som helst.
Utan börja med korta turer, gärna till något ställe där hunden tycker det är toligt att vara.
Vänj hunden långsamt vid att åka bil.

Tabletter finns, men det skulle jag inte rekommendera utan att ge ovanstående förslag ett försök.
Tänk på att det kan ta tid innan du ser resultat.

Skynda långsamt.

Se till att ni kör försiktigt så inte hunden far som vante där bak. Det är ju svårare för den att hålla balansen och parera än vad det är för oss som sitter i sköna säten. Och se till att h*n har något bra att ligga på som är mjukt men som h*n ändå kan "hålla" sig fast i. Bur kan ju också vara bra som nämts tidigare. Kan också var bra om hunden kan se ut genom fönstren. Och precis som när man själv mår illa så tror jag att det kan var rätt bra att ha en sval temperatur i bilen.

Det där kan ju också vara en övergående fas, hunden är ju inte så gammal.

Men som sagt, kör inte som en rally-kalle när hunden är med :D

Våran hund på 7 månader blir jättesjuk när vi åker bil och spyr,dreglar och blir slö efteråt.Åker bak i minibussen.Blir det bättre om man har en bur? finns det tabletter att ge? tacksam för alla svar.

Hundar blir åksjuka pga stress, så allt ni kan göra för att minska stressen kommer att hjälpa. Har ni möjlighet att låna en äldre hund som gillar både att vara med er hund och som är lugn och sover i bilen gör det underverk.

Vår münster var hopplös som liten - spydde oupphörligt. Eftersom det är husses hund tyckte jag att han skulle ta tag i problemet, men på något vis förhalade han det hela tiden... :smirk: Resultatet blev att när jag skulle till Sundsvall för att gå några viltspårprov lastade jag in mina hundar (som sover sig igenom alla bilresor), husses münster 8 mån. gammal, samt en hushållsrulle, vattendunk, tidningar och en massa plastpåsar. Efter 15 mil hade hon kräkts otaliga gånger, vilket jag raskt plockade upp, böt tidningar i buren och tvättade av hunden. Jag gjorde ingen affär av det utan bara rengjorde och åkte vidare. Efter 20 mil dreglade hon endast, och innan vi var framme sov hon.

Under de dagar jag var borta fick hon åka med i bilen varje gång vi skulle någonstans. Hon fick ligga i bilen och vänta under spårproven (med en annan hund), hon var med till affären, vi åkte och badade etc. etc. De 26 milen hem efter långhelgen låg hon lungt från start till mål, och hon har inte haft några som helst problem med åksjuka sedan.

Liknande trådar

Hundhälsa Min valp som nu är 7 månader upplever jag som väldigt åksjuk. Vi har inte åkt så mkt men varje gång så kräks han och dreglar som jag vet...
Svar
9
· Visningar
669
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
680
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 848
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka