Sv: Åkerbo
Ja eftersom Novali inte vann så antar jag att det var mitt fel då
Men det bjuder jag på , det är inte så enkelt att vinna en fälttävlan på en dressyrhäst
Och alla fattar att den kommentaren bjuder jag på då du är grön i ansiktet av avundsjuka på min fantastiska dressyrhäst!
För givetvis så gick det bra i dressyren i Åkerbo...o tur var väl det för för övrigt var det ju inte så jättekul där för oss. Som vanligt tyckte jag själv inte att dressyren var nåt att hänga i en julgran, stretigt och med 2 klara missar...men han har ju domartycke och på 54 straff var vi ett nedslag efter ledaren. Domaren var ju inte direkt generös med poängen som ni förstår...
När jag gick hoppbanan så fick jag onda aningar redan på hinder nr 2...ett lila plank med små vita grejor målade i mitten...när jag sen ser en *-ig häst tvärnita på det så fick jag mina onda aningar bekräftade. Hinder 3 var ett orangeblått Cavalor hinder med bred planka i mitten på oxern och hinder 6 naturbrun oxer, hinder 7 vit över och underbom och röda plank i mitten. Med andra ord en hatbana för min tittiga Grå Häst...
Men efter Gärds förra helgen så kan jag lugnt säga att det inte fanns i mitt liv att han skulle få stanna ut sig!
In på banan, hoppar ettan och sen är det tvärstopp framför tvåan....jag kände hur mitt vanliga lugna jag fullständigt förvandlades till en ilsken furie i livräddningssits och vildsint rytande: NU ÄR DET BRA, NU GÅÅÅÅÅÅR DU!!
Sen hoppade vi hela banan...inte vackert, inte rytmiskt, inte tjusigt på något vis men attan vad han studsade fint över hindren! Åtta fel på hinder och flera mil med tidsfel eller iaf 13....(såg sen 3 till som fick stopp på tvåan och fick 13-17 tidsfel fast de gjorde precis som jag, vände runt o hoppade och sen red vidare...underligt tycker jag för det brukar inte ge så himla mycket tidsfel?)
Terrängen var stora hinder fast fina och vädrets makter rår ju ingen på. Våra första 8 hinder var samma som de *-iga hoppade och det kanske var lite tufft men kändes ok iaf. När jag skulle rida fram så började det regna rejält...Grå är ju lite pedant och gillar inte att bli sjöblöt men kändes ok iaf. In i fållan och iväg...över de första 2 kändes han ok men förvånad över att de var så stora, halv coffin var nr 3 och han löste det fint, sen skulle man galoppera ner för en stig i lilla dungen och grenarna hängde ju så lågt att man låg över halsen på hästkraken. Väl nere så kom en stenmur och sen i nerförsbacke till ett smalt gult hus. Grå kommer störtande på lite skakiga ben och får syn på bilen där hinderfunktionärerna sitter innan stenmuren, verkar glömma av fullständigt att lyfta på benen och klättrar över muren....travar tveksamt vidare, får syn på huset och vill givetvis inte hoppa det. Då bestämmer jag mig för att vi ska hoppa huset och sen ska vi hoppa vattnet efter för det är stock ned i hyfsat stort nedhopp och det VILL jag prova! Klämmer över honom över huset, galopperar till vattnet, går i vid sidan och doppar fötterna och rider sen an o han hoppade jättefint! Jag var jättelycklig och upplyste funktionärerna om att jag bryter där.
Vi tar ett steg i taget och han har våren på sig att inse att bli dressyrhäst = döden så blir nog allt bra!
Jag tyckte allt flöt på bra med arrangemanget, det enda som kunde varit bättre var att enbart dressyr resultat fanns på datorn så man visste inte hur placeringarna var efter hoppningen och det var lite trist. Och resultaten ligger ju inte ute än...det kunde de gott gjort!
Sen en extra liten eloge till emma_vsm som gav mig en privat banvisning och som på alla sätt gjorde att vi kände oss extra välkomna!
För övrigt har jag bara en kommentar till...alla ni som aldrig sett Hunters målsökande robot i terrängen, försök att titta på henne nån gång! Hon är fullkomligt underbar!!!!!