Sv: Åkerbo

Skulle åkt till Vinslöv men blev ju som bekant inställt, igen.... Så nu håller jag tummarna för att jag får vara med i Åkerbo istället. Skickade iväg en efteranmälan men verkade som det var kö så det är bara att hoppas.

Kl

nåväl, efter helgens bravader så åker iaf Grå o jag till Åkerbo!:banana:

Och eftersom jag denna gång inte tänker lämna något åt slumpen ämnar jag även Importera Hästskötare från Kungsbacka....(MED rosa jacka!:bump::devil::eek:)

Dröm vidare... Jag kan inte flänga Sverige runt bara för att Du skall få glädjen att gå i mål :angel:

Dröm vidare... Jag kan inte flänga Sverige runt bara för att Du skall få glädjen att gå i mål :angel:

Nej, eller hur???:eek: Ve och fasa...men att jag åker 100 x-antal mil för att serva dig och bo på Skräckens Vandrarhem det har du förträngt din lata människa!:cry:

Nåja, då vet jag ju vems fel allt blir om vi inte vinner i helgen...:angel:

Jag svarar först då :D

Vi åkter till Åkerbo för att hästen skulle få avsluta säsongen "lite lätt".

Förutsättningarna var väl inte direkt optimala. Det blåste halv storm och regnade horisontellt när vi red fram till dressyren. Min häst som lätt blir spänd var inte direkt avspänd. När vi började rida programmet hade
två "bokstavskoner" blåst omkull. "På-dressyrbanan-superkänsliga-donnan" gick naturligvis inte i närheten av sådan läskiga saker. Så jag avbröt ritten (hade precis bara ridit upp från A till C) och bad domare/sekreterare att
sätta upp konerna. Med hjälp av lite pinnar stagade man upp konerna och vi kunde fortsätta ritten.
Bitvis kändes det ganska ok men på "transportsträckorna" blev det okoncentrerat. Det gav i alla fall en 6e plats efter dressyren.

Hoppningen var rätt seg, jag fick inte igång hästen riktigt och det kändes som om hinderna var väldigt låga (mer 1,05 än 1,15?) och hästen rev 3an trots att vi kom bra. Ett sånt där trist "jag-orkar-inte-bry-mig-om-att-lyfta-på-fötterna-i-110-klass"nedslag.

Fram till em hade vinden avtagit något men regnet intensifierats. Terrängbanan bjöd inte på några stora hinder men ställde ändå lite krav på hästarna. T ex nedhopp med grav bakom och sen i princip samma hinder tillbaka upp igen, upphopp med grav framför och hinder i bakkant. coffin låg som 3e hinder direkt ur skarp sväng.

Totalt dyngsur och iskall kände jag mig inte speciellt stursk på framridningen. Underlaget kändes inte helt lättgalopperat men ändå ok.

Men om jag inte var så katig så var hästen desto självsäkrare. Min plan var att ge hästen en lätt runda utan press och att inte jaga tid. Budskapet från hästen var i alla fall glasklart "fortare matte, fortare" och hon hoppade
allting med stort självförtroende med minimalt understöd från mig. Hon tvekade faktiskt en aning på vattnet, vet inte varför, det var inget svårt vatten på något sätt, kanske tyckte hon att vi var våta tillräckligt...

Jag red utan klocka och vi gick inte för fulla maskiner men det hade gått hyggligt undan ändå. snabbast runt red på 5.21 (tror jag) och vi red runt på 5.34. Ingen klarade optimaltiden.

Min plan att inte ta ut hästen för mycket höll också för hon vart knappt anfådd i mål...:o

Det blev tyvärr ingen placering för oss men det gör inget för det var riktigt roligt att få avsluta säsongen med en så motiverad, positiv och självsäker häst! :love:

Ja eftersom Novali inte vann så antar jag att det var mitt fel då :angel:
Men det bjuder jag på , det är inte så enkelt att vinna en fälttävlan på en dressyrhäst :devil:

Och alla fattar att den kommentaren bjuder jag på då du är grön i ansiktet av avundsjuka på min fantastiska dressyrhäst!:D

För givetvis så gick det bra i dressyren i Åkerbo...o tur var väl det för för övrigt var det ju inte så jättekul där för oss. Som vanligt tyckte jag själv inte att dressyren var nåt att hänga i en julgran, stretigt och med 2 klara missar...men han har ju domartycke och på 54 straff var vi ett nedslag efter ledaren. Domaren var ju inte direkt generös med poängen som ni förstår...

När jag gick hoppbanan så fick jag onda aningar redan på hinder nr 2...ett lila plank med små vita grejor målade i mitten...när jag sen ser en *-ig häst tvärnita på det så fick jag mina onda aningar bekräftade. Hinder 3 var ett orangeblått Cavalor hinder med bred planka i mitten på oxern och hinder 6 naturbrun oxer, hinder 7 vit över och underbom och röda plank i mitten. Med andra ord en hatbana för min tittiga Grå Häst...
Men efter Gärds förra helgen så kan jag lugnt säga att det inte fanns i mitt liv att han skulle få stanna ut sig!:mad:
In på banan, hoppar ettan och sen är det tvärstopp framför tvåan....jag kände hur mitt vanliga lugna jag fullständigt förvandlades till en ilsken furie i livräddningssits och vildsint rytande: NU ÄR DET BRA, NU GÅÅÅÅÅÅR DU!!
Sen hoppade vi hela banan...inte vackert, inte rytmiskt, inte tjusigt på något vis men attan vad han studsade fint över hindren! Åtta fel på hinder och flera mil med tidsfel eller iaf 13....(såg sen 3 till som fick stopp på tvåan och fick 13-17 tidsfel fast de gjorde precis som jag, vände runt o hoppade och sen red vidare...underligt tycker jag för det brukar inte ge så himla mycket tidsfel?)

Terrängen var stora hinder fast fina och vädrets makter rår ju ingen på. Våra första 8 hinder var samma som de *-iga hoppade och det kanske var lite tufft men kändes ok iaf. När jag skulle rida fram så började det regna rejält...Grå är ju lite pedant och gillar inte att bli sjöblöt men kändes ok iaf. In i fållan och iväg...över de första 2 kändes han ok men förvånad över att de var så stora, halv coffin var nr 3 och han löste det fint, sen skulle man galoppera ner för en stig i lilla dungen och grenarna hängde ju så lågt att man låg över halsen på hästkraken. Väl nere så kom en stenmur och sen i nerförsbacke till ett smalt gult hus. Grå kommer störtande på lite skakiga ben och får syn på bilen där hinderfunktionärerna sitter innan stenmuren, verkar glömma av fullständigt att lyfta på benen och klättrar över muren....travar tveksamt vidare, får syn på huset och vill givetvis inte hoppa det. Då bestämmer jag mig för att vi ska hoppa huset och sen ska vi hoppa vattnet efter för det är stock ned i hyfsat stort nedhopp och det VILL jag prova! Klämmer över honom över huset, galopperar till vattnet, går i vid sidan och doppar fötterna och rider sen an o han hoppade jättefint! Jag var jättelycklig och upplyste funktionärerna om att jag bryter där.

Vi tar ett steg i taget och han har våren på sig att inse att bli dressyrhäst = döden så blir nog allt bra!:rofl:

Jag tyckte allt flöt på bra med arrangemanget, det enda som kunde varit bättre var att enbart dressyr resultat fanns på datorn så man visste inte hur placeringarna var efter hoppningen och det var lite trist. Och resultaten ligger ju inte ute än...det kunde de gott gjort!

Sen en extra liten eloge till emma_vsm som gav mig en privat banvisning och som på alla sätt gjorde att vi kände oss extra välkomna!

För övrigt har jag bara en kommentar till...alla ni som aldrig sett Hunters målsökande robot i terrängen, försök att titta på henne nån gång! Hon är fullkomligt underbar!!!!!

Senast ändrad:

Novali01;11406997 För övrigt har jag bara en kommentar till...alla ni som aldrig sett Hunters målsökande robot i terrängen skrev:
Tack, vad gullig du är :bow:

Jag måste ha träffat dig men ändå missat dig :o
Satt du i sekretariatet?

Nej, nu måste du ha snurrat till det:devil:! Jag var ju inte där...;):rofl:

Jag var lite här och lite där :laugh:

Under terrängen var jag speaker, på fm var jag banvisare till 100-kassen och sprang runt och gjorde lite allt möjligt där i mellan.

Novali: Gulle-dig!!! :love:

kl

jag såg resultaten nu, måste vara fel på tidstraffen i CNC*, maxtiden var 5,03 eller 5,04 så den som red på 5,20 kan inte fått 10 tidsfel. Äh det spelar ju ingen roll för resultatet ändå :D

Såg att dressyrstraffen ändrat sig också i resultatlistan på mitt protokoll står det 40,7 straff och det protokollet har jag ramat in! Tänker inte ändra det till 57,2! :rofl:

Liknande trådar

Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 175
Senast: Ajda
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
959
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 435
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att göra försök nummer tre på att ta körkort. De två första försöken har slutat dåligt. Det andra försöket...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Dejtingtråden del 38
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10