Åker sadeln framåt? Bakåt? Jag har ett tips!!!!!!!

S

sleepy

...man kan köpa en dyr pad, ELLER :idea:man kan dra på IKEA och köpa "Patrull" underlag beregnet for att ha under människoteppar innomhus!

De er tynne (slim), BILLIGE og funkar jättebra! Man måste självklart klippe till dom lite, men man får ju många "paddar" utav ett teppe! :)

Ursäkta en knasig person med svårt för norska... Mina norska kusiner kommer slå på mig...

Vilken av alla patrull-saker på ikea menar du??? HIttar massor men förstår inte riktigt vilken du menar...

/Linda

Alla kanske inte är miljonärer O Kan köpa nya sadlar stup i kvarten :confused:

Men har du inte en sadel som sitter bra så kommer du att betala veterinär räkningar istället, eller få en häst med "väldigt mycket personlighet" :crazy:.
Har man inte råd att skaffa en sadel som passar hästen så ska man inte rida...
Många av de problem som skrivs på forumen skulle kunna avhjälpas med en sadel som passar och lite "läran om hästens anatomi", VAR sadeln ska sitta.

Men har du inte en sadel som sitter bra så kommer du att betala veterinär räkningar istället, eller få en häst med "väldigt mycket personlighet" .
Har man inte råd att skaffa en sadel som passar hästen så ska man inte rida...
Många av de problem som skrivs på forumen skulle kunna avhjälpas med en sadel som passar och lite "läran om hästens anatomi", VAR sadeln ska sitta.

Jag är inte miljonär jag heller, men jag TAR mig råd, för min hästs skull. :smirk:

Jag VISSTE noen kom til å skrive det der med at sadeln måste passe, och det tror jag de fleste här på Buke har fått inn i huvudet nå, det svaret kommer ALLTID....

Jag tyckar det er konstigt at inte alla snart har fått med sig at på noen hester, f.eks överbyggte, kan sadeln åka framåt oavsett om sadlen är tilpasset eller ej... :crazy: Det är ingen naturlov som sejer att sadlen alltid stannar kvar om den passar hästen... Tyngdekraften virker nedover, sånn är det bara!

Ursjekta om jag virkar arg, jag är bara så ledsen av at månge tror at en velanpassad sadel är lösningen på alla problem... Men jag skulla önska det var så... ;) Men tyvärr...

Men patrull-underlaget hjälpar iallfall en velanpassad sadel til at ligga kvar! :)

Och vad grundar du dina tankar på? Har du åkt till sadelutprovare och letat sadel?

Jag tror inte på dina tankar :mad:, det finns en sadel för var häst, det gäller bara att hitta den sadeln :idea:

:bump:

Det är helt ok att bli upprörd, men om man tar ut en kunnig sadelprovare ,som vet vad h n gör, så kanske vissa saker går att fixa med ex olika "paddar"(vilket inte heller är bra, men av två onda saker och om det är tillfälligt...). Vad som oftast händer är att någon på buke har en sadel som inte passar och den åker både hit och dit. Den häst ägaren läser om detta under till pad och då köper en till sin häst. Då blir det heeelt galet :crazy:. Inte nog med att sadeln låg fel från början utan nu ligger den och skaver på ett och samma ställe, vilket kommer att leda till otroliga ryggbesvär för hästen som säkert redan har ryggbesvär beroende på vart sadeln glider.
Bara för att en sadel sitter fast med en anti glid "sak" så betyder det inte att sadeln passar bättre.

Kan tala om att jag rider western och har lyckats hitta två sadlar som passar min överbyggda, breda Tinker utan manke OCH kort rygg. De åker inte framåt och jag har inte special paddar eller mystiska anatomiska gjordar(fast hon har mage), utan jag har lagt ner en väldigt mycket jobb på att lära mig vad för slags sadel jag behöver,hur bommarna är, böjda, raka, har bogfrihet etc + var den ska sitta. Om man ger sig f-n på att hitta en sadel som passar hästen så kan jag lova att det går, men det krävs mer än att man sitter och läser en katalog och beställer en sadel som man tror ska passa för det står att den passar en si eller sådan häst.

Jag har haft min häst i 5 år och vi har gått igenom säkert 50 sadlar. I början fattade jag inget och tog en sadel för att jag trodde att den var bra, men efter 1-2 veckor började hästen klaga.
Jag förlorade en jäkla massa pengar på sadelbyten pga min "blåögdhet"(trodde på de som sålde sadlarna) och okunnighet, men nu går jag inte på något skitsnack längre tycker jag inte att sadeln passar så säger jag det och då får man genast mer respekt och sadelförsäljarna blir mer ivriga på att hitta en sadel som VERKLIGEN passar.

utan jag har lagt ner en väldigt mycket jobb på att lära mig vad för slags sadel jag behöver,hur bommarna är, böjda, raka, har bogfrihet etc + var den ska sitta. Om man ger sig f-n på att hitta en sadel som passar hästen så kan jag lova att det går, men det krävs mer än att man sitter och läser en katalog och beställer en sadel som man tror ska passa för det står att den passar en si eller sådan häst

Jag har haft min häst i 5 år och vi har gått igenom säkert 50 sadlar. I början fattade jag inget och tog en sadel för att jag trodde att den var bra, men efter 1-2 veckor började hästen klaga.
Jag förlorade en jäkla massa pengar på sadelbyten pga min "blåögdhet"(trodde på de som sålde sadlarna) och okunnighet, men nu går jag inte på något skitsnack längre tycker jag inte att sadeln passar så säger jag det och då får man genast mer respekt och sadelförsäljarna blir mer ivriga på att hitta en sadel som VERKLIGEN passar.
:bow:

Får jag fråga vem som betalar sadlarna till din ponny, är det du eller dina föräldrar?

Hur mycket är du villig att lägga på en sadel?

Jag är vuxen och betalar allt själv. Jag har hatt sadelutprovare två gånger, men inte varit fornøyd med noen av de. Jag har provat ca 20 sadler och brukt snart 60000,- kronor på hästen det året jeg har haft honom, i sadlar, veterinär, kiropraktor, den duktigaste hovslageren i Oslo-området osv osv, enda hästen aldri har gitt utrykk för att han har vondt, han är frisk och rask; jag vill bara vara "före var", for jag har tenkt å ha han resten av hans liv.

Så jag tycker det är tråkigt att mitt tips om en TUNN antisklid-padd (TUNNARE ENN EN VOILOCK!!) förar til det evinnelige "sadlen passer inte"-kjatet. :cry:

Nå påstår jag inte at sadlen jag brukar för tiden passar 110%, jag påstår bara att det finns hästar där sadeln vil skli oavsett... Och jag talar inte för mig själv. Jag har faktisk upplevet én sal som inte har åkt fram på min häst, men den låg i bro och var lång som et uvær, for smal mellom bossorna OG låg i bakvikt. Men stille på hästens rygg låg den! :p

Jag är villig til att ge 20000NOK för en sadel, men då måste jag ha pengene först. Det kostar att prova sadler også, returporto osv, hundrelappene flygar. Så jag måste ta det litt "puljevis", jag måste spara upp penger mellom hvert "sadel-raid" ;) Jag är bara en student... :crazy:

I mellomtiden er jeg fornøyd med en sal som ligger 95% bra, og Patrull antisklid-underlag fra IKEA!!! :) (och en lewa, och mye barebackridning)

Det var egentligen en fråga till Farouk eftersom hon var så bestämd i sin åsikt att man inte skulle ha häst om man inte har råd med en sadel som passar.... :)

Om man som jag börjar bli gammal, så ser man ju att saker och ting ändras. För 20 år sedan var det inte alls samma sadelhysteri. De som red lätta klasser hade oftast allroundsadlar, får hade en sadel till varje gren. Och sadelutprovare var det inte tal om :o

Är det det här du menar?
27936_pe098863_s3.jpg

Eller är det den här..
26096_pe111082_s3.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar