Åker sadeln framåt? Bakåt? Jag har ett tips!!!!!!!

Om man som jag börjar bli gammal, så ser man ju att saker och ting ändras. För 20 år sedan var det inte alls samma sadelhysteri. De som red lätta klasser hade oftast allroundsadlar, får hade en sadel till varje gren. Och sadelutprovare var det inte tal om :o

Utvecklingen har ju gått framåt och det är ju bra :)
Nu lyssnar man mer till hästarna och istället för att tänka "gud, vad grinig hästen är" när man sadlar tänker man istället "stackars häst, hans sadel kan inte passa".
Jag skulle aldrig nöja mig med en sadel som bara passade till 90 % då skulle lika gärna kunna rida barbacka tills jag hittar en som passar.

:bump:

Om jag var du skulle jag aldrig beställa hem en sadel utan jag skulle ta med mig min häst och åka för att prova sadlar.
Inte köper du skor på postorder? :crazy:
Det gör iaf inte jag :)

:bump:

Her hvor jag bor er det 2000 km til utdannet sadelmaker :p og her er mange hester. Men så skal det være sagt: at 90% av dem går med sal som ikke passer :(

:rofl: ingen av dom :rofl: synes jag ser det!

Den jag menar är et stort, tunt (2-3mm) grått teppe i tyg med et gummiliknande belegg på.

Kan du hitta en bild?För jag har sökt på både Norska och Svenska Ikea och hittar inget med det namnet..vill ju förstå vad du menar. :)

teppe = matta

Det kan även fungera med sånt där "antiglid" som man klipper till själv och har under stolsdynan t.ex. (köps på rulle). Finns på de flesta stormarknader bla.

Vi har en "problemhäst". Han har ypperligt sadelläge och sadeln passar alldeles utmärkt, däremot är inte sadelgjordsläget kompatibelt med sadelläget. Han skulle behöva en sadel med sadelgjordsstropparna en dm framför sadeln :crazy:.

Vintertid är det kört med antiglid underlägg för då är pälsen så lång och tjock (islandshäst) att underlägget inte fungerar, det glider "inne" i pälsen liksom. Med kortare sommarpäls fungerar antiglidunderlägget riktigt bra och i kombination med den svängda sadelgjord vi använder ligger sadeln helt still.

Skulle hemskt gärna se en bild på det ni menar :)
Och en liten fråga..Är det inte riskt för brän skador av gummigt om det ruggar?Att sadeln mot förmodan skulle glida lite.. :confused:
För drar jag nått som är av gummi mot min hud så bränner det till :confused:

Menar du sånt där rutmönstrat med hål i som man köper per meter i tygaffären? Det har jag liggandes hemma, men jag har inte vågat prova för jag är rädd att det ska skava/bränna hästen.

håller med sleepy.
det finns faktiskt hästar där sadeln inte ligger still.
utan bra sadelläge och sadelgjordsläge på hästen är det inte kul. min häst hade en sadel som låg bra när jag köpte honom alltså den låg still. köpte ej den sadeln pga av att den var för stor för mig och hästen.
sadeln visade sig ha varit fel ändå trots att den låg still.
den hade liksom lagt sig i en grop på ryggen där det skulle ha varit muskler.
nu har han ryggmuskler har inte ont i ryggen men sadeln åker lite fram. så vilken sadel är bäst ?
det är inte alltid ok bara för att sadeln ligger still.
har provat många sadlar och den jag har nu har varit bäst hittills.
utbudet blir något begänsat när man har en kort tjock häst som är överbyggd. har provat en tunn antiglid och det funkade sådär tyvärr.

Både och. :)
Jag sparar varenda krona jag kan, om det leder till något bra för min häst.

Hur mkt jag är beredd att lägga ut?
Jadu. :) Har aldrig funderat på det. :crazy:

Vi får väl se, för vi ska snart ta ut en sadelutprovare ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka