Akademiskt, Barock vs Dressyr

_Maria_

Trådstartare
Vad är det på det stora hela som skilljer barockridning och akademisk ridning från dressyren? :confused:

Ni kan ju så mycket :bow:

Mvh/Maria

Sv: Akademiskt, Barock vs Dressyr

Jag "fuskar" med båda sorterna. AR tycker jag har ett bra tankesätt om att få hästen att jobba rätt med ryggen. Jag har lärt mig många enkla tips på AR-kurserna jag varit på. Om man tittar på dressyrhästarna så är dom oftast bakom lod med huvudet (travhästar kvävs nästan om dom går med huvudet så) och har oftast 3:e halskotan som högsta punkt. AR där ska dom gå med huvudet i lod (öga-mungipa i lod) och ha nacken som högsta punkt.
Inom AR är det små hjälper som formar hästen.
Nu låter jag som AR-anhängare! :angel:
Jag har plockat de saker som jag tycker är bra från AR. Det går inte alltid ihop med vad min dressyrtränare tycker, men snart har jag ändrat hennes åsikt allteftersom hon ser resultat med hästen.

Jag tycker också mycket av teorin in AR är väldigt bra.
Problemet som jag ser det är att jag inte sett ngn AR ryttare få till det live. :o
(jag har dock inte gett upp än) :banana:

Den andra "vanliga Dressyren" tycker jag, och tydligen fler med mig att man kan dela in i Klassisk Dressyr och "TävlingsDressyr" om man skall göra det enkelt för sig.

Utövarna själva av "den klassiska Dressyren" (som den företräds bl.a. på Spanska ridksolan i Wien) menar att det bara finns två sorter ridning. Bra och Dålig :smirk: (Rid med rumpan - rid med tygel)

Jag tycker att kritiken mot "tävlingsDressyr" är riktig - det är mycket krulla ihop hästhalsen luta sig bakåt och dra... - hästen är inte samlad.

Jag tycker också att mycket av kritiken mot AR är befogad - visserligen är näsan framme men hästen är ofta sänkt i ryggen och den hetsiga takten visar både att häten är minst lika spänd och inte heller den stärkt för en korrekt samling...

En ryttare och häst som hela tiden når upp till perfektion finns nog inte. Det går alltid att anmärka på något. Däremot tror jag att det finns ryttare som oftare hittar dit.

Som både kan rida med näsan framför lod, - och som kan få hästen att arbeta korrekt över ryggen - och få den att böja bakbenens samtliga leder iställlt för bara höftleden :angel:

Men jag har inga kompisar ;)

Susan skrev:
Problemet som jag ser det är att jag inte sett ngn AR ryttare få till det live.

Men jag har inga kompisar ;)

Du har misat myket du som inte set någon AR rytare få til det och at du inte har nogra kompisar.....dett förstår vi myket väl

Med min kommentar om att jag inte har några kompisar, menar jag att jag förstår att jag får ovänner när jag skriver som jag gör.

Om man som jag har en åsikt och vågar stå får den så får man många starka reaktioner. De negativa kommer oftast på tråden, de possitiva i pm korgen.

På ett sätt förstår jag din indignation. Och jag har lite "samvete" för jag gillar en del som skriver här mycket.
Särskilt Olle Atlas tycker jag har en sund attityd och ett öppet intresserat sinne.
Det finns även andra mycket kompetenta männiksor som skriver här, som jag respekterar.

Dock är detta ett diskussionsforum, och diskutera ridteori och "uppvisningar" och "offentliga personer" tycker jag att jag kan få göra.
Däremot försöker jag undvika att ha åsikter om privatpersoner.

Kan inte du lägga in en länk eller hänvisa till något, så att jag slipper missa det som du ser.

Susan skrev:
Med min kommentar om att jag inte har några kompisar, menar jag att jag förstår att jag får ovänner när jag skriver som jag gör.

Om man som jag har en åsikt och vågar stå får den så får man många starka reaktioner. De negativa kommer oftast på tråden, de possitiva i pm korgen.

På ett sätt förstår jag din indignation. Och jag har lite "samvete" för jag gillar en del som skriver här mycket.
Särskilt Olle Atlas tycker jag har en sund attityd och ett öppet intresserat sinne.
Det finns även andra mycket kompetenta männiksor som skriver här, som jag respekterar.

Dock är detta ett diskussionsforum, och diskutera ridteori och "uppvisningar" och "offentliga personer" tycker jag att jag kan få göra.
Däremot försöker jag undvika att ha åsikter om privatpersoner.

Kan inte du lägga in en länk eller hänvisa till något, så att jag slipper missa det som du ser.

Det där om dina kompissar, dett är klart at jag fatade, tror du at jag är dumm oxå bara för at jag som en del säger at jag ska lära mig stavva.
Sedan tyker jag nog ite at du är på diskussonsnivå i dina utalanden
Länka kann jag inte utan menar at du kann åka på cliniks och tita, där fins många duktiga AR-rytare

Om du inte är dum så förstår du säkert att den bild jag fått av barockryttare är just på clinics och uppvisningar och även Benst videos för den delen...

Nu skall jag klargöra ett par saker, efetrsom du är ny i diskussionen med mig, sedan kommer jag "hoppa" vår diskussion.

Jag har inte sett alla AR ryttare. Jag vill gärna ha tips på duktiga ryttare och tränare.

Vad jag dock har förstått av mina diskussioner här är att det är inte bara är _vägen till ROM _som skiljer sig, utan även slutmålet. Jag har förstått att det är stor skillnad hur Bent tycker att samling är och hur den ser ut, och hur man inom den Klassiska Dresssyren tycker samling ser ut.

Det är okey för mig att det ser olika ut.
Det är okey för mig att vi rider olika.

Jag hoppas att det kan vara okey för dig med

Jag tycker också att mycket av kritiken mot AR är befogad - visserligen är näsan framme men hästen är ofta sänkt i ryggen och den hetsiga takten visar både att häten är minst lika spänd och inte heller den stärkt för en korrekt samling...

Jag tycker inte kritik mot AR är befogad.. :mad:
Det är mkt svårt att rida en häst lösgjord och det krävs mkt känsla av ryttaren att be hästen ta med ryggen och jobba igenom hela kroppen.

Det är mkt lättare att rida hästen in i spänning och framför eller bakom lod spelar ingen roll du måste ha känslan.. :)

Vad är det på det stora hela som skilljer barockridning och akademisk ridning från dressyren
:angel:

AR är en disciplin som Bent Branderup tagit fram för att få en harmoni i träningen tillsammans med hästen ett mjukare och mera långsiktig träning.

Barocken är det som Borba och Joao lynche, mer action högre form på hästarna bla

Klassiska dressyren frågar man inte hästen man säger till hästen vad den ska göra..

Jo, det finns fler som instämmer i dina åsikter, men de kanske inte alltid är intresserade av att kasta sig in i getingboet.

För mig som inte tillhör någon speciell inriktning, finns det bra och dålig ridning. Man kan hitta exempel på båda sorterna inom alla discipliner.

Sen att jag inte har samma mål som en westernryttare eller en som matchar sin islandshäst för SM, det är en annan femma. Men lyhördhet, balans och glädje kan givetvis finnas inom alla inriktningar.

Vad jag har märkt under mina dagar på Barock är att det är svårt att försöka sätta fingret på vad som skiljer AR från helt vanlig dressyr (när den är "rätt" utförd). Ofta blir det diskussioner kring "vi har rätt, ni har fel", och det är gagnar ju ingen.

prinzen skrev:
:angel:
Klassiska dressyren frågar man inte hästen man säger till hästen vad den ska göra..

Vart har du fått den bilden :confused:

Jag försöker lära mig rida Klassiskt. Vi har väldigt höga mål, och väldigt höga krav på utförandet. och väldigt höga krav på oss själva.
Men inte på hästen - utan ansvaret ligger alltid på ryttarens utförande - hanterande av den egna kroppen

Vi skapar form genom att utnyttja hästens balanserande reflexer.
95 % vikthjälper. Klassisk dressyr handlar till 100% om ryttarens kroppkontroll, och extremt lite ordergivning.
Mycket mindre tygel och skänkel än i ngn annan ridning. Vi har inte slak tygel, men en mkt lätt häst i handen - på enkelt tränsbett länge, länge, det finns de som aldrig lägger på kandar om de inte måste för tävling.

De skrev att det är lätt att rida in spänning i hästen. Just det därför försöker vi känna var hästen är, och därefter ändra vår kroppställning till häst för att ge hästen optimalt utrymme att utföra det vi ber om - med vår kroppställning.

Om min häst någonsinn tappar sin avspändhet backar jag (slutar formgivningen) , gör om bättre, jag ligger aldrig kvar i spänning. Av fysiologiska och psykologiska skäl.

Blir min häst spänd har JAG gjort fel/för mycket och behöver hitta en bättre väg.

Senast ändrad:

Japp, jag är en av dom som tycker Susan skriver jättebra saker. Hon låter nästan som att hon rider för vår tränare, ibland ;)
Men jag orkar inte tjafsa längre, därav att jag sällan skriver i dessa forum längre.
Jag tror inte jag kan förmedla det jag har lärt mig om ridning och hästar på ett forum speciellt bra, och jag har fortfarande en lång väg att gå.
Men jag gillar Susan och det hon skriver skarpt, och håller med henne i det mesta. Så visst har hon "kompisar".

*nu fnissar jag lite förläget*

Jag upplever det så att alla de stora tränarna har i stort sett samma grund, det uttrycker ibland saker olika, men är ofta ute efter samma sak i slutändan.

Det är klurigt det här med kategoriseringar. De behövs för att man överhuvudtaget ska kunna skapa en bild av verkligheten men samtidigt leder de nästan alltid till alldeles för stora förenklingar och en ganska fördomsfull beskrivning av olika fenomen. Jag tycker att det är svårt att diskutera olika träningsinriktningar som helhet utan upplever ett behov att dela upp vad man pratar om lite mer. Jag är dock medveten om att jag även då gör mig skyldig till förenklande kategoriseringar.

När jag försöker att skapa mig en bild av olika träningsmetoder, eller kanske ännu hellre de enskilda tränarnas metoder, så har jag valt att dela in min analys i tre olika delar. Jag skiljer på synen på ryttarens sits och balans, tanken om vad som är målet med träningen av hästen (vad är ett önskvärt rörelsemönster, vad är korrekt samling osv) samt hur vägen är för att nå målet (hjälpgivning, övningar etc.). Det skulle vara spännande att få feedback på detta tankesätt. Jag ska försöka exemplifiera:

1) Jag tror att de flesta är överens om att ryttarens sits är viktig samt att ryttaren bör vara i så god balans att han/hon kan skilja på vad som är att vara följsam i hästens rörelser och vad som är hjälpgivning. Hur mycket fokus som läggs på detta och hur stor kunskapen är om hur man når dit skiljer sig ganska mycket åt mellan olika tränare/inriktningar.

2) Beträffande vad olika tränare anser vara målet med träningen så ser jag, precis som Susan, en viss skillnad. Alla vägar verkar inte, som jag ser det, vara riktade mot Rom. Det är dock viktigt att skilja på vad som är en tränares ideal och hur långt mot idealet han/hon lyckas komma själv. Det finns tränare som verkar kunna få sina elever att prestera bättre än vad de själva gör.

3) Tankar om hjälpgivning och övningar skiftar en hel del mellan olika tränare och inriktningar. Här blir det dock problematiskt när man försöker att diskutera rätt eller fel. Möjligtvis kan man kanske diskutera hur effektiva metoderna är i förhållande till det tänkta målet, men någon absolut sanning är svår att nå. Betänk att våra hjälper (utom möjligtvis viktshjälperna) är inlärda signaler för hästen. Jag skulle alltså kunna skapa ett ridsystem som nästan bara bygger på ljudsignaler eller för den delen styra hästens framben genom att dra i öronen på olika sätt (mycket opraktiskt med troligtvis helt möjligt). Min poäng är att alla inte är stöpta i samma form och att vägen till målet därför måste tillåtas anpassas till det enskilda ekipagets förutsättningar och efter tränarnas olika erfarenheter.

Min naiva tro är att vi, med ökande kunskap och forskning om biomekanik och hållbarhet hos hästen, kommer att se mycket mer av samsyn kring punkt 1 och 2 så småningom. Däremot är jag övertygad om att tankarna om vägen till målet alltid kommer att skifta.

Fick precis frågan om vad jag egentligen ville med mitt låånga inlägg. Ja, det kan man verkligen fråga sig. Jag tror att jag ville säga att jag anser att vi i diskussioner bör skilja på: "Vad är målet?" och "Hur når man ett specifikt mål på bästa sätt?"

Jag vill också säga att för mig spelar det inte så stor roll vilken lära en tränare bekänner sig till. Jag är villig att prova om det finns träningsmetoder som passar mig ännu bättre än de jag kommit i kontakt med hittills. Det är dock MYCKET viktigt att tränarens uppfattning om vad som är målet överensstämmer med min egen, alternativt att tränaren ger mig en god, välmotiverad anledening att revidera denna uppfattning (jag lär mig ständigt).

Jag får väl sälla mig till dina kompisar då, jag också. Även fast jag sällan kommenterar något de som "basar" på barockforumet skriver så håller jag med i mkt Susan skriver och jag gillar att läsa hennes inlägg (när jag hinner, de är ju så långa :D ), det brukar ofta vara tänkvärt.

Själv gillar jag inte riktigt att kalla mig någonting.. Med att kunna rida menar jag att man kan göra det bästa av den häst man har (och då tänker jag inte i tävlingstermer, jag är av den åsikten att den här tävlingshysterin som nu finns förstör god ridning). Jag har valt att lära mig så mkt som möjligt om alla ridstilar (jag medger att jag främst är fascinerad av centrerad ridning och AR men även de som verkligen förstått den Klassiska dressyren) och plocka ut det som passar in på mig och min häst, vår helhet.

Ingen ridstil fungerar för alla.

*förlåt min spinoff*

prinzen skrev:

Vilken är din definition av klassisk dressyr?
Jag undrar, eftersom jag förstått att många sätter likhetstecken mellan klassisk dressyr och tävlingsdressyr, som den ser ut idag.

Immer

Hej Lina!
Jag tyckte ditt långa inlägg var begåvat, särskilt:
Lina_F skrev:
1) Jag tror att de flesta är överens om att ryttarens sits är viktig samt att ryttaren bör vara i så god balans att han/hon kan skilja på vad som är att vara följsam i hästens rörelser och vad som är hjälpgivning. Hur mycket fokus som läggs på detta och hur stor kunskapen är om hur man når dit skiljer sig ganska mycket åt mellan olika tränare/inriktningar.
.
Dina tankar i övrigt stämmer också överens med vad jag också kommit fram till under mina månader här på buke.

Jag tror att uttrycket "det finns många vägar till Rom är diplomati."

Uppenbarlligen når de som tänkt sig till Rom olika långt fram.
Medan en del faktiskt har tänkt sig till Pisa och tycker att det är ett värdigare resmål, medan andra skall till Paris.
Att då diskutera rätt elelr fel blir då omöjligt.

Jag kan leva med att vi har olak destinationer det är fastiskt så att vi människor - inte är klonade. Vi kan inte alla tycka och tänka och uppleva saker på samma sätt. Att argumentera för eller emot en ridstil blir därför ointressant, däremot kan man diskutera biomekaniska fenomen och då suddas ju gränserna mellan stilarna ut som du säger.

Också det där med hjälpgivning tycker jag är intressant. Vår kropp är ju sällan särskilt "lydig" så jag tror säkert att en viss formulering funkar på en viss ryttare och en annan formulering på en annnan.
Givetvis behöver också en ryttare på olika hästar fokusera på olika saker beroende på uppgift och problem och därför tycker jag att "ju större verktyglåda desto bättre"

Min egen upplevelse av ridning är att den består av dimensioner. När jag kommit till en ny dimension känns det så himla bra, jag är lyckligt ovetande om att det finns ytterligare flera dimensioner som jag inte har en aning om. :angel:

Så utvecklas jag och upplever ytterligare en dimension i ridningen och är lika lycklig och ovetande om hur jag kommer le åt mig själv i framtiden.

Min ambition som ryttare är att använda vikthjälper så mycket som möjligt. Att försöka lösa det på annat sätt än att använda inlärda signaler. Vem som kan hjälpa mig skiter jag i. Om han är "Fransman" Tysk, eller AR spelar inegn roll. har han något bättre att erbjuda är jag villig att lyssna.

MVH SUS

Huvva - säg inte sådär jag blir mörkrädd

Klassisk Dressyr innebär att man rider hästen bakifrån med sätet - istället för framifrån med handen.
Man skapar formen med bål och rumpa inte med handen. Bakåtverkande tygeltag är absolut förbjudet!!!

jag kan vidareutveckla om du vill...
(För det står det ju även i Bents bok att man skall rida hästen bakifrån men i jämförelse - så används handen väldigt mycket mer i AR än i Klassisk Dressyr)

Jag gör i princip allt med bålen ställer böjer samlar osv STANNAR även.
Du skulle kunna klippa av mina armar och underskänklar.

Det skulle inte en tävlingsryttare i Dressyr klara. ( men i världstoppen så FINNS undantag, det som rider mycket mer "med rumpan" men de är få...

Likaväl som jag inte skall generasisera alla AR, så är det stor skillnad inom tävlingsDressyren även om de Klassiska är få....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 426
Senast: valy
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 624
Senast: Sesca
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 821
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama