Sv: Akademiska ponnyer
Jag har den kortaste varianten av en Amazonas-sadel. Den har säkerligen en anläggningsyta under 45 cm (gissar 42 eller 43 cm), men jag har inte mätt noggrannare än så. Det är ytterst litet i jämförelse med alla andra sadlar jag träffat på, i olika modeller (bomlösa och Ecuyer exempelvis).
MEN till min 130 cm islandsponny så är den fortfarande på tok för lång, ligger rätt över manken OCH länden.
Min Ecuyer med en 2:a i sits och något större anläggningsyta harj ag inte ens fått för mej att prova.
Relvas och Portuguesa finns i korta varianter beroende på märke, men jag har aldrig hört om någon kortare än 43 cm i anläggningsyta. Detta är fortfarande för långt åt min, då han som jag skrev längre upp, har högst 25 cm tillgodo för en sadel att ligga på.
Ett annat stort problem med min islandsponny är att han har en väldigt klotrund bröstkorg. Större hästar har oftast en något oval bröstkorg, och sadlarna är anpassade till hästar som är som bredast ganska långt ner. Min islandsponny är jämnrund och själva revbenskorgen breddar både högt och mycket. Oavsett hur fet han är så kommer hans bröstkorg alltid vara formad så. Till och med Däckeln till min bröstsele (i storlek ponny) är dåligt lämpad till den sortens bröstkorg som båda mina ponnyer har, med denna runda bröstkorg.
Eller är jag bara onödigt petig?
Jag tror de flesta ponnyer går omkring med för långa eller fel anpassade sadlar, men jag tror ibland att folk helt enkelt "ger upp", även sadelutprovarna, och tar den som "passar bäst".
Vilken tur att det är mycket bekvämt att sitta barbacka på klotrunda hästar!
Jag fortsätter slita mitt hår över det dåliga hästköpet ur sadelsynpunkt....
Finns det några bomlösa som är SÄRSKILT lämpade för ponnyer, med extrem kort anläggningsyta? Jag är inte så förtjust i att bomlösa för det mesta anses "spela mindre roll" om de är långa. Tryck blir det ju ändå.
Jag har liten rumpa och det är ju tur. Men jag har ju inte direkt någon barnrumpa ändå.