Akademisk ridkonst

M

myoushu

Är Akademisk ridkonst samma sak som barockridning ? Såg att det fans flera grenar som dressyr/hoppning och jakt är det sama gren eller menar dom vanlig engelsk dressyr och hoppning ? Jag har aldrig ridit det här, har skrivit en tråd nedan. Ja funderar på att börja rida det i en ridgrupp på ridskola men måste först se så att det stämer ^^ Finns det tävlingar i Akademisk ridkonst i sverige ? Ja det var väl det jag tänckte fråga =P

Ha det bäst

MVH Myoushu

Sv: Akademisk ridkonst

Nej. Akademisk Ridkonst och barockridning är inte samma sak.

Barockridning finns det flera tolkningar på vad det är och jag tänker inte våga mig på att beskriva det.

Akademisk Ridkonst är ett begrepp som Bent Branderup myntat. Ordet kommer från de ridakademier som fanns förr på 17 och 1800-talet.

Du kan läsa om det på nätet eller Bents böcker. Lite vettiga länkar är:

http://www.akademiskridkonst.se
http://www.ridkonst.nu

Sedan finns det länkar där till andra sidor som du kan läsa mer på.

Akademisk Ridkonst är enbart "dressyr". Alltså utbildning av hästen. Det går givetvis att använda vid hoppning också som grund. Precis som dressyren är grund för banhoppningen i vanliga fall.

Finns det en ridgrupp på din ridskola som lär ut barockridning eller Akademisk Ridkonst? Vad är det för ridskola i så fall?
Det är mycket ovanligt att det finns.

Det finns inte tävlingar i Akademisk Ridkonst alls. Det kanske kommer snart vad vet jag. I alla fall tror jag inte att det finns officiella tävlingar. Det kanske finns nåt som någon dragit ihop.

Vill man tävla kan man tävla i vanliga dressyrtävlingar eller i working equiation (stavning?). De som rider Akademiskt är oftast sådana som inte är speciellt intresserade av att tävla.

Det kanske har skett en sammanblandning av några olika begrepp? Det finns ca 8 akademiska ridklubbar i sverige och de har både ridgrupper på ridskolor och tävlar. Dessa ridklubbar är ungefär som studentföreningar på olika högskolor. Ridande akademiker alltså! Men de ägnar sig nog mest åt "vanlig" hopp och dressyr och sånt. Tex kan man läsa här om Akademiska Ridklubben i stockholm.

Ja just det ja.

Vet att när jag bodde i Umeå så var det en tjej som trodde att de höll på med Akademisk Ridkonst när det var den Akademiska Ridklubben (föreningen eller vad de nu kallar sig i Ume). Jag fick förklara att det inte var så. :D

Jo det är ju litet olika beroende på vad det kallas...

Akademisk Ridkonst är myntad av Bent.

Barockridning skulle jag generellt kalla ridning som är starkt inspirerad av bevarade ridläror från 16 o 17oo-talet.

Spansk/Iberisk ridning, traditionell ridning som har stark levande tradition från medeltiden. Notera en levande tradition och inget som återskapats från gamla böcker.

Vad var och en sysslar med är svårt att definiera då de flesta, låt oss kalla det barockinspirerade ryttare är ganska öppna och tar bra bitar ur flera olika ridsätt.

Vad jag själv sysslar med är en ridning som i grunden är en realistisk militär ridning, dvs en bruksridning. Dock är lämpliga bitar tagna från den akademiska ridkonsten, samt gamla ridläror och andra skrifter ner till medeltid, ( Samt även bevarat bildmaterial). PÅ senare tid har jag fått möjlighet att se närmare på den spanska ridningen och det vill jag utnyttja.

Vad vill jag med min ridning då?

Jo, jag vill ha en trevlig lättriden häst som är modig och miljötränad. Jag vill kunna rida hästen på ett sätt som är bra för både min egen och hästens kropp och själ. Men mitt historiska intresse av främst den medeltida militära ridningen har gjort att jag fördjupar mig i just den biten. Vilket kan vara rätt påfrestande för min omgivning när jag kan kommentera sådana saker som lagstiftning angående bjällror på Behordhästar i 14oo-talets Italien, eller om någon mossig 14oo-tals sadel i en kyrka i England och liknande som inga normala människor någonsin reflekterar över.

Varning åk ALDRÏG utomlands med mig för ni kommer få ägna timmar på museer eftersom jag ska i minsta detalj analysera varenda bild eller föremål med hästanknytning och helst också fotografera den ut tusen olika vinklar.:angel:

/kT

Har verkligen BB myntat Akademisk Ridkonst?
Craig Stevens använder sej av Academic Equitation. Men de har (använder sej av) ganska olika läror. Sedan gammalt finns det väl också flera som använt sej av samma "uttryck"?

Jag tänker att Barockridning beskriver hur det ser ut :p (på uppvisningar kanske framförallt) - Akademisk Ridkonst beskriver filosofin bakom.

Vaddå aldrig åka utomlands med dej - det låter väl precis som om många av vi på barocksidan skulle trivas i ditt sällskap utomlands? :p

Fast just "Akademisk Ridkonst" är det Bent som "myntat". Sedan finns det ju variationer på det.
Vet att jag satt och snackar med Carina om det där på praktiken när vi var iväg med en häst.

Tyvärr tog han ju inte patent på skiten dock. :crazy: :p
Tycker jag gott att han kunde ha gjort.

"Academic Equitation" skriven 1949 av General Decarpentry lär väl ha varit föregångare till Bent. Plus en himla massa andra.

Fast i Sverige tycker jag att "akademisk ridkonst" är en term som är så hårt knuten till Bent att det i princip är synonymt med "ridning a la Branderup", oavsett Decarpentry.

Det är en bra term egentligen, men den är helt hopplös att använda om man hör till dem som bara ser Bent som en del av den stora bilden och vill ha friheten att jobba på annat vis.
.

*delvis kanpplån alla svar emottages tacksamt*

Om detta är jag helt okunnig så jag bara spånar.

Jag kopplar ihop AR med Bent.:smirk:

Barockridning trodde jag var andra varianter typ Working equitation. Eller annat som jag ens är omedveten om att det finns.:o

Just namnet Akademisk; kan det från början ha med de ridakademier som finns i europa?
Det finns ju en i Jerez i Spanien och en I Porugal som jag glömt namnet på.
Borba kommer väl därifrån Oliviera? och det är väl där Bent varit ngra månader?:confused:

Bent vill kanske starta en egen i klass med de andra ridakademierna i europa? framförallt den portugisiska. Är det därför han använder namnet akademisk?:crazy:

Är det som förenar den "akademsika ridningen" den högre skolan???

Fast, och här är en av mina frågor. jag tycker inte Bents ridning ser likadan ut som den på skolan i portugal, bortsett från att han har en rent portugisisk sits ( men det har inte Borba så extremt) .. Har sett video och Julio.

Inte riktigt samma system heller om jag förtått rätt men däremot en del likheter, på en clinic var det diskussion om vilken skänkel som var drivande i galoppen Ytter sa Herr Julio....

Angående ovanstående är då?

Craig Stevens barock?:confused:
Hur nära ligger han Samur? Är han inspirirerad av Samur och har sedan gått och läst böcker och totat i hop eget på samma sätt som Bent????

True blue ; Är Carde Barock?:confused:

Och mitt i allt detta säger Kottas att det inte fiins något som heter Klassisk Dressyr - det finns bara bra och dålig Dressyr.:o

Det kan ju han säga....:cool:

Senast ändrad:

Jag kopplar ihop AR med Bent.

Jag med, helt enkelt för att han kallar sin ridning för det och innan han kom till Sverige hade jag inte hört den termen, och nu har den blivit extremt präglad på honom

Barockridning trodde jag var andra varianter typ Working equitation. Eller annat som jag ens är omedveten om att det finns.

Det finns inga fastslagna termer för vad barockridning är... För vissa är det likställt med iberisk ridning, för andra med kostymridning. Det bent håller på med kan man definitivt kalla för barockridning, han har ju gjort rätt seriösa försök att faktiskt rida och träna som de gjorde under barocken, att rekonstruera den ridningen

Just namnet Akademisk; kan det från början ha med de ridakademier som finns i europa?
Det finns ju en i Jerez i Spanien och en I Porugal som jag glömt namnet på.

Framför allt de ridakademiser som FANNS. Ridakademierna i Lissabon och Jerez har ju bara ett par decennier på nacken och finns till för att rädda traditionen. De räknas ändå till de nuvarande klassiska ridakademierna, tillsammans med Saumur och Wien

Borba kommer väl därifrån Oliviera? och det är väl där Bent varit ngra månader?

Júlio Borba har jobbat i många år på Portugisiska Ridskolan. Oliveira har dock aldrig varit knuten dit - men har utbildat flera av de som arbetat där, t ex Guilherme Borba som var med och grundade Portugisiska Ridskolan och ridskolan i Jerez.

Är det som förenar den "akademsika ridningen" den högre skolan???

Nej, det är det akademiska förhållningssättet. Skulle i alla fall jag vilja påstå!

Fast, och här är en av mina frågor. jag tycker inte Bents ridning ser likadan ut som den på skolan i portugal, bortsett från att han har en rent portugisisk sits ( men det har inte Borba så extremt) .. Har sett video och Julio.

Nu är det ju så även i Portugal att olika ryttare håller på med olika saker. De dressyrryttare jag har sett i Portugal rider (eller försöker rida) i klassisk lodrät sits. De som håller på med arbetsinriktad ridning rider mer "a la gineta" med kortare läder. Och sen finns det förstås precis som i Sverige folk som sitter så märkligt att man inte kan identifiera vad det är de försöker ägna sig åt...

Och mitt i allt detta säger Kottas att det inte fiins något som heter Klassisk Dressyr - det finns bara bra och dålig Dressyr.

Det kan ju han säga....

Fast de flesta av oss som påstår oss söka det klassiska sätter ju likhetstecken mellan klassiskt och bra!

Man kan ju kalla saker vad man vill när man håller på i sin egen värld. Jag vänder mig mot att BBs anhängare tycker att han ska patent på akademisk ridkonst.
Det är ungefär som att ta patent på matematik eller fysik. :) Jag tror att BB vet att han jobbar i en gammal TRADITION. Han har ju faktiskt ett kort historiskt kapitel i sin bok om ämnet.

(Barock är lite mer åt det kostymerade hållet - http://www.dressageworld.de/dressurwelten/barock/ )

Carde - han har ju varit chef på Saumur = ridakademi. Liksom Kottas. Så de är liksom i en klass för sig själva.

Men du översätter väl ändå inte equiation med ridkonst?

Akademisk Ridkonst översätts ju till engelsk med "the academic art of riding" inte "academic equiation". M.a.o två skilda saker.

Se bara på riddarskapets hemsida (för översättningen till engelska).
Jag menar att just uttrycket "Akademisk Ridkonst" är myntat av Bent. Sedan att ridsättet måhända inte är han som kommit med först (givetvis) är en annan femma.

Om du vill döpa om matematik till "sifferlek" eller att plussa och gånga...

Man får nog skilja på begrepp och ord.

Ja och kollar man i en ordbok så är det med all säkerhet stor skillnad på vad de betyder.

equestrian principles and equestrian cultures and traditions

och

högre skolan

classiches barock reiteri

klassisk iberisk ridkonst

klassisk dressyr

classical horsemanship schooled in hand

- citerat från en spanish reitschule man von Wien :-) (min tyska är gräslig)

Det är så dumt att man blir förvirrad, det räcker med att veta att det handlar om olika - equestrian principles and equestrian cultures and traditions

till akademietraditionen hör ju Pas De Deux, klassika skolkadriljen, Carusell osv utöver annat

till den iberiska ridkonsten har ju Doma Vacquera med Garrocha osv utöver annat

båda arbetar dock med the classical horsemanship as schooled in hand och long reining

skall det vara akademisk ridkonst, då vill jag se även kadriljskolan, Pas De Deuxerna m.m då

man rider ju inte om man står på marken liksom och håller i tygeln :)

Här - i Etruskien, numera kallat Toscana, jagar man kor - man har alltid jagat kor där, jagat kor och hästar

Butteris

http://www.butteri-altamaremma.com/english/mount.htm

Deras speciella hästras de använder heter Maremma - Maremma betyder träskmark och är träskmarkena som fanns i Italien på Etruskernas tid

Från Toscana, över Franska Rivieran och Rhone och Camargue, i Frankrike, och ner till Cadiz i södra Spaninen - jagar alla kor - och hästar för uppe i Galicien m fl områden i Spanien driver man in vildhästraserna och gör korv på dem - detsamma gör man i Italien - gör korv på mathästar - tänk på det när ni äter italienska korvar - det är vilda mathästar i dem.

I USA lyckades man utrota mustangerna nästan för att det var billig naturråvara att göra korv och hund och kattmat av dem - det är förbjudet idag att använda hästkött i mat i USA, annars jobbar de på Quarter - så Hästens sängar tar då tagel från Sydamerika där man utrotar hästar som mathästar fortfarande, för att stoppa sina fula rutiga överdyra sängar med, och i Sydamerika jobbar de på Paso hästar - och de är nästan snyggare än alla andra som finns. Just nu håller Brombys på att utrotas i Australien och där jagar man dem och kor och får med Whalers.

Men håller vi oss till södra Europa är det de uråldriga Italienska Butteris, de franska vad de nu heter, och de iberiska som jagar kor.

I norra Europa (forna öst och Ryssland) jagar man hästar och hugger huvuden av folk med sablar i hög fart, och håller på med bågskytte.

Men ... butteris som man ser på bilderna har också hästkontroll och de har en annan form av pinnar, ändock en pinne.
Om de utbildar och arbetar sina hästar schooled in hand och long reining vet jag dock inte. Det kanske står i den italienska texten.

Men - jag ville bara visa en kotradition som ofta glöms - även den franska arbetstraditionen glöms också - trots det producerar både Frankrike och Italien både travare och racing fullblod som är väldigt bra. Neapolitanaren som gjorde att akademin i Neapel, Italien kunde utvecklas och även Lippizanerna och Kladrupen, var en italienare.

Butteris är dock inte klassisk akademisk ridkonst direkt, men de är klassisk ridkonst dock - historisk tradition :)

Senast ändrad av en moderator:

Se!! Texten är inte ens på italienska :rofl:

tillägg - jag har bytt den från den tyska texten till den engelska - kolla in de goa sadlarna, de har jag kollat extra på förra året

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 886
Senast: Lycan
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 462
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 679
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar