Akademisk OCH engelskdressyr på samma häst?

Sv: Akademisk OCH engelskdressyr på samma häst?

*KL*

Jag skulle inte släppa upp en AR-intresserad ryttare på min häst, lika lite som jag låter NH-intresserade personer komma i närheten. Möjligen finns det AR-ryttare som inte rider så särskilt annorlunda än andra dressyrintresserade ryttare, men dessa existerar inte i mina trakter. Jag vill inte se min häst frustrerad och jag vill inte ägna en massa tid i onödan åt korrigering.
Å andra sidan är jag mycket restriktiv överhuvudtaget när det gäller att låta någon annan sitta upp. Hästen är ung och väldigt känslig, hon suger i sig allt som en svamp. Jag märker tom när maken ridit ett par gånger, jag får då ägna ett par pass åt att få henne som jag vill ha henne igen. Maken hanterar damen från marken och jag från ryggen, utöver det får endast ett par andra ryttare sitta upp vid behov, den ena är för övrigt hoppryttare, den andra hjälpte oss med inridningen. Medryttare är inte att tänka på till denna dam.

Min är likadan. När en annan hade ridit henne för ett par år sedan tog det flera dagar innan hon var sig själv igen. Efter det blev jag väldigt restriktiv. De som kan och får rida henne öht är de som anpassar sig efter henne och vad hon behöver. då går det bra.(framför allt inte håller henne i munnen) De får dessutom bara rida ut i skogen. Detta händer väldigt sällan, men de som har ridit henne (när det fungerat) har väldigt olika bakgrund. Två är AR ryttare, en hoppryttare, en är westernryttare, och en dressyrtävlande ryttare.

Pja, på alla teoripass som jag varit med på där han pratar om lättridning har han påpekat att ryttaren flyttar tyngdpunkten för mycket under lättridning. Och det har inte ridits lätt på kurserna.

Inte heller så beroende av inriktning egentligen? Klart man inte vill att någon ska sitta och avlära ens häst så man får sitta och korrigera med onödigt jobb. Men vissa ryttare inverkar mer negativt än andra, oavsett inriktning. För jag antar att du ändå hellre skulle låta den ryttare som du märker minst negativ inverkan från i efterhand oavsett inriktning denne pysslar med? :p
Det värsta jag varit med om var när det tog ca två veckor för min häst att bli "normal" igen efter att en annan suttit upp. Och då var det ändå en skicklig tränare. Skulle fortfarande aldrig i livet skaffa medryttare och begränsar att släppa upp kompisar på hästen till max en gång i kvartalet för att inte sabba, och då är hästen ändå 18 år.
De tre som inverkat "inte så farligt" negativt, att hästen inte blivit spänd som en stålfjäder, har för mig varit en "ren" AR-ryttare, en gammal dressyrryttare som så smått börjat nosa på AR, och en "ren" dressyrryttare. Ingen som helst tråd mao utifrån inriktning utan som har funkat bra med hästen helt enkelt.

Du antar helt fel. Om jag skulle välja den som har "minst negativ inverkan" så innebär ju det att ryttaren ifråga alltså har en viss negativ inverkan. Och det är fullständigt uteslutet att sätta upp en sådan ryttare på denna häst.

Jag har äntligen en häst som passar mig som handen i handsken och jag är som sagt mycket restriktiv när det gäller vem som sitter upp, jag är inte ens så pigg på att sätta upp maken (vi är för övrigt helt överens om det). Hästen ifråga är väldigt känslig och hon blir lätt ängslig och stressad, jag kan inte ens garantera att hon inte i ren frustration skulle förpassa en ny ryttare någon annanstans än sin rygg. En AR-ryttare av den "typ" som finns häromkring skulle aldrig få sätta sig på henne, det skulle bli totalt kajko av det hela.

Min gamla häst, mor till denna, behövde jag dock inte vara lika restriktiv med. Hon var otroligt teknisk och ganska svårriden. Men om någon red henne och inte lyckades få fram vad denne ville så lufsade gamla damen omkring med ytterst uttråkad blick, hjälpligt i skritt o trav o efter viss ansträngning även några lufsiga galoppsprång. Sedan blev hon glad när matte satt i sadeln igen och arbetet kunde fortsätta, jag behövde följaktligen aldrig korrigera något. Henne kunde jag glatt låta andra rida ut i skogen med också, bara de var någorlunda ridvana och orädda.

Nu menar jag såklart om du av någon anledning vill eller måste sätta upp en ryttare. Utgick från att vissa hästar får negativ inverkan bara av att ha en annan ryttare på ryggen öht, "enmanshästar".

Oavsett vilken ryttare jag satt upp på min häst t ex så har jag antingen fått ett ton med spänning och/eller att hästen går tillbaka till gamla reflexmässiga rörelsemönster, snedda inåt över bogen t ex. Har det varit mindre rutinerade ryttare så har det även fallit på att man måste rida hästen hela tiden à la sysselsätt hästen annars sysselsätter den dig. Den "bästa" ryttaren hittills i kombination med hästen har ändå gett effekten att vi får börja om med att kunna flytta bogarna igen, den näst bästa ryttaren (VD) fick lite ihopkortad överlinje,

På senaste kursen (förra veckoslutet) var det en ryttare som fick rida lätt, detta pga att hästen har så stora rörelser att det skulle störa den mer med nedsittning.

Så man måste inte alltid sitta ner i traven.
Det har nog runnit en del vatten under broarna sedan du var med :p

På senaste kursen (förra veckoslutet) var det en ryttare som fick rida lätt, detta pga att hästen har så stora rörelser att det skulle störa den mer med nedsittning.

Så man måste inte alltid sitta ner i traven.
Det har nog runnit en del vatten under broarna sedan du var med :p

Tänkte precis skriva det men såg att du hade gjort det. Kommer ihåg att han sa att man vid felaktig lättridning stör hästens balans, skjuter tyngdpunkten fram och tillbaka men han sa inget om att det var fel i sig att rida lätt.

På en kurs för min tränare (ej Bent, ej AR) fick vi experimentera att "torr"-rida lätt på en gammeldags våg, för att inse hur svårt det är att rida lätt utan att kasta tyngd hit och dit. Det krävs väldigt god kroppskontroll för att rida lätt med "konstant" tyngdpunkt - det var en riktig ögonöppnare för mig. Det är svårt att rida lätt! (Och det är inte lättare att sitta ner)

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 250
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
433
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 747
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 087
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama