Akademisk OCH engelskdressyr på samma häst?

Sv: Akademisk OCH engelskdressyr på samma häst?

Det är rätt många som har den uppfattningen om AR som du beskriver och det är synd! Jag vet inte riktigt vart det kommer ifrån:confused:
[/QUOTE]
Ja vart kommer det ifrån? Det har jag också undrat många gånger, men det kanske är så enkelt att det är dåliga tränare de sett. De finns ju inom AR också liksom inom alla andra inriktningar. Synd att de inte ser de bra tränarna. (och inser att dåliga tränare inte är det samma som AR)
Eller är det så att vissa bara ser det de vill se? Konstigt är det i alla fall.

Det är många som rider AR och klassiskt. Men det beror förstås lite på vad du menar med "engelsk dressyr" och på vem man tränar för och vilken ambition respektive ryttare har.

Klart man kan blanda! Annars är nog min häst schizofren vid det här laget, jag tar de delar jag tycker är bra av "allt" tex ar,western, island mm.

Personligen tycker jag inte att någon ridstil är helt optimal och perfekt, däremot finns det delar från alla som är jätte bra :) Och tar man då olika delar från olika stilar till olika hästar, ja då lär man ju hitta nånting som fungerar väldigt bra för sin häst, eftersom en sak inte kan fungera för alla tyvärr :)

instämmer helt på det du säger. jag är också en sådan som blandar olika ridstilar, tar det bästa från allt. men grunden för mig är AR/NH om man säger så.;)

sedan är alla hästar så olika ju, en del (de allra flesta) tror jag skulle klara av att ridas av två olika ryttare med olika ridstilar utan problem. kanske skulle bli lite extra mentalträning som någon annan skrev. men dessa ryttare måste ända ha en något gemensam plan och hjälpas åt vid problem som kan uppstå.
sedan finns det ju de hästar som verkligen behöver sin trygghet, sina dagliga rutiner och vanor m.m... att på en sådan häst blanda och börja exprimentera tror jag dock bara gör hästen mer stressig och att denne ifrågasätter mycket mera.
min slutsats: jag tror det bara är nyttigt i längden att kombinera ridstilarna.;):idea:

Men om man ska jämföra så får man titta på Grand Prixhästarna på träning. Inte på tävling. BB har ju inga tävlingsambitioner utan enbart hästens träning och utveckling.
Tävling är en annan femma.

Jag undrar jag.. om det inte är på träning som man verkligen ser de stora skillnaderna. Dressyrhästar på GP nivå och på väg upp, som på träning nästan uteslutande rids i en form och på ett sätt som jag inte ens skulle kalla ridning. Och Grand Prix är väl egentligen ingen utbildningsnivå ens i den akademiska världen, utan bara i tävlingsvärlden. Sen kan vi ju diskutera vad som är "vanlig" dressyr och vad som snarare är specifikt för "tävlingsdressyr". Och jag undar då, varför i hela friden de som bara vill rida "vanlig" dressyr, tränar på samma sätt som de som rider för tävling.

Men då kanske vi är där igen, att teori är en sak och att praktik är en annan.

Jag undrar jag.. om det inte är på träning som man verkligen ser de stora skillnaderna...// Sen kan vi ju diskutera vad som är "vanlig" dressyr och vad som snarare är specifikt för "tävlingsdressyr". Och jag undar då, varför i hela friden de som bara vill rida "vanlig" dressyr, tränar på samma sätt som de som rider för tävling.
Men då kanske vi är där igen, att teori är en sak och att praktik är en annan.

2008 arrangerades en paneldebatt i V-ås "What is classical riding"? med bl a Bent Branderup, Julio Borba, Philippe Karl...... Jag var inte där, men jag skulle vilja höra en debatt på temat "Dressyr-för häst och ryttare" med följande deltagare: Bo Tibblin, Bent Branderup, Luis Valença, Perry Wood, Kyra Kyrklund och Julio Borba (den senare eftersom han är i "islandshäst-branchen" numera). Om möjligt skulle jag vilja haft med Sally Swift också!

Jag undrar jag.. om det inte är på träning som man verkligen ser de stora skillnaderna. Dressyrhästar på GP nivå och på väg upp, som på träning nästan uteslutande rids i en form och på ett sätt som jag inte ens skulle kalla ridning.
Nej just det. På träning varierar man för att gymnastisera, stärka och utveckla. På tävling visar man upp resultatet av träningen. Därför menar jag att ska man göra jämförelser så ska man göra det under träning. Då skulle man också se att skillnaderna inte är så stora.
Och Grand Prix är väl egentligen ingen utbildningsnivå ens i den akademiska världen, utan bara i tävlingsvärlden.
Det finns ju tävlingsryttare som tränar enligt AR. Det är ingen motsättning även om de flesta AR ryttare inte tävlar. Man kan ju rida på Grand Prixnivå även om man inte tävlar.
Sen kan vi ju diskutera vad som är "vanlig" dressyr och vad som snarare är specifikt för "tävlingsdressyr". Och jag undar då, varför i hela friden de som bara vill rida "vanlig" dressyr, tränar på samma sätt som de som rider för tävling.
Därför att dressyr är det som stärker, gymnastiserar och utvecklar häst och ryttare tillsammans. Det kan man vilja göra även om man inte vill tävla. Jag tränar ännu mera genomtänkt nu än jag gjorde när jag tävlade. Ambitionen för utveckling sitter inte i tävlingsmomentet. Vill man tävla så gör man det, och vill man inte så låter man bli. Alla är inte tävlingsmänniskor, men ambitionsnivån kan ju vara lika hög ändå.
Skillnaden är att tävlingsryttarna vill få sitt resultat av träningen bedömt på tävling och vi som inte vill tävla har inget behov av det.

2008 arrangerades en paneldebatt i V-ås "What is classical riding"? med bl a Bent Branderup, Julio Borba, Philippe Karl......
Det var referat från den i Ridsport och tyvärr hade de inte kommit speciellt långt. synd. ,
men jag skulle vilja höra en debatt på temat "Dressyr-för häst och ryttare" med följande deltagare: Bo Tibblin, Bent Branderup, Luis Valença, Perry Wood, Kyra Kyrklund och Julio Borba (den senare eftersom han är i "islandshäst-branchen" numera). Om möjligt skulle jag vilja haft med Sally Swift också!
:bow: Vad suveränt det skulle vara. Den debatten skulle jag vilja lyssna på. Bi Tibblin har ju uttalat sig en hel del om vad han anser om vart tävlingsdressyren är på väg. (Hippson i oktober) det var flera andra som uttalade sig också i en väldigt intressant artikel. Jag jublade när jag läste för detta har jag väntat på, men det måste vara något känd person som tar upp det för att det ska bli ordentligtuppmärksammat.
Jolio Borba är ju för övrigt inte den enda som tränar islandshästar. Det finns gott om tränare som villigt tränar alla sorters hästar, men han har mycket klokt att säga om hästar och ridning, liksom de andra du räknat upp. Det skulle förmodligen bli en otroligt intressant debatt. Kan du inte skicka ett förslag på detta till Ridsportförbundet eller liknande? Det skulle verkligen bli en fortsättning på artikeln jag skrev om innan.

Men om man ska jämföra så får man titta på Grand Prixhästarna på träning. Inte på tävling. BB har ju inga tävlingsambitioner utan enbart hästens träning och utveckling.
Tävling är en annan femma.
Det är ingen skillnad på rörelsernas utförande på träning, däremot rider de mest lösgörande grundarbete. dvs inte så mkt piff o puff o formen är lägre mellan varven.

Den debatten skulle jag vilja lyssna på. Bi Tibblin har ju uttalat sig en hel del om vad han anser om vart tävlingsdressyren är på väg. (Hippson i oktober) det var flera andra som uttalade sig också i en väldigt intressant artikel. Jag jublade när jag läste för detta har jag väntat på, men det måste vara något känd person som tar upp det för att det ska bli ordentligtuppmärksammat

Jag läste också den artikeln. För mig ÄR han på flera sätt svensk dressyr och jag blev väldigt glad när jag läste han uttalanden! Lite småtriumferande "Ha! Se vad HAN säger om detta!" - något man kan relatera till när man diskuterar "dressyrens utveckling". De personer jag ville höra i en paneldebatt är alla sådana som representerar klokhet - utifrån sina perspektiv.

Det är ingen skillnad på rörelsernas utförande på träning, däremot rider de mest lösgörande grundarbete. dvs inte så mkt piff o puff o formen är lägre mellan varven.

Det är din uppfattning. Den har du ju rätt att ha, men det betyder inget mer än att det är just din uppfattning (och inte alla andras.)
Jag har tittat på många träningar och tävlingar, själv tränat och tävlat. själv tränat andra tävlande ekipage. Vart du fått ifrån att rörelserna rids på samma sätt på träning som på tävling förstår jag inte. Jag aldrig hört detta förut. Menar du verkligen det? Du kan titta på vilken träning som helst, prata med vilken tränare som helst och titta på vilken tävling som helst och du kommer att se att träning och tävling inte är samma sak. Självklart tränar man inte bara den uppvisningsmässiga rörelsen utan varierar för att stärka och utveckla för att den uppvisningsmässiga rörelsen ska bli ännu bättre. Träning är en sak och uppvisning/tävling är resultatet av träningen. Det skulle inte ske någon utveckling om man tränade rörelserna enbart på samma sätt som vid tävling.
Vi har ju en elitryttare i sverige som brukar påtala vikten av detta både i intervjuer, artiklar och filmer. Jag tycker inte han är en dålig ryttare precis. (JB)

Jag läste också den artikeln. För mig ÄR han på flera sätt svensk dressyr och jag blev väldigt glad när jag läste han uttalanden! Lite småtriumferande "Ha! Se vad HAN säger om detta!" - något man kan relatera till när man diskuterar "dressyrens utveckling". De personer jag ville höra i en paneldebatt är alla sådana som representerar klokhet - utifrån sina perspektiv.

ja men visst var det underbart att läsa! Jag blev jätteglad och kände: Äntligen!!
Nu hoppas jag verkligen de fortsätter lyfta frågan för den är jätteviktig. (vi får väl stöta på lite annars;))

Just det. Man jobbar mest med grundridning o lösgörande övningar på träning.

Däremot- om man gör rörelser så ska det vara just dessa- så bra som möjligt.
Du har fortfarande inte svarat på om du tävlade mer än lätt klass:confused:

Det låter inte så av ditt resonemang o din avsaknad av att förstå vad vi menar i trådarna på "tävlingsdressyr".

Just det. Man jobbar mest med grundridning o lösgörande övningar på träning.
Det kanske du gör. Det är inget jag varken sett, hört eller varit med om att man enbart gör. På träning tränas för att en utveckling ska ske. Grunderma är självklart viktiga. Det är ju de som är fundamentet för resten sas. Men lika viktigt är att töja på gränserna om man vill att en utveckling ska ske. Det gör man på träning för att komma framåt och på tävling visar man resultatet av träningen.
Däremot- om man gör rörelser så ska det vara just dessa- så bra som möjligt.
Ja rörelsen ska vara bra på det sätt ryttaren tänkt sig just där och då. Du kan inte få en utveckling eller en hög ridbarhet om du inte varierar.
Du har fortfarande inte svarat på om du tävlade mer än lätt klass:confused:
?? Jag har inte läst att du frågat någonting om mitt tävlande. Klart du ska få svar: MSV.
Det låter inte så av ditt resonemang o din avsaknad av att förstå vad vi menar i trådarna på "tävlingsdressyr".
Det är ju många fler än dig jag har diskuterat med på tävlingsdressyr och det är inga som helst problem för mig att förstå vad som skrivs där. Bara för att jag inte har samma åsikter och efrarenheter som enstaka användare betyder ju inte det att man inte förstår. Det är två skilda saker. Bara för att jag själv inte tävlar längre så har jag ju inte tappat kontakten med tävlingsvärlden. Jag har fortfarande kontakter med den på flera sätt. Jag tror inte du har problem att förstå mig heller egentligen, men du verkar ha fått för dig att jag har något emot vanlig dressyr bara för att jag ändrat mitt sätt att träna. (det verkar så i alla fall) Jag får ju ofta svar på något helt annat än vad jag skrivit. Det är goddag yxskaft ibland och då går det ju inte att komma någonstans. Vissa frågor har jag ju svarat på ett flertal gånger och ändå kommer frågorna igen och igen. ibland är jag helt överens med dig och ibland känns det som vi lever i skilda världar, men det är väl det som är dilemmat med att bara läsa skrift. Det är mycket nyanser som försvinner och det kan bli väldigt fel. Det skulle vara intressant att prata med dig irl.

*KL*
För att återgå tillursprungstråden så släpper jag aldrig upp någon på min häst utan att själv vara närvarande, och gör de inte som jag säger så får de sitta av ögonaböj (fast det har inte hänt än). Inte ens min tränare får arbeta med min häst om inte jag är med, och det har hänt att jag har sagt till även honom att avbryta när jag ansett att hästen peakat för dagen och börjar bli trött.

Jag rider ju på det sätt som jag anser är allra bäst för min häst, och han ska bli ett finstämt instrument som ska gå på så små signaler som möjligt. Dessutom är han känslig både fysiskt och psykiskt. Då kan jag inte släppa upp någon som har en massa andra idéer och sin egen agenda för hur han ska jobba. Jag kan t ex inte ha en medryttare som inte är beredd att rida friskt framåt, eller som anser att lättridning är fel. En sån ryttare skulle ge mig en massa merarbete att gymnasticera bort spänningar nästa ridpass.

Jag skulle alltså hellre ha en medryttare som var intresserad av hoppning än en som var intresserad av AR.

Jag rider ju på det sätt som jag anser är allra bäst för min häst, och han ska bli ett finstämt instrument som ska gå på så små signaler som möjligt. Dessutom är han känslig både fysiskt och psykiskt. Då kan jag inte släppa upp någon som har en massa andra idéer och sin egen agenda för hur han ska jobba. Jag kan t ex inte ha en medryttare som inte är beredd att rida friskt framåt, eller som anser att lättridning är fel. En sån ryttare skulle ge mig en massa merarbete att gymnasticera bort spänningar nästa ridpass.

Jag skulle alltså hellre ha en medryttare som var intresserad av hoppning än en som var intresserad av AR.
[/QUOTE]
Jag vill inte vara petig, men av din beskrivning att döma hur du vill rida din häst så låter det inte som det skulle vara fel med en AR ryttare. En AR ryttare har ingenting emot att rida friskt framåt och inte heller att rida lätt. Det är enbart fördomar om du tror något annat. Det handlar ju mest om att man rider på det sätt hästen behöver. Inga måsten, utan anpassning till hästen. Alltså, passar det bättre med lättridning så rider jag lätt. Behöver hästen ett friskare tempo så rider jag i ett friskare tempo. Inget konstigt alls.
(fattar verkligen inte vart föreställningen om AR ryttare, här på Bukefalos, kommer ifrån. Den verkar ju inte finnas någon annanstans heller. Det är ett mysterium)
Nu vill jag personligen inte ha någon medryttare alls, men om jag skulle det så skulle jag titta på ryttaren och se hur denne rider och ärligt talat strunta helt i om denne säger sig rida klassisk/akademisk ridkonst, barockridning, western, vara hoppryttare, skogsmulle eller dressyrryttare. Kan ryttare anpassa sin ridning så att det passar min häst så skulle det vara ok.
Till T.S: prova, hittar du en ryttare som anpassar ridningen efter hästen så kommer det att fungera bra. Anpassar sig inte ryttaren kommer det inte att fungera oavsett vilken träningsinriktning ryttaren säger sig ha.

Jag har en medryttare som är intresserad av AR och vill bli undervisad av mig. Och samma ryttare rider gärna ut i skogen, även där framåt och under lättridning......

(fattar verkligen inte vart föreställningen om AR ryttare, här på Bukefalos, kommer ifrån. Den verkar ju inte finnas någon annanstans heller. Det är ett mysterium)[/QUOTE]

I mitt fall kommer missuppfattningarna av att under fem år ha varit elev till Bent och åkt flera gånger om året på kurs och sett honom och hans elever rida, antingen som fotfolk eller som ryttare, samt att jag har varit hos honom i Danmark på träningsvecka. Jag har dessutom tränat ett ganska stort antal ryttare som beskrivit den ridning de ägnar sig åt som akademisk ridkonst, de flesta har även varit elever till så kallade riddare inom den akademiska ridkonsten. Jag såg de flesta svenska riddarprov som utfördes under dessa fem år. Åh, just ja. Jag har förstås även läst Bents böcker, och så var jag närvarande på den där konferensen i Västerås. Dessutom har jag diskuterat AR med andra högt meriterade tränare inom olika discipliner som också har haft elever med bakgrund inom AR. Tränare som dessutom är kända för att vara beredda på att prova på nya saker och hålla dörrarna öppna för andra metoder.

Jag tänker alltså inte skämmas för att uttala mig om AR.

(och som vanligt vill jag tillägga att det finns saker inom AR som är väldigt användbara samt att Bent har ställt upp en väldigt bra teorietisk förklaringsmodell för skolor och samling, men att jag inte tycker att AR erbjuder en komplett och funktionsduglig metod för utbildning av häst och ryttare)

Senast ändrad:

Men du rider väl själv AR och tränar för Bent? Eller blandar jag ihop dig med någon?

Nej, du har rätt för dig. Jag rider för Bent och Carina, och jag rider både framåt och under lättridning.
Inte alltid lättridning på ridbanan, men den mesta ridningen för min del sker i skogen.

Varför skulle man inte rida lätt och rida framåt när man är elev hos Bent?

Senast ändrad:

(fattar verkligen inte vart föreställningen om AR ryttare, här på Bukefalos, kommer ifrån. Den verkar ju inte finnas någon annanstans heller. Det är ett mysterium)

I mitt fall kommer missuppfattningarna av att under fem år ha varit elev till Bent och åkt flera gånger om året på kurs och sett honom och hans elever rida, antingen som fotfolk eller som ryttare, samt att jag har varit hos honom i Danmark på träningsvecka. Jag har dessutom tränat ett ganska stort antal ryttare som beskrivit den ridning de ägnar sig åt som akademisk ridkonst, de flesta har även varit elever till så kallade riddare inom den akademiska ridkonsten. Jag såg de flesta svenska riddarprov som utfördes under dessa fem år. Åh, just ja. Jag har förstås även läst Bents böcker, och så var jag närvarande på den där konferensen i Västerås. Dessutom har jag diskuterat AR med andra högt meriterade tränare inom olika discipliner som också har haft elever med bakgrund inom AR. Tränare som dessutom är kända för att vara beredda på att prova på nya saker och hålla dörrarna öppna för andra metoder.

Jag tänker alltså inte skämmas för att uttala mig om AR.
[/QUOTE]Nej det ska du verkligen inte göra. Du har mer på fötterna än de flesta. Det var helt fel av mig att kalla det missuppfattning. Ber om ursäkt. Det är din uppfattning helt enkelt och du verkar ju ha all anledning att ha den, minst sagt.
Det som ändå förvånar mig är att jag inte känner igen mig alls. Jag rider inte för BB, men mina tränare rider för honom ibland. (och för andra tränare också) Det är inte vad jag hör tränare säga, inte vad jag ser på träningar och kurser och inte så jag tränar själv. Däremot känner jag igen mig i BBs böcker.Jag har tränat AR i 4 år ganska exakt nu, men frågan är kanske, Är det AR? eller vart går gränserna? Vad är vad? Vad är det som gör att träningen kan kallas AR och inte någonting annat? Det kan man nog prata om hur länge som helst och allt går i varann s.a.s. En av mina tränare (som är elev till BB) säger att han inte vet om det är AR han lär ut egentligen. Han menar att han vill lära ut god ridning helt enkelt.
3 av BBs elever ser jag både rida och ha träningar relativt ofta. Jag kan ju säga att de inte är likadana. De har samma röda tråd i träningen men lägger fokus vid olika saker. Men ingen av dem är främmande för lättridning och inte heller friskt tempo.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 250
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
433
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 747
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 087
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama