V
vojlock
Säg att två ryttare delar samma häst, den ena vill rida akademisk dressyr den andra engelsk, kommer hästen ta skada av att bli riden i två olika ridstilar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte ta skada av men det kommer att ta tid att utbilda den och den kommer att få dubbla budskap. Den ena ryttaren vill ha fart och action och stöd på yttertygeln och den andra tvärtom....
Snackade inte om ryttarens egenskaper utan om vad skillnader i utbildningen är. En BRA engelskryttare vill ha fart och stöd, en bra akademisk vill ha det slow och inget stöd på ytter. Inget fördömmande, bara olika ridstilar.
Snackade inte om ryttarens egenskaper utan om vad skillnader i utbildningen är. En BRA engelskryttare vill ha fart och stöd, en bra akademisk vill ha det slow och inget stöd på ytter. Inget fördömmande, bara olika ridstilar.
I teori har du rätt men det praktiska tillämpandet verkar inte funka så..... Jag har ju ridit för en massa barrockintruktörer och ännu fler engelska sådana och dessutom undervisat en massa från bägge lägerna så jag har ju en del att jämföra med .....
Att gå eller inte gå långsamt är inte vad det handlar om. Det handlar om energinivån man kräver av hästen oavsett tempo. Bentridning kan gå snabbt i farten men inet i energin som strömmar ur hästen, dvs viljan...
Men om man ska jämföra så får man titta på Grand Prixhästarna på träning. Inte på tävling. BB har ju inga tävlingsambitioner utan enbart hästens träning och utveckling.Jag ser ganska stora skillnader i hur tävlingshästarna i Grand Prix rids och hur Bents hästar som utför ungefär samma övningar rids, så likheterna behöver inte vara större för att man kommit upp på den nivån.
Tävling är en annan femma.