Akademisk OCH engelskdressyr på samma häst?

V

vojlock

Säg att två ryttare delar samma häst, den ena vill rida akademisk dressyr den andra engelsk, kommer hästen ta skada av att bli riden i två olika ridstilar?

Sv: Akademisk OCH engelskdressyr på samma häst?

Inte ta skada av men det kommer att ta tid att utbilda den och den kommer att få dubbla budskap. Den ena ryttaren vill ha fart och action och stöd på yttertygeln och den andra tvärtom....

Rent fysiskt nej. Men psykiskt kan det nog bli väldiga problem för hästen tills den kommer upp i GP-nivå. Då är det ungefär samma ridstil. Min fd foderhäst blev väldigt förnärmad de första gångerna någon red "vanligt" på henne igen. Då hade jag bara ridit akademskt på henne i knappt 1 år... Sen handlar det ju väldigt mycket om vad det är för ryttare som delar på hästen, trots olika stilar kan ju ridningen vara lika iaf.

Det beror nog helt på ryttarna det. Det behöver inte vara stor skillnad alls och även om det är ryttare av samma inriktning så kan det skilja jättemycket på deras ridning. Titta mer på hur ryttarna rider och bry dig mindre om vad deras sätt att träna kallas.
Jag har inte ändrat mitt sätt att rida speciellt mycket när jag bytte träningssätt utan mer hur jag tränar. Min sits är den samma och mina signaler till hästen är i stort sett de samma också. Enda skillnaden där är att jag rider med lätt kontakt på tygeln nu. Förut red jag med ett lätt stöd. Min häst har inga problem alls med andra ryttare så länge de inte hänger i tyglarna. (då blir det pannkaka)
Sen beror det lite på hur utbildad hästen är och om båda ryttarna tänkt vara aktiva med hästens utbildning. man börjar ju inte i samma ände när det gäller utbildningen. Som jag ser det så börjar man grundutbildningen ifrån olika håll och ju högre upp man kommer desto mer närmar sig träningssätten varandra. (om man ser det som i en triangel)

Senast ändrad:

Inte ta skada av men det kommer att ta tid att utbilda den och den kommer att få dubbla budskap. Den ena ryttaren vill ha fart och action och stöd på yttertygeln och den andra tvärtom....

:rofl: Men det har ju inte med ridstil/träningssätt att göra. Det är ju om ryttarna rider väldigt olika varandra det kan bli så. (och det kan de ju göra inom samma ridstil)
Förresten, hur vet du hur dessa ryttare är? Känner du dem? Annars kan du ju omöjligt veta hur de rider:confused:

Nej, det tror jag inte.

Det finns ju en del som rider "vanligt" i grunden och bara kommer åt fler pusselbitar genom att vara med på AR-träningar då och då, har t ex en bekant som nog aldrig tog till sig AR helt utan red i huvudsak "vanligt" men var med på några AR-lektioner och tack vare det kom de åt en mycket rundare och bärigare galopp och bättre böjning i vardagsridningen även om det bara var då och då det tränades ren AR och resten vanlig ridning.
Med det exemplet i ryggen och i åtanke att hästar är duktiga på att skilja på ryttare så skulle jag påstå att nej, det är absolut inte av ondo.
Däremot kanske man i lite högre grad får kommunicera och hjälpas åt för att få mer effektiv träning. Vill den ena ha stöd i handen t ex och den andra sitter och försöker lära hästen avbalansera sig från handen, då tror jag man kan bli frustrerad i onödan, iaf för den som försöker få hästen balansera sig själv utan stöd. Men sånt kan man ju försöka enas om att det här undviker vi, under tidens gång om man stöter på något som man upplever kommer från den andres ridning som hämmar i den egna ridningen, bara man håller kraven på en rimlig nivå och inte försöker konvertera den andra i allt. Precis som bigganl skriver så har det nog mer med huruvida ryttarnas ridning funkar på samma häst att göra och förmågan att kommunicera och anpassa ridningen vid behov, än vilken inriktning man håller på med- vilket man ju får tampas med även om det är två VD-ryttare på samma häst.

Rent fysiskt tycker jag det är tokbra att kombinera. Mentalt tror jag faktiskt det är bra för hästen, lite variation i jobbet även mentalt (misstänker att många hade kunnat aktivera sina hästar betydligt mer mentalt i ridningen än vad man faktiskt gör till vardags- särskilt med kommentarer som att hästen blir less på ridbanan och måste komma ut - ute får man liksom mental stimulans gratis).
Den enda jag kan tänka mig inte tjänar på det är AR-ryttaren som det förmodligen kommer ta ett tag för innan man får resultat av "omskolningen". Tror inte heller att det nödvändigtvis behöver bli så, traggla grunder har liksom en tendens att ändå ta vad som kan kännas som evigheters jobb innan ryttaren tränat upp känsla och teknik.

Senast ändrad:

Jag ser ganska stora skillnader i hur tävlingshästarna i Grand Prix rids och hur Bents hästar som utför ungefär samma övningar rids, så likheterna behöver inte vara större för att man kommit upp på den nivån.

Jag tror det funkar att dela. Hästar är så kloka, bra på att gissa, ja nästan läsa våra tankar och dessutom på att "situationsanpassa" sig, så det finns goda chanser. Sen kan man ju bara hoppas att både den "vanliga" och den akademiska ryttaren rider trevligt och mjukt, annars är det ju svårt för hästen oavsett vem av dem som rider.

Ett förslag är ju att man i så fall väljer en väl grunsutbildad och kanske lite äldre häst med god egen balans och fysik. De äldre är oftast bättre på att gissa och tar inte så illa upp vid dubbla budskap.

Frida

Hur många hästar (och ryttare för den delen) kommer upp på GP-nivå tror du?

*kl*
Jag skulle inte vilja jobba med skolningen av en häst tillsammans med en annan ryttare som har en annan bild av vad skolning är.

För mig känns det som att det är tillräckligt svårt ändå;)

/Migo

Snackade inte om ryttarens egenskaper utan om vad skillnader i utbildningen är. En BRA engelskryttare vill ha fart och stöd, en bra akademisk vill ha det slow och inget stöd på ytter. Inget fördömmande, bara olika ridstilar.

Ja verklighetens ridning skiljer sig absolut men ser man rent teoretiskt. Där vill man ha exakt samma saker och som jag förstått det så ska de utföras på samma sätt också.

Snackade inte om ryttarens egenskaper utan om vad skillnader i utbildningen är. En BRA engelskryttare vill ha fart och stöd, en bra akademisk vill ha det slow och inget stöd på ytter. Inget fördömmande, bara olika ridstilar.

Jag rider för en av riddarna som har ett ganska nära samarbete med Bent och att ha stöd på yttertygeln är ju grundläggande och det går inte särskilt långsamt heller.

Det är rätt många som har den uppfattningen om AR som du beskriver och det är synd! Jag vet inte riktigt vart det kommer ifrån:confused:

En häst som inte kan "gå för yttertygeln" (kontakten alltså, inte stöd) och i lite friskare tempo är inget jag ser som mål, brister i dom bitarna är tvärtom sånt man liksom får bortse från till förmån för annat i början, olika lång tid beroende på ekipaget. Att man inte "tar" kontakt med yttertygeln innan man ridit hästen till att kunna ge den, att man inte ökar på hästens tempo förrän den själv visar att nu klarar jag av det.

Tempot ska inte vara snabbt, men när hästen är balanserad och stark nog så ser jag ingen anledning att sitta och nöta i undertempo heller. Däremot kanske en person som inte heller är klar i sin utbildning sas inom VD skulle tycka att det är undertempo för att denne lärt sig att tvärtom använda övertempo i början, lite tvärtom mao. En skicklig VD-ryttare sitter inte och rider sin häst konstant i övertempo. Yttertygeln är ett extremt bra verktyg för att slippa ta i inner, kunna reglera bara genom små regleringar av tygellängden när hästen väl är på yttertygeln.

Så jag håller mao inte med. Men visst är det skillnad i hur man upplever det om man ser två olika ekipage på halvhög eller hög nivå inom AR resp. VD också, det du skriver däremot skulle jag inte vilja stämpla som standard för det hoppas jag verkligen inte stämmer! :p

I teori har du rätt men det praktiska tillämpandet verkar inte funka så..... Jag har ju ridit för en massa barrockintruktörer och ännu fler engelska sådana och dessutom undervisat en massa från bägge lägerna så jag har ju en del att jämföra med .....

Att gå eller inte gå långsamt är inte vad det handlar om. Det handlar om energinivån man kräver av hästen oavsett tempo. Bentridning kan gå snabbt i farten men inet i energin som strömmar ur hästen, dvs viljan...

Jag fördömmer inget av ridsätten, bägge funkar bra i olika situationer av hästen och ryttarens utbildning, jag blandar hej vilt både när jag rider själv och när jag lär elever, just efter vad ryttaren eller hästen behöver just då....

I teori har du rätt men det praktiska tillämpandet verkar inte funka så..... Jag har ju ridit för en massa barrockintruktörer och ännu fler engelska sådana och dessutom undervisat en massa från bägge lägerna så jag har ju en del att jämföra med .....

Så du menar att du "bara" drar alla över en kam? ;)

Att gå eller inte gå långsamt är inte vad det handlar om. Det handlar om energinivån man kräver av hästen oavsett tempo. Bentridning kan gå snabbt i farten men inet i energin som strömmar ur hästen, dvs viljan...

Tänker du alltså AR som "bara" Bent eller räknar du också in variationerna som finns olika ryttare och tränare emellan?

Nu tycker jag iofs att energin uttrycks på ett annat sätt (alltså - det ser annorlunda ut även om man upplever att man har energi för att det ändå ska vara ett väldigt avslappnat/avspänt uttryck, muskelaktiviteten i "rätt" muskler bör vara lika hög ändå) men sure, jag kan gå med på att mycket jag sett med Bent varit energifattigt, för energifattigt för min smak. Dock varierar det (upplever jag) ganska mycket mellan olika ekipage och olika utbildningspunkter. Har du t ex en häst med den skadehistorik som vissa tar på sig att "rida bort", eller en äldre häst man vill ta det lugnt med, då förstår jag om man väntar mycket längre eller kanske aldrig lägger till samma energinivå som många andra.

Klart man kan blanda! Annars är nog min häst schizofren vid det här laget, jag tar de delar jag tycker är bra av "allt" tex ar,western, island mm.

Personligen tycker jag inte att någon ridstil är helt optimal och perfekt, däremot finns det delar från alla som är jätte bra :) Och tar man då olika delar från olika stilar till olika hästar, ja då lär man ju hitta nånting som fungerar väldigt bra för sin häst, eftersom en sak inte kan fungera för alla tyvärr :)

Jag ser ganska stora skillnader i hur tävlingshästarna i Grand Prix rids och hur Bents hästar som utför ungefär samma övningar rids, så likheterna behöver inte vara större för att man kommit upp på den nivån.
Men om man ska jämföra så får man titta på Grand Prixhästarna på träning. Inte på tävling. BB har ju inga tävlingsambitioner utan enbart hästens träning och utveckling.
Tävling är en annan femma.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 250
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
433
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 747
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 087
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama