akademisk hoppning?

F

faksen

såg någon som pysslade med det och blev väldans nyfiken. någon har koll på vad det är och gärna nån bra sida där man kan läsa mer om det!

Sv: akademisk hoppning?

jooo var inne på en sida och tittade och där var de en tjej som höll på med akademisk hoppning, det stod också att det inte var särskilt känt ännu!

hhe ja det var så jag också tänkte :smirk: det var därför jag blev så nyfiken vad det är för nått!

en gissning är ju att det är som vanlig hoppning, men att man har samma sätt att rida som i akademiskt.

Det är nog ett egent påfund eller nåt som inte alls har med den Akademiska Ridkonsten att göra.

"Akademisk Ridkonst" (ordet) är något Bent myntat = det som är Akademisk Ridkonst är det han rider, undervisar och skriver om. Sen finns det massor som säger att de håller på med AR, men inte gör det.

Kan tänka mig att det är något liknande med hoppningen; personen i fråga rider kanske AR och hoppar.

Har du en länk till sidan?

Som pallas_athena sa så rider jag AR och har sysslat med hoppning. Jag hoppas att jag kommer igång igen så småningom, men min hästs kropp vill inte riktigt vara med just nu.

Min gissning är att du varit inne på en sida om nordiska ridhästar..... Det är nog inte meningen att man skall ta det där så superseriöst, det var nog menat mer som en rolig grej;) . Men vem vet, kanske embryot till ännu en ny ridstil!!:D

Christina Drangel lär ut det enligt hennes hemsida.

Ha ha, där ser man hur intresserad jag är av hoppning:angel: , å jag som trodde jag kunde den sidan utantill;)

Vart hittar du det?

Hittar det ingenstans på henne hemsida tycker jag.

Och vad är akademisk hoppning då? Låter ju inte direkt som något som för utvecklingen framåt direkt - det är väl nånstans i modern tid som man inom hoppningen utvecklade den lätta sitsen för att underlätta för hästen vid hoppning? Varför gå tillbaka till forntiden, sitta med fullkontakt i "räddningssits" som de gjorde förr?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
562
Senast: Jfrelin
·
Kläder & Bli fin Ja, den eviga stora frågan. Finns det nån bekväm BH? Jag har dagen till ära fått på mig en vanlig t-shirtbh från Lindex. Den skaver i...
Svar
19
· Visningar
736
Senast: SiZo
·
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 258
Senast: LinnK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar