Åka utomlands och kupera svansen..

Zantha

Trådstartare
Hinner inte Googla eller undersöka så jag slänger ut frågan här istället..
Grannar till en nära släkting till mig har en hund, född i Sverige men familjen som äger den kommer från Polen.
Hunden som var med på familjens Polenresa kommer tillbaka utan svans och numer när den försöker skälla så kommer det bara ett väsande ljud.

Är detta verkligen ok, om inte.. Vad göra? Ja, hunden får ju såklart varken svans eller stämband tillbaka men ni förstår nog vad jag menar ;)

Mvh

Sv: Åka utomlands och kupera svansen..

Självklart är det inte ok!

Går nog att anmäla till lsty, men vad det kan bli för påföljd vet jag inte.

Ok eller inte var en lite dum formulering av mig kanske.. Menade mest om det ens är lönt att fundera på att göra något eller om det bara rycks på axlarna åt saken om man nu skulle försöka anmäla.. Och var man isåfall skulle vända sig.

Ledsamt är det iallafall..

Mvh

Dom har ju inte begått något brott i sverige utan kuperat i ett land där det är tillåtet,sen är det inte helt ovanligt att man skär stämbanden för att förhindra skällande utomlands.
Så jag tror inte dom kan straffas i sverige.

Dom har ju inte begått något brott i sverige utan kuperat i ett land där det är tillåtet,sen är det inte helt ovanligt att man skär stämbanden för att förhindra skällande utomlands.
Så jag tror inte dom kan straffas i sverige.
Du har gamla info, kupering är inte tillåten sedan länge i Polen (1997), men det finns fortfarande många vet som gör det. eller åker man till ett annat land där är är okej.

Man har klippt av stämbanden helt enkelt. Det är vanligt att man gör det i USA, men jag tror inte det är tillåtet i något eurpeiskt land. Skälla kan de göra i alla fall, men det hörs nästan inte. Låter lite hest väsande.

Det ar inte vanligt ... men forekommer. Tyvarr:(

hastflicka som har en rottis med svans dar de flesta ar kuperade.;)

Du har gamla info, kupering är inte tillåten sedan länge i Polen (1997), men det finns fortfarande många vet som gör det. eller åker man till ett annat land där är är okej.

Och det är jätte fel! Jag har en dobbis född 2006,lagligt kuperad och utställningsbar i sverige (enl.skk)

Nej, hon har rätt. SKK verkar dock inte förstå det, utan antar att det är sen dom gick med i EU som kuperingsförbudet inträdde. Men det är fel, det kom 1997.

Enligt alla Amstaffuppfödare jag har talat med där, och även GD-uppfödare. Dom kuperade sina hundar tills dom kom med i EU, eftersom ingen brydde sig öht om förbudet - varken till vardags eller på utställningar runt om världen.

Aha !!!! Ja då är det bara att tacka o ta emot.Har kamrater som har staffar från ungern och kup,någon som vet vad som gäller där??
Min vän (min fralla uppfödare) kollade med ungerska kennel klubben och enligt dom har dom inget förbud. Min HU dobbis får inte ställas i vilket fall (född 2009)

För att ställa i Sverige gäller väl de Svenska reglerna, oavsett var hunden är kuperad?
Dvs hundar födda efter 1/1 2008 får inte ställas om jag inte minns fel?

De får inte heller tävla lydnad eller bruks eller göra MH.
Utlandsfödda kuperade hundar får göra MH om det krävs för att regga valpar, inget annat.

Rätta mig om jag har fel, har själv ingen kuperingsras men fick uppvisa bobbtailintyg när Leon skulle göra MH, han är född -07.

Enligt lag är det förbjudet att kupera hundarna i dessa länder, mig veterligen:

Australien (Vissa stater)
Österrike
Belgien
Brazilien
Canada
Kroatien
Cypern
Tjeckien
Danmark
England
Estland
Finland
Frankrike
Tyskland
Grekland
Ungern
Island
Irland (är jag lite osäker på dock)
Israel
Italien (Rom & Turin)
Lettland
Litauen
Luxemburg
Nederländerna
Nya Zeeland
Norge
Polen
Rumänien
Skottland
Slovakien
Spanien (Vissa provinser)
Sydafrika
Sverige
Schweiz
Virgin islands

Jag har dock ingen koll på när förbudet kom, huruvida det gäller fågelhundar eller ej och liknande eller hur det efterlevs i landet gällande utställningar, tävlingar eller när vi importerar därifrån. Jag har heller inte ringt runt till alla ambassader direkt, utan det är ihopsamlat med hjälp av uppfödare och andra engagerade människor - så jag kan inte garantera det helt och hållet tyvärr.

Oavsett vilket land en hund kommer ifrån så får den inte ställas ut i Sverige om den är kuperad och född efter 1/1 2008. Den får dock gå MH om den ska användas i avel.

Jag har dock ingen koll på när förbudet kom, huruvida det gäller fågelhundar eller ej och liknande eller hur det efterlevs i landet gällande utställningar, tävlingar eller när vi importerar därifrån. Jag har heller inte ringt runt till alla ambassader direkt, utan det är ihopsamlat med hjälp av uppfödare och andra engagerade människor - så jag kan inte garantera det helt och hållet tyvärr.

Grupp 7-hundarna är undantagna vad det gäller importerade och kuperade hundar. Man får ställa ut osv. Min erfarenhet från utställningsringarna säger också att domarna gillar de kuperade. På WDS i somras, var det 5 hanar i den öppna klassen som fick excellent 4 kuperade och min långsvans. De kuperade fick placeringarna.

Vet inte hur det är inom de olika raserna men jag vet att Weimaranerklubben vill ha in vet-intyg om en långsvansad hund skadar svansen och den i samband med det, kuperas. Om de använder det för statistik eller vad, har jag ingen aning om. Jag läste om det som hastigast i klubbtidningen för något år sedan.

Trodde att svanskuperade fågelhundar måste ha vet intyg för att få ställas.

Tack, men jag har full koll på hur reglerna i Sverige är, till punkt och pricka. Jag äger två importer som är kuperade och en av mina uppfödningar har kuperat svansen till följd av olycka också. Den ena importen är född 2007 och den andra 2009 så jag har gått igenom varenda liten text för att ha koll på läget :)

Jag vet dock inte om förbuden i dom ovan nämnda länderna gäller jakthundar, i just dom länderna. Bara att lagstiftningen förbjuder kupering rent generellt. Om man exempelvis kollar på Polen så kuperade folk i över 10 år efter att förbudet kom, utan att någon brydde sig. och jag skulle tippa på att det är så i en hel drös av dom andra på listan också fortfarande, eftersom många uppfödare/ägare anser att deras raser ska vara kuperade helt enkelt.

Många i USA vill också få till ett förbud, men där går det ruskigt trögt och AKC står inte bakom dom alls - så chanserna att det ska gå igenom är inte särskilt stora.

Tror det går att få dispens och få ställa i alla fall 1 gång faktiskt.

Har inte hela reglementet i skallen, men vill minnas att det surrades friskt i detta när det kom och jag då läste det hela.

Tror det går att få dispens och få ställa i alla fall 1 gång faktiskt.

Har inte hela reglementet i skallen, men vill minnas att det surrades friskt i detta när det kom och jag då läste det hela.

Det stämmer,man kan ansöka om att få ställa kup hund.Tror det beror på att skk kräver ju utställningsmerit som lägsta för lägre avg.vid valp.reg tex

Trodde att svanskuperade fågelhundar måste ha vet intyg för att få ställas.

Inte om det är importer från ett land där kupering är tillåtet. Är de kuperade i Sverige, vilket förekommer relativt ofta, måste de såklart ha vet.intyg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 345
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 538
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 298
Senast: Gumman123
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka