Åka utan transportskydd?

C

cerrox

Låter ni hästen någon gång åka utan transportskydd i släpet? Om ni gör det, vad är anledningen till det?.....Om hästen är oskodd slänger ni på den transportskydd när den ska åka? Varför? Varför inte?

Sv: Åka utan transportskydd?

Min häst har transportskydd om jag ska på längre turer.. Men inte om det handlar om småsträckor..

Att jag gör så är pga att hon står still i transporten..
Det började då jag köpte henne.. Då ägde jag inga skydd.. så hon fick åka utan.. Inga problem med benen då.. Och har inte haft sen heller..
Men då vi flyttade ca 80 mil neråt landet åkte skydden på..
Ingen häst står blickstill så länge..

alltid transport skydd på, både på den oskodda och de med skor. Om man måste bromsa med bilen eller om det händer en olycka vill jag förhindra skador så långt som möjligt. Jag vet dock en del som inte kan ha skydd på sina hästar då de inte står still med dem på.

Jag har det alltid på min ridhäst när vi ska iväg. Jag tror inte på att det behövs, men det känns säkrast så ändå.
Hon är skodd, och har även haft brodd ett par gånger.

När vi körde med fjordingen och bebisen i somras tog vi itne på dem.
För det första så blir hästarna (mamman) alltid lite extra nervösa när de vet att de ska iväg (=transportskydd) och för det andra så ville vi itne redigt försöka ta på bebisen det.. ;)
Annars hade vi nog haft det även då, trots att det bara var 10-15 min åkväg.
De var oskodda båda.

Nästan alltid på skodda hästar, aldrig på oskodda.
Skodda hästar för att om de skulle trampa sig är skaderisken stor p g a skorna. Men det kan gå bra med bara boots istället.
Oskodda för att de står lugnare utan transportskydden på sig och det blir inte värre trampskador i transporten än i stallet om olyckan är framme.
En anledning till att inte ha transportskydd är att hästarna blir varma av skydden och på det viset oroligare i transporten.
Där emot skulle jag aldrig lasta en häst med broddar på sig.

När vi kör ponnyn till träningar vintertid när det är så satans kallt så har vi faktiskt förberett hemma i stallet med senskydd, bakbensskydd och boots runtom.

Det är av bekvämlighetsskäl :o för att vi fryser fingrarna av oss annars. Dessutom är ponnyn mkt lugn och stilla i transporten.

Jag sätter också på senskydd och boots innan jag åker hemmifrån. och sen transport skydden över;)

Min häst är oskodd, han har transportskydd vid längre resor. Ska vi bara till ridhuset eller när vi ska fram och tillbaka till sommarbetet några km bort är han antingen utan eller åker med benskydden han ska ha på sig där (om vi ska löshoppa).

Han står stilla oavsett skydd eller inte, det är väl mest för att matte inte ska vara lika orolig om vi åker långt ;) .

Har aldrig skydd på hästarna.

Varför? Med skydd blir de varma och irriterade, trampar runt då de inte kommer åt att klia sig.

Skodda runt om. Aldrig brodd i transporten.

Jag låter aldrig min åka utan. Hon är oskodd och varför jag aldrig har utan är helt enkelt för att man aldrig kan vara helt säker på hur resan kommer bli + att jag är väldigt mammig och rädd om damen!

edit;
Dock inga stora super dyra lyxiga skydd!

Jag kör min häst utan skydd oftast har dock börjat med lindor och boots på senaste tiden p.g.a. att jag kört honom med brodd. Han står blickstilla i transporten. Kommer nog ha skydd i fortsättngingen under vissa sträckor också. Han haralltid skor på sig.

Jag har alltid transportskydd eller lindor+boots när jag transporterar.
Det tar max 5 minuter att sätta på, dvs inte så jobbigt...
Av säkerhetsskäl naturligtvis!

för ett antal år sedan hade jag alltid transportskydd på både skodda och oskodda hästar. kör därimot ALDRIG broddad häst, dels för att transportskydden ändå inte hjälper vid ev. tramp, det går oftast igenom skyddet. dels för att jag inte vill fördärva golvet i transporten.

dom senaste åren har jag struntat i skydd, möjligen att jag har boots på skodd häst. min egen sparkar som f** när han har skydd, men står blick stilla utan, och han är inte ensam om det beteendet.

Cinna har transportskydd fram och vanliga benskydd/lindor plus boots bak.
Chiva har lindor och boots runtom.
Peia är oskodd och har lite för tunna ben för transportskydd. (Hon är knappt två år gammal.)

alltid transport skydd på...

dock har jag kört shettisen utan en gång... men då var det en tur på 15-20min... dock skulle jag även linda henne om det var längre sträckor...

Jag åker ALLTID med antingen höga transportskydd eller lindat med padd under + boots, till nuvarande egna hästen.

Men förut hyrde jag en ponnny och då fick man inte använda transportskydd (såklart med vissa undantag).
Ägaren sa att de va större risk att skydden gled ner/åkte av o "skadade" hästen på de viset än att den gjorde illa benen utan. Tyckte då och tycker fortfarande att de är underligt om hästen inte är extremt rädd för att ha skydd. Om man har transportskydd är de väl ens skyldighet att de ska vara av sån kvalite att dom sitter på plats.

Min har aldrig transportskydd. Vi fick det rådet när vi hämtade henne och så har det fått bli. Hon står helt stilla i transporten och skulle förmodligen bli mycket stirrigare att ha att göra med om vi satte på transportskydd. Har inte ens svansskydd, men så är hon kort i ryggen och når inte så långt bak med rumpan. Jag har åkt både långa och korta sträckor med henne.

Har alldrig skydd på vår fjording. Även om hon har brod på alla fyra. Vad jag vet så har hon alldrig haft transportskydd på sig./Anna

Liknande trådar

Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 112
Senast: Sesca
·
Fordon Jag lånade ut mitt släp härom dagen, idag körde jag det tomt. Först fungerade inte Cruise controllers, efter ett tag började gula lampor...
Svar
11
· Visningar
768
Senast: Pegasus63
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
705
Senast: Cavallo
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama