Åka till sjukhus - vad ska jag tänka på?

Chili

Trådstartare
Imorgon har jag då min premiärtur till hästsjukhus, Skara. Har bara varit med en kompis på klinik för att ge hästen lugnande så den kunde skos, så vi hade ju inte med oss något förutom hästen.

Ska jag ha med passet? Hur funkar det när man kommer dit? Vet inte ens vart jag ska, måste kika på lite kartor.
Det är en hältutredning som ska ske. Borde jag ta med hö kanske så han får äta innan vi åker hem? Har ingen aning om hur lång tid det tar. Har ca 1,5-2 h resväg.

Behöver man lasta av i träns som på tävling eller funkar grimma? Vi kommer säkert att longera honom, ska man ta med egen lina? *hopplös nybörjare på klinikbesök*

Sen betalningen - kan man se till så de tar det med försäkringsbolaget direkt så jag bara betalar självrisken? Ska jag ha med försäkringsnumret i så fall?

Tack för hjälp!

Sv: Åka till sjukhus - vad ska jag tänka på?

Har inte varit iväg med egen häst men varit chaufför åt en kompis. Hon hade med sig pass, försäkringspapper, hink till vatten, hö, extra gimma och grimskaft, longerlina har vi alltid i kärran.

Kan rekommendera att göra en direktreglering. Smidigt att ha det avklarat och slippa skicka in papper i efterhand.

Vi var på Huntleys klinik och där lastade vi av i grimma och använde inte tränset öht. Beror nog lite på hur hästen är. Du känner ju din häst bäst. Vad de har för regler i Skara vet jag inte men gå in och fråga innan du lastar av.

Tack för svaret! Känner mig helt lost och jättenervös :crazy: Han är en rätt cool kille så får man lasta av i grimma så är jag säker på att det kommer funka.

Någon som vet bästa vägen till sjukhuset i Skara? Kikade på karta och den smidigaste från Jönköping verkade att ta 185an, sen åka runt hela Skara på E20 och sen någon större väg till sjukhuset. Annars fick man åka på mindre gator genom stan?

Edit; Vad är Huntleys klinik? Var ligger den?

Ta med passet, försäkringsnumret, en medhjälpare och lite hö (men tänk på att hästen inte får äta om den blivit drogad!) samt eventuellt ridutrustning beroende på hur grundligt undersökningen ska göras.

Lina brukar finnas på kliniken och kan du hantera din häst i bara grimma så säger nog ingen något om det.

Tänk på att ha all lasthjälp med dig som du behöver, för personalen får inte hjälpa till med sådant.

Direktreglering brukar kosta någon hundring, men då slipper du allt pappersfixande och ligga ute med pengar efteråt.

Allright. Jag har bara haft hästen i någon månad och inte hunnit lastträna :o Men han gick in fint när vi hämtade honom. Har med mig en kompis som alltid är ute och tävlar så hon är chaufför och lasthjälp :)

Ridning blir nog inte aktuellt, det vore djurplågeri :o

Tack för svaret! Känner mig helt lost och jättenervös :crazy: Han är en rätt cool kille så får man lasta av i grimma så är jag säker på att det kommer funka.

Någon som vet bästa vägen till sjukhuset i Skara? Kikade på karta och den smidigaste från Jönköping verkade att ta 185an, sen åka runt hela Skara på E20 och sen någon större väg till sjukhuset. Annars fick man åka på mindre gator genom stan?

Edit; Vad är Huntleys klinik? Var ligger den?

Den vägen du beskriver är bäst, annars får du krångla på smågator helt i onödan;)

När du kommer dit låter du hästen vara kvar i transporten och anmäler dej, det står anmälan på dörren om jag inte minns fel, annars är det den vanliga gångdörren så kommer du direkt till receptionen.
Normalt sett brukar man sedan få lasta ur och ställa in hästen i en liten box i väntan på veterinären.
Ta med passet (de har aldrig kollat men pinsamt om man inte har med det:o) och försäkringspapper.
De har inga regler om att man ska lasta ur i träns (hade inte förut iallafall) men du känner din häst bäst själv, blir den stirrig så är ju träns bäst.
Ta med hö och vatten hink, ibland får man vänta.
Jag tog med longerlina men tror att det finns att låna.
De direktreglerar med försäkringsbolaget.

Lycka till:)

Jag behöver bara inse att bara för att jag inte har nån rutin så betyder ju inte det att de inte har nån rutin :angel: Hältor är ju vardagsmat, chop chop så är det nog klart innan jag ens hunnit med. I vilket fall så brukar det alltid finnas någon att fråga på sådana här ställen.

Kan tyvärr inte hjälpa mitt nervösa sinnelag :cool:

Tack!

Åh insåg just hur nervös jag är. Iiiih.

Känns som att vänta på provsvaren för ett HIV-test eller nånting. Inte för att jag har gjort ett sånt, men ändå :p

Det får inte, inte, inte vara en svår/allvarlig skada!

Lycka till i morgon!

Huntley ligger utanför Ängelholm. Två systrar som driver en klinik där. De ska vara duktiga på hältutredningar sägs det. Tillbringade en hel dag där med kompisens häst. Hon ska på återbesök på måndag igen men då behöver inte jag vara chaufför.

Vad har hänt din nye söte kuse då?

Är snart expert på skara :crazy:.

Pass har jag aldrig behövt visa, dock har det alltid varit med. Du ska fylla i hästens regnr, stam om det finns osv.

Försäkringspapper viktigt.

Du får lasta ur i grimma.

Linor och annat som behövs, finns. De har numera ett nybyggt ridhus.
Kommer du inte upp i självriskbeloppet är det viktigt att du har kort med dig. De tar inte kontant betalning. Dock kan man få faktura.

Gör precis som TinyWiny skriver. Låt hästen stå kvar i transporten, anmäl dig (finns i den äldre byggnaden, mitt emot ridhuset) och fyll i alla papper. Sedan får du lasta ur och ställa hästen i en liten väntebox.

Det är sedan bara att förse sig med kaffe och kakor (gratis :p) och sedan vänta på att bli uppropad.

De är väldigt tillmötesgående och trevliga på Skara så de svarar snällt på alla frågor.

håller tummarna för er ;) det kan ta en stund, så bered dig på det ;)

vi har alltid anmält oss innan urlastningen, men minns inte heller om det va regel.

min ena är opererad där och fick stå kvar i många veckor. har varit där en gång för hältutredning på en annan med. jag blev oehört bra bemött (och även hästarna) minns jag inte tokigt så är det vattenkoppar i dagboxarna med, samt höhäck (där det låg hö). glöm bara inte försäkringspapperna samt passet (det där har jag själv svårt att komma ihåg :o)

håller tummarna för er ;) det kan ta en stund, så bered dig på det ;)

vi har alltid anmält oss innan urlastningen, men minns inte heller om det va regel.

min ena är opererad där och fick stå kvar i många veckor. har varit där en gång för hältutredning på en annan med. jag blev oehört bra bemött (och även hästarna) minns jag inte tokigt så är det vattenkoppar i dagboxarna med, samt höhäck (där det låg hö). glöm bara inte försäkringspapperna samt passet (det där har jag själv svårt att komma ihåg :o)
Vattenkoppar finns, men ingen höhäck med hö. Har varit där elva ggr sedan augusti förra året och senaste gången var för prick en vecka sedan.

Känns betryggande att läsa hur det går till :) Nya situationer (med hästarna) gör mig ofta nervös. Speciellt när transporter är inblandade :p

hillevie: Tid får det ta, har ledigt från jobbet hela dagen (blir det vård av sjuk häst kanske? ;)) men det känns ju träligt att va där hela dagen också. Som att sitta på sjukan och vänta på röntgen i 4 timmar... :cool:

Kan trösta dig med att det brukar gå fort. Längsta jag väntat var när jag skulle Ul:a. Då fick jag sitta i en timma mellan böjprov och ul.

Det jobbiga är att vi inte vet :crazy: Han var superhalt en dag för snart 3 veckor sedan när jag hämtade honom i hagen. Vet. tror vrickning men kan inte säga säkert, kunde lika väl vara något brutet ben i/vid hoven :crazy:

Är iaf inte hovböld, men han är svullen både vid kronranden och i kotleden. Han börjar dessutom bli odrägligt överpigg nu, han var ju på väg upp i bra kondis när det hände, så vill bara att det ska vara klart och förhoppningsvis få klartecken att kunna börja promenera honom så snart som möjligt! Men men, än så länge kan jag varken fundera eller analysera...

ok. dom hade det för några år sedan :)

dom 2 ggr. vi varit där så har det tagit heeela dagen :crazy: första gången vart med en akut tromboflebit. flera U.L med flera olika veterinärer. slutade med att hästen fick bli kvar i väntan på operation, samt massa veckor efter pga. att op. såret sprack upp och det blev svallkött och sårfickor mm. dock inte klinikens fel alls utan snarare årstidens ;) han blev väldigt väl omhändertagen.

den andra skulle bedövas på flera ställen och böjas, röntgas samt u.l osv. massa väntan där i mellan. jag brukar ha med en bra bok :angel:

ha ha, skulle väl vara det. å andra sidan fanns inget ridhus då vi vart där, så det kanske är därför det blivit "besparingar" :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka