Åka till klinik eller inte?

M

Mayara

Hej! Min häst har sedan en månad varit konvalecent för en muskelskada i bringan/bogen. Båden mina tränare och hovslagare anser att det är detta som är problemet och har orsakat hälta hos hästen. En av dessa tränare är utbildad fysiolog och har känt en muskelbristning just på ovan nämnda ställe. Under denna månad har masserat och stretchat honom och ridit honom i skritt 1 - 2 ggr i veckan och försiktigt provat att rida på böjda spår på ridbanan i slutet av passet och det har blivit en förbättring även om det inte är helt bra än. Men man blir ju orolig att man missar något och att det ändå är något annat problem. Jag har pratat med vår ATG-klinik idag och veterinären säger att det man kan göra är att göra en vanlig hältutredning :( för att lokalisera var problemet sitter, men att det är svårt att avgöra om problemet är muskulärt. Det jag spontant känner är att jag hellre väntar eftersom jag verkligen tror att muskelbristningen är det som gör min pålle halt. Jag är rädd för att de vid böjprovet hittar småhältor på en halv grad på ett eller flera ställen då hästen är 15 år, behandlar dessa med cortison och jag fortfarande har en häst med samma skada som förut (eller värre om de böjer sönder muskeln igen) + att han nu ha blivit sprutad både här och där! Hur skulle ni göra?

Mayara :banana:

Tycker inte det är lämpligt att rida på böjt spår med en häst som inte känns 100. Du borde snarast ta dig till en klinik och utreda problemet. Det kanske är värre/bättre än du tror.

Åk till t.ex Strömsholm om du inte har för långt dit dvs. Kan vara andra saker än muskler som det är fel på. Min häst hade en senbristning i bogen, och fick tas bort. Detta upptäckte ingen utom de på Strömsholm.
Jag åker aldrig mer någon annanstans, speciellt inte till vår ATG-klinik. :(

Jag kanske var otydlig... Jag rider inte runt som en galning på böjda spår, utan jag rider EN 8:a eller lägger EN serpentin för att kunna bedöma om rörligheten har ökat eller är oförändrad. Detta är det sätt tillsammans med stretchingen som jag kan bedöma om rörligheten blir bättre. /M

Nu blev jag nyfiken på vilka symptom hästen med senbristning visade? Varför var den tvungen att tas bort, kunde det inte åtgärdas? Läker inte senan efter längre tids vila? Det är tråkigt att höra att du har dåliga erfarenheter av kliniken på orten, då det är samma jag tänkt att åka till...
/M

Hej hej.. Jag vill till o börja med erkänna att jag alltid varit tveksam till fysiologer eller alternativ behandling överhuvudtaget. Men efter ett års problem med en unghäst som veterinärerna inte hittade felet på såg jag min sista lösning hos en fysioterapeut. Min unghäst har varit kort i steget länge, länge. Stenestad veterinärklinik gissade på växtvärk o rekomenderade vila i 1-2 månader. Så fick det bli men pålle blev inte bättre. Tillsist upptäckte vi att varenda morgon när hästarna släpptes ut var han rejält halt. Efter ett par steg var det återställt igen. Förvirrat.. Men,men.. Kontaktade en fysiolog i detta läget o han hittade min hästs problem direkt!! En rejäl muskelkramp i länden. Han gissade på att den varit ett problem för honom ca ett år! Det har alltid varit lite små bekymmer med hans rörelseapparat från o till, men ingen har hittat felet!

Idag efter 6 behandlingar av en fysiolog går min häst som en klocka o fått tillbaka sitt liv som unghäst.

Den här mannen är i allra högsta grad utbildad på hästens muskler. Vill absolut inte kritisera veterinärerna på något sätt, utan dem hade vi inte klarat oss. Men det finns mycket de kan resp kan sämre. Hästar har blivit utdömda i Agria försäkringsbolag pga oidentifierad hälta.
I flertalet av dessa fall har just fysiologerna varit ägarnas sista hopp o lösning..
En viss del av dessa hästar lever o har ett underbart liv idag.

Jag var rädd för att bli både lurad o få fel behandling på min häst, men man måste våga o tro på alternativ behandling.

Åk till kliniken o gör en ordentlig hältutredning. Kan de inte lokalisera problemet så rekomenderar jag fysiologen.

Hej! Vad bra att du fått hjälp med din häst! Det är just eftersom jag redan haft en kunnig fysiolog ute och konstaterat muskelbristningen som jag är tveksam till att åka till klinik. Jag kan ju lika gärna ge min häst gott om tid tid att läka innan jag åker i så fall. När dessutom veterinären redan på telefon säger att de inte direkt kan göra något om det är en muskelskada känner man ju sig inte direkt motiverad att åka dit. Tyvärr har jag inte så bra erfarenhet av kliniker, när de anser att en halv grads hälta är en skada som skall behandlas. Gissa själv hur många ben en 15-årig valack kommer att få behandlingar i...?
Du får gärna PM:a namn och tel. till din fysiolog!

/ Mayara :)

Förresten, hur fick hästen sin skada? Orkar inte läsa igenom inlägget, :angel:.
Tänkte om han blivit sparkad? I så fall finns alltid
risken för sprickor eller lösa benbitar. Och det är ju inte så lämpligt att gå omkring med, jag tycker inte att du ska vänta mer utan åka till klinik och kolla upp hästen.

Om du är helt övertygad om att det är ett muskelproblem så tror jag tyvärr inte att du kan få så mycket hjälp på en klinik. Jag har en häst som haft ledinflammationer på grund av muskelproblem i rygg och kors.

I detta fall har jag berättat för veterinären om hennes problem och han har varje gång påpekat att "vi" ska fortsätta att jobba med musklern med Equiterapeuten!

Samma häst lyckades göra sig en mjukdelsskada i ett bakknä, veterinären konstaterade att det troligtvis satt i bakknäet men med en så pass ny hälta (1,5 månad) tyckte han inte att det var något annat att göra än att vila hästen.

Jag tycker att många veterinärer nu för tiden ändå har blivit bättre och faktiskt har koll på att det kan vara muskelproblem men samtidigt skulle det kanske vara bra om det fanns "hästsjukgymnaster" på veterinärkliniker också som kunde hjälpa till att rehabilitera hästen?

/// ghost

men tänk nu om det inte ÄR en muskelbristning? tänk om nåt är sönder så att det växer ihop fel? då blir det ju bara mer trubbel.. Vi trodde min ponny bara hade en vanlig hälta.. men efter tre veckors vila utan förbättring åkte vi in till en klinik, där dom ultraljudade och rönkade.. det visade sig att han knappt hade nån minisk kvar i hö. bakknä, kraftiga äldre pålagringar samt en inflammation.. och då har han ändå stött på benet HELA tiden, men det har varit som ett gummiband som drog tillbaka det, innan det han riktig enda fram.. så åk till kliniken! Nu vet inte jag var du bor, men en toppenklinik är ju EuroVets hästklinik norr om halmstad.. :)

Jo min häst hade både en senruptur i bogen och en ringbandsåtklämning på ena bakbenet. Bakbenet gick att operera, men en sena som håller på att dela på sig/gå av kan man inte göra något åt. De sa att vi kunde se om det blev bättre av vilan efter operationen iaf. Men det blev inte det, det hade blivit värre så då fanns bara ett aternativ kvar och det var att låta henne sluta eftersom senan förr eller senare hade gått av helt. Och en del senskador kan läka, den i bakbenet hade kanske läkt ihop såpass att man kunnat promenadrida. Men bogen var liksom körd..
Hennes symptom var mest från bakbenet, en smygande hälta som kom lite nu och då men som försvann. Jag tyckte dock det var så skumt så jag var inne 2 ggr på ATG, men där fick jag bara springa/longera och så sade vet. att det nog blir bra, bara att skritta igång osv.. :crazy:
Åkte tillslut till Strömsholm där en expert fick titta på henne då de hade svårt att avgöra om det bara var bakbenet. Han såg att hon var snedmusklad på ett ställe i bogen och satte ett finger på punkten för senrupturen och sade "där".
Ultraljudade och hittade felet.

Kommer alltid att åka dit numera, eftersom jag känner att jag inte kan lita på kompetensen på ATG, fick även min andra häst feldiagnosticerad där. (Kallade det spatt trots att det inte var det)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 971
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·
M
Träning Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra. När jag sitter...
2
Svar
38
· Visningar
4 204
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar