M
Mayara
Hej! Min häst har sedan en månad varit konvalecent för en muskelskada i bringan/bogen. Båden mina tränare och hovslagare anser att det är detta som är problemet och har orsakat hälta hos hästen. En av dessa tränare är utbildad fysiolog och har känt en muskelbristning just på ovan nämnda ställe. Under denna månad har masserat och stretchat honom och ridit honom i skritt 1 - 2 ggr i veckan och försiktigt provat att rida på böjda spår på ridbanan i slutet av passet och det har blivit en förbättring även om det inte är helt bra än. Men man blir ju orolig att man missar något och att det ändå är något annat problem. Jag har pratat med vår ATG-klinik idag och veterinären säger att det man kan göra är att göra en vanlig hältutredning för att lokalisera var problemet sitter, men att det är svårt att avgöra om problemet är muskulärt. Det jag spontant känner är att jag hellre väntar eftersom jag verkligen tror att muskelbristningen är det som gör min pålle halt. Jag är rädd för att de vid böjprovet hittar småhältor på en halv grad på ett eller flera ställen då hästen är 15 år, behandlar dessa med cortison och jag fortfarande har en häst med samma skada som förut (eller värre om de böjer sönder muskeln igen) + att han nu ha blivit sprutad både här och där! Hur skulle ni göra?
Mayara
Mayara