Åka till Gotland med häst?

vewenn

Trådstartare
Hej!
Nu har jag nästa fråga som också gäller transport :)
Jag skulle gärna ta med min häst till Gotland men känner mig lite osäker på just båtresan över.
Mitt sto går snällt på transporten och dom korta stunder hon stått kvar i transporten står hon snällt men båtresan får man nästan räkan med 4 tim...hur gör man? Ska man ge något lugnande i förebyggande?

Absolut inte, varför ge lugnande? Hästransporter brukar få st längst fram i båten, med hö segel/nät och dörr öppen samt regelbundna kontroller så brukar det gå utmärkt.

Jag vet inte varför man skulle ge lugnade, det var min hovslagare som sa att det ev kunde vara bra :(
Själv är jag ny som häst ägare och har endast lastat min häst 4ggr så jag känner mig osäker på hur hon är och det är så många som säger att dom skulle aldrig ställa sin häst ensam i en transport på en färga. Kan inte låta bli att få lite ont i magen när man hör sånt :( vill juh att min häst ska må bra och inte utsättas för onödig skaderisk pga mitt okunnande. Men ibland blir man bara mer förvirrad när man frågar folk runt om kring sig...

Du kan inte hyra en hästlastbil? De känns tryggare tycker jag.
Och jag hade absolut inte velat ha dörren öppen, mina hade hoppat direkt då! :o

Du kan inte hyra en hästlastbil? De känns tryggare tycker jag.
Och jag hade absolut inte velat ha dörren öppen, mina hade hoppat direkt då! :o

Nu måste man inte ha dörren öppen, men helt klart är att luftcirkulationen blir ofantligt mycket bättre. Sedan brukar hästsläpen få stå längst fram med väggen som anslutning, vilket sällan borgar för att hästen vill hoppa ut då den landar i en vägg. Men självklart, är det många transporter samtidigt, så kanske läget blir ett annat. Men då är det bra med en kommunikation med färjepersonalen, då min erfarenhet är att de lyssnar på hästägaren för att slippa problem under överresan.

Mina stod och sov i transporten de gånger vi åkt över, och när man fick gå ned och titta till dem (en gång per timme) lyfte de sömnigt på ögonlocken och undrade varför vi kom och störde dem... Personalen på färjeterminalerna är jättegulliga och hjälper till och fixar så transporterna får en bra och luftig placering samt att man kommer av snabbt när man är framme.

Mina stod och sov i transporten de gånger vi åkt över, och när man fick gå ned och titta till dem (en gång per timme) lyfte de sömnigt på ögonlocken och undrade varför vi kom och störde dem... Personalen på färjeterminalerna är jättegulliga och hjälper till och fixar så transporterna får en bra och luftig placering samt att man kommer av snabbt när man är framme.
Va skönt att höra :) men är dom vana att åka transport?

Jag hämtade min första islandshäst i Sverige och tog båten Göteborg- Frederikshavn. Han var då tre år och hade bara åkt transport en gång tidigare. Det var inga problem alls. Trailern fick stå längst fram på båten, så det var rikligt med frisk luft :) Fick gå ner o se till honom flera gånger på den 3,5 timme långa båtresan. Han var tog det hela med ro och hade tillgång till hö hela resan :)

Jag hämtade min första islandshäst i Sverige och tog båten Göteborg- Frederikshavn. Han var då tre år och hade bara åkt transport en gång tidigare. Det var inga problem alls. Trailern fick stå längst fram på båten, så det var rikligt med frisk luft :) Fick gå ner o se till honom flera gånger på den 3,5 timme långa båtresan. Han var tog det hela med ro och hade tillgång till hö hela resan :)
Va skönt att höra :)
Jag kanske oroar mig i onödan. Hur hade d mellan väggen?
Ha,ha...jag har inte riktigt vant mig än vid att islandhästar kan vända på en 5 öring :) När jag har mellan väggen ställd åt sidan och hon ska ut så vänder hon och går ut....ha,ha...jag har ridit stor häst i över 30 år och aldrig sett något likande.....har snart ägt min första häst som råkade bli en isis i ett år :D hon är helt underbar.

Fick hem min häst från Gotland för ett år sedan 3-åring som inte hade åkt hästtransport tidigare . han hade sällskap av en stallkompis ,hade gått jättebra och lugnt hela vägen så det ska säkert gå bra .

Min kompis flyttade till Gotland nyligen och hennes häst hade svårt att stå still i släp lång tid utan fick spunk efter en tid.
Han hade stått stilla utan ett ljud ifrån sig hela vägen över till ön på båten.

Så det verkar som gungandet av båten får hästarna att tro att de åker bil och blir lugna, bara en teori jag får för mig=)

Jag har tankar på att ta med mig min isis över en sommar och rida på alla fina ridvägar/stränder några dagar=)

Hej!
Nu har jag nästa fråga som också gäller transport :)
Jag skulle gärna ta med min häst till Gotland men känner mig lite osäker på just båtresan över.
Mitt sto går snällt på transporten och dom korta stunder hon stått kvar i transporten står hon snällt men båtresan får man nästan räkan med 4 tim...hur gör man? Ska man ge något lugnande i förebyggande?

Det är många hästar som åker fram och tillbaka och det är ytterst sällan som det är några problem. Man får kolla till hästarna med jämna mellanrum. Tror inte du behöver vara orolig. Skulle det visa sig att hästen är orolig och det finns risk att den skulle kunna skada sig så får du förmodligen stanna med hästen i yttersta nödfall.
Klart du ska ta med hästen hit till ön ;)

Va skönt att höra :)
Jag kanske oroar mig i onödan. Hur hade d mellan väggen?
Ha,ha...jag har inte riktigt vant mig än vid att islandhästar kan vända på en 5 öring :) När jag har mellan väggen ställd åt sidan och hon ska ut så vänder hon och går ut....ha,ha...jag har ridit stor häst i över 30 år och aldrig sett något likande.....har snart ägt min första häst som råkade bli en isis i ett år :D hon är helt underbar.
Jag hade en 1 1/2 hästars trailer, så han hade bra med plats :) han stod faktiskt lös i trailern... Pga att jag hade sån nojja om hästar som hoppar över bommen o fastnar :(

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 700
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur