Åka på kurs med 6 åring?

fjutten

Trådstartare
Ja precis som rubriken..
Jag ska få hem en 6 årig valack på foder här snart om inget oväntat sker. Ska rida till honom fram tills i sommar då det är tänkt att jag och en klasskompis ska åka på westernkurs. I dagsläget så är han mest hanterad på marken, fantastiskt duktig på att läsa av människor och han är tydlig själv i sitt kroppsspråk, tycker jag.. Väluppfostrad, kan endel tricks & sånt.

Han är riden då & då sen han var 3 år. Så han är ju van med själva grejjen, kan grunderna och är snäll och trevlig att rida för de han tycker om :angel:

Till frågan, om jag rider för westerntränare (om jag lyckas hitta någon, tips mottages tacksamt på PM, bor i Västerås) varje eller varannan vecka tills i juli någonting, är det lämpligt att ta med honom på kurs eller är det bättre att jag åker, lånar häst där och kommer hem med en massa saker i huvudet som jag kan prova på honom och lära honom.

Vad tycker ni?
Kan tilläggas att jag är relativt ny inom just western, men jag har alltid ridit på ett westernliknande sätt..

Sv: Åka på kurs med 6 åring?

Nu skriver du ju inte vad det är för kurs du ska på, men jag tycker det verkar lite... ovanligt, att man skulle kunna låna en häst där.

Om du tar med din häst på en kurs, så kan du få hjälp på just den nivå ni är på (förutsatt då att det är en vettig tränare, som kan undervisa på olika nivåer. Alla kan tyvärr inte det.). Det finns även en möjlighet för tränaren att sitta upp på din häst och känna själv vad problemet är.

Ett annat alternativ, om du nu kan låna en häst som är välutbildad, är att rida en del pass med din egen häst och en del på den lånade. Om du får testa på en häst som kan, så vet du bättre när din egen häst gör rätt. Vet mamsen har lånat ut våra hästar någon gång till folk som inte hållit på så länge, och en blev helt fascinerad av att hästen faktiskt gjorde det hon sa till den att göra.

/IDa

Som jag har fattat det så får man låna häst på den kursen vi ska på... står iaf.. Jag har inte hunnit ringa än.
Det är ingen kurs för att få bukt med något problem, för det har vi inga vad jag vet utan en kurs på 4 dagar för att jag och min kompis ska lära oss så mkt som möjligt om och inom western på den tiden.

Jag tänker höra om jag kan göra så som du skriver, att ta med mig min häst och kanske rida hälften på honom & hälften på någon av deras om det går att lösa så.
För det är ju som jag ser det viktigt att jag kan det som jag försöker lära hästen, men här har vi ju chans att lära oss tillsammans.
Det jag blir osäker på är om de flesta andra på kursen lånar hästar om min kommer på efterkälken och gör träningen långsammare för resten av de på kursen.. Är det bara jag och min kompis som kommer vara på kursen så spelar det ju ingen roll, men om det ska vara fler så..

fram till sommarn borde han fått kondis och kunna bli riden på en kurs. för säkerhets skull kan du ju kontakta arrangör och höra om det finns hästar att låna under delar av kursen. men som sagt, det borde inte vara några problem för honom att fixa en kurs. vi har själva haft deltagare med mycket liten ridtid bakom sig, och de har kunnat vara med på det mesta bara man anpassar ansträngning och längd.

Kanske uttryckte mig lite dumt med "problem". Det jag menar är att det alltid brukar dyka upp småsaker som blir mycket snabbare lösta om tränaren kan känna själv på hästen vad den gör och hur den reagerar.

Vad menar du med att komma efter de andra? Är väl betydligt viktigare att lära sig det man gör och förstår varför man gör det, än att hålla på och jämföra sig med andra. Och man lär sig egentligen mer av problemlösning med sin egen häst, än av att rida en välutbildad häst, man lär sig betydligt mer ingående allt som kan gå fel och hur man ska korrigera det. Sedan så brukar man ju dela upp i grupper med ryttare som kommit undefär lika långt.

Egentligen, skit i de andra och gör på det sätt som ger dig mest. Du betalar faktiskt för det.

/Ida

Då förstår jag :)

Men jag menade nog mer att bli en belastning för resten av gruppen(om man inte har så jätteuppdelat efter hästens kunskaper), inte att jag jämförde mig. Sånt håller inte jag på med:D man gör saker utifrån hästens och ens egna förutsättningar.

Är nog snarare så att jag tänker för mkt på andra (gäller det mesta i mitt liv) och vill ju inte att kursledaren ska få tillbringa för mkt tid med mig och min "outbildade" häst.. men jag ska lära mig att ta för mig mer innan kursen då :angel: Jag kommer ju vara där för att lära mig och hästen saker. Men för mig så är det nog mkt att lära tillsammans med hästen som kommer att vara viktigt. Håller med om att om man lånar häst så visst lär man sig massor för de hästarna är himla duktiga. Men jag lär mig ju inte min häst och hur jag ska hjälpa just honom att förstå.
Men förhoppningsvis så går det bra nu från när jag får hem honom. Ska åka dit och hinna lära känna honom så mkt det går innan han kommer så har man ju ett försprång:)
Nej oj vad babbel. Men det kan inte bli sommar fort nog :D

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 421
Senast: Fetaost
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, vad skulle ni ta/vad tar ni för att åka ut till stall och rida en häst? Känner mig så brydd! Det gäller 5-6...
2
Svar
23
· Visningar
6 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka