Åka på höger eller vänster sida?

_Runaway_

Trådstartare
Har hört olika om vilken sida i transporten hästen ska stå på. Båda har argument och här står jag och har ingen aning om hur man ska göra. Vad tycker ni?

Lasta på högersidan för att
hästen ska vara så långt bort från vägens mitt som möjligt. Vid krock så undviks att hästen blir skadad.

Lasta på vänstersidan för att
Transporten inte ska välta ner i diket om man kommer alltför nära väkanten

????

Sv: Åka på höger eller vänster sida?

Ta ur mittväggen och låt hästen åka som den vill? Nä, jag vet faktiskt inte. Själv lastar jag alltid på vänster sida har fått för mig att det är bäst så.

Vad som är rätt och fel har jag inte en aning om.
Jag kör alltid min häst på vänster sida eftersom han lever rövare och riskerar att sparka sönder både transport och sig själv om han blir tvingad att stå på höger sida.

Personligen lastar jag alltid på vä sida, men jag vet väl eg inte vilken sida som är bäst om man går efter argumenten du skrev... folk får helt enkelt ge fasiken i o krocka med mig!!! ;)

Brukar om jag har mellanvägg i lasta varannan gång för att inte mellan väggen skall se ut som en banan.. Men för det mesta åker jag utan.. :)

Jag fick lära mig som mkt ung att om amn kör en häst, så ska den alltid lastas på vänstersida. Detta för att OM du kommer ut i vägrenen och den är svag, så skall hästens tyngd åt vänster göra att risken för att välta i diket blir mkt mindre...

Vänster är säkrare , helt klart.Transporten har inte lika stor chans att välta om ni råkar komma för nära diket.
Krockar du så kommer hästen bli skadad iaf, oavsett sida den står på, pga den höga farten.Man kan krocka genom att bli påkörd bakifrån eller i korsning där det kommer bil från höger sida å kör in i transporten oxå :smirk:

ja nu när jag tänker efter brukar pappa alltid säga de med.. Men vi lovade varandra att vi inte skulle ha en :banana: formad mellanvägg (har en vv o alla vet väl hur mjuka dom väggarna e :( )

Jag brukade köra min på vänster sida just pga det här med att om man kommer utanför körbanan så ska det inte skära så lätt.
Men nu är min transports gummimatta lite bubblig på vänster sida så han får åka på höger sida. Han bryr sig inte det minsta om vilken sida han står på.

Då vi mest kör ardenner så lastar vi alltid på vänster sida.Jusst för att vi inte vill välta ner i diket.

Vänster sida. Pga ovan nämnda anledningar. Dessutom är vägen doserad så att den lutar utåt. Därmed blir det bäst balanserat om hästen står på insidan, alltså vänster sida.
Min transportör kör dock alltid hästarna på höger sida, jag vet inte varför.

Strider mot strömmen och lastar lillkillen på höger sida fortfarande - efterssom han hos förra ägaren alltid hade sällskap i transporten och alltid stod till höger. Han stenvägrar att gå på annars... Har lite allmäna problem med lastningen ännu efterssom han inte vågar åka ensam, men vi jobbar på det... Såsmåningom ska han även lära sig att stå på vänster sida då jag tycker det känns säkrast!

När ni kör ardenner kan ni överhuvudtaget ha en mellan vägg då :angel:

När min foder häst åkte hem så var det 5 cm kvar på varje sida, utan mellanvägg :D (hon var iofs dräktig då)

Kör man en häst ska den vara lastad på vänster sida. Kör man två ska den tyngsta vara lastad på vänster sida!
Detta gör risken för att åka ner i diket lite mindre.

Min åker på vä sida pga. att det är enklast att dra in honom där :) + att det är säkrare att ha dem på vänster för vägkant osv.

Jag lastar på vänster sida av gammal vana :D

vet egentligen inte vad som är bäst.. men min måste åka på vänster sida, annars får han panik

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 845
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 833
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar