Åka bort- hur ska jag göra?

aemaria

Trådstartare
Jag och sambon ska åka bort en weekend senare i höst. Vi åker på fredag eftermiddag hemifrån och kommer hem igen sent på söndag kväll. Nu är frågan hur vi ska göra med missen. Är i princip klar över hur jag ska göra men ska ändå fråga er om hur ni hade gjort.

Han är utekatt och som det ser ut nu så tillbringar han väl i stort sett 80% av sin tid utomhus. Han kommer in nån gång under dagen för en snabb måltid, eventuellt sover han inne på nätterna om det behagar honom. Vi bor verkligen ute på vischan; stor tomt, få grannar och ingen biltrafik i princip. Vi har en altan där Morre kan gå ut och in som han vill.
Jag tror det bästa för honom vore att han får vara kvar hemma; utomhus och att vi ber en granntant se till honom. Hon kommer inte kunna få med honom in eftersom han är mycket reserverad/rädd mot främmande.
Om vi sätter ut torrfoder och mycket vatten åt honom på altanen plus bäddar iordning någonting där han kan ligga, så kan grannen gå och se efter så att han har mat och vatten.
Morre är även storjägare så han kan ju alltid finna ätbart utomhus. (Vi åker i slutet av september och då jagar han ju för fullt).

Tycker ni detta låter som en bra idé?
Alternativet, som inte låter så lockande, är kattpensionat. Det känns dock inte bra eftersom Morre hatar bilåkning och
är mycket rädd för främmande ställen och människor. Det känns onödigt grymt att släpa iväg honom till ett främmande ställe när det bara gäller två nätter...
Känns som om att han kommer ha det bättre i sin hemmiljö. Han har ju mat, vatten, tak över huvudet och nån som kommer hit och tittar till.
Känner mig som en hemsk matte som lämnar min tryngris ensam i två nätter, men det hade känts ännu värre att ta honom till ett läskigt pensionat.
Moraliskt stöd tack :) !

//a

En katt som din hade jag lämnat hemma. Det lär inte gå någon nöd på honom :)

Min är lite svårare. Han har dels ett stort behov av mänsklig kntakt (blir grining när man är borta mer än några timmar), och är dels väldigt orolig om han blir bortlämnad (omplacerad flera gånger). Hittills har jag valt att låta honom vara hemma med tillsyn. Hellre en katt som är lite arg på matte och husse än en som tror han är övergiven (åker jag ifrån honom gråter han som en bebis hela natten).

Sv: Åka bort- hur ska jag göra?

aemaria skrev:
Jag och sambon ska åka bort en weekend senare i höst. Vi åker på fredag eftermiddag hemifrån och kommer hem igen sent på söndag kväll. Nu är frågan hur vi ska göra med missen. Är i princip klar över hur jag ska göra men ska ändå fråga er om hur ni hade gjort.

Han är utekatt och som det ser ut nu så tillbringar han väl i stort sett 80% av sin tid utomhus. Han kommer in nån gång under dagen för en snabb måltid, eventuellt sover han inne på nätterna om det behagar honom. Vi bor verkligen ute på vischan; stor tomt, få grannar och ingen biltrafik i princip. Vi har en altan där Morre kan gå ut och in som han vill.
Jag tror det bästa för honom vore att han får vara kvar hemma; utomhus och att vi ber en granntant se till honom. Hon kommer inte kunna få med honom in eftersom han är mycket reserverad/rädd mot främmande.
Om vi sätter ut torrfoder och mycket vatten åt honom på altanen plus bäddar iordning någonting där han kan ligga, så kan grannen gå och se efter så att han har mat och vatten.
Morre är även storjägare så han kan ju alltid finna ätbart utomhus. (Vi åker i slutet av september och då jagar han ju för fullt).

Tycker ni detta låter som en bra idé?
Alternativet, som inte låter så lockande, är kattpensionat. Det känns dock inte bra eftersom Morre hatar bilåkning och
är mycket rädd för främmande ställen och människor. Det känns onödigt grymt att släpa iväg honom till ett främmande ställe när det bara gäller två nätter...
Känns som om att han kommer ha det bättre i sin hemmiljö. Han har ju mat, vatten, tak över huvudet och nån som kommer hit och tittar till.
Känner mig som en hemsk matte som lämnar min tryngris ensam i två nätter, men det hade känts ännu värre att ta honom till ett läskigt pensionat.
Moraliskt stöd tack :) !

//a

Bättre kan han inte få det! Hoppas ni får en trevlig resa :banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 293
Senast: fixi
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 854
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 823
Senast: cirkus
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka