Åka barnvagn?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Teilani

Trådstartare
Idag inne på apoteket hade vi en sån fruktansvärt arg liten tös, hon ville inte åka barnvagn! Men med bältet ordentligt knäppt kom hon nu inte så långt, hördes desto mer...

Men jag blir lite förvirrad, som en del av sjukvården och också friskvården så vill man ju gärna se att barnen får röra sig så mycket som möjligt och att låsa fast dem i sulkyn känns därför lite främmande för mig. Men jag har fått förklarat för mig av mina engelska kollegor att det är mer praktiskt för då vet man var man har dem.

En annan inte ovanlig variant är koppel på barnen ofta runt handleden, blir faktiskt riktigt ledsen av att se barn släpas efter sina föräldrar. En stackars pojke blev klämd mellan barnvagnen, med nya babyn, och en hylla. Han fick skäll för att saker ramlade ner, men han satt ju fast! Vad hade han för val?

Min fråga är i alla fall, när får barnen gå själva hemma i Sverige? Har ni använt koppel till era, kan ju se fördelen i traikerade miljöer!
 
Sv: Åka barnvagn?

Har aldrig sett nåt koppel i Sverige, trodde inte det fanns längre!
:eek:

Min tjej (16 mån) åker vagn om vi ska gå till mataffären tex men inne i affären får hon oftast gå, och så långt hon orkar på vägen dit och tillbaks, och ska vi på stan en stund kan jag bära henne varierat med att hon får gå. Hellre bära än ha med en klumpig vagn på stan. När hon var mindre åkte hon bärsjal istället.
Klart att det blir en del jagande, men hon är faktiskt möjlig att ha lös i de flesta affärer.

Jag tycker att alldeles för stora barn åker alldeles för mycket barnvagn! Tror det beror på att det går snabbare och är enklare att ha dem på plats i vagnen, men det måste vara bättre att låta dem röra på sig så mkt det går när man väl är ute ur hemmet.:p Inte konstigt om barn blir lata och vill ha skjuts överallt när de blir större!

Idag såg jag för övrigt en flera år gammal kille på McD som med hjälp av mamman trängdes ner i en barnmatstol. Han fick ju knappt plats! Har folk i allmänhet nåt behov av att hålla sina barn små länge eller tänker de inte bara?
 
Sv: Åka barnvagn?

Jag som bor mitt i en storstad kan faktiskt förstå om föräldrar låter barn åka vagn. Kan tänka mig att särskilt besökande barn som är ovana vid trafiken kan utgöra en fara. Här finns bussar, spårvagnar, bilar, cyklister, etc etc. Jag bor själv med en spårvagns/busshållplats utanför och rätt så mycket trafik och låter inte min ettåring gå själv på trottoaren. Är för rädd om honom. I parker och lekparker får han springa fritt.
Annars är jag benägen att hålla med föregående inlägg om att stora barn tycks gå för lite.
 
Sv: Åka barnvagn?

Mina småtjejer började få gå i affär utan barnvagn när de var ett år och 5 månader. De är drillade i att stå exakt stilla bredvid bilen medan jag tar ut det andra barnet, håller handen när vi går över parkeringen och går "fritt" i butiken. Det går faktiskt rätt bra speciellt när jag är själv med dem. Jag tror att man automatiskt "vallar" dem bättre då. De gillar att känna sig nyttiga och lastar gärna varor m.m.
Vi har haft ett riktigt fruktansvärt mataffärsbesök när sambon var med. De hade otroligt roligt och drog repor längs gångarna, försökte lägga sig i hyllorna, puttade in alla paket, gallskrek med jämna mellanrum för att höra ekoeffekten i kylområdet o.s.v.
Som tur var så var det rätt sent med lite folk i affären men vi var svettiga båda två efter alla språngmarscher:o !
Jag skulle kanske kunna tänka mig att ha någon form av sele om vi var ute bland väldigt mycket folk och riskerade att komma ifrån varandra men annars känns det rätt onödigt, bättre att träna på lyckas- det har ofta med att förutsättningarna ska vara de rätta.
 
Sv: Åka barnvagn?

Okej så barn kan gå hyfast vid 2 års ålder då?

Hade nästan börjat tvivla på det, för här sitter de i vagnen till de är 4-5 år. Men det finns en del sånna mammor i Sverige också hör jag.

Tycker som sagt det är synd, vet i och för sig inte hur mycket dessa barn får röra på sig när de inte släpas runt i affärer, men gissar att det nog inte är så hemskt mycket. De flesta går ju hemma med sina mammor vilket är fint och så. Men då krävs det en del av mamman för att ordna med aktiviteter om man inte bor precis jämte en lekplats.

Och hela tiden får vi mail om att vi ska ge råd om kost och motion till överviktiga människor för det är ett så stort hälsoproblem, i England och resten av Europa med för den delen. Men om man verkligen ska göra effekt måste man ju börja innan människorna blir överviktiga!
 
Sv: Åka barnvagn?

Min lille pojk blir två år i april. Han har aldrig varit speciellt förtjust i att åka barnvagn. I al f inte när vi är bland folk. T ex när vi ska till våran närmsta "byaffär" brukar han gå ända fram till samhället. 800 m enkel väg, vilket han har gjort ända sen i somras. Ibland kan jag få bära honom lite. Men helst ska han gå, blir han trött så brukar han vila genom att bli otroligt intresserad av gruset på vägen. ;)

Men jag är faktiskt förvånad över att han orkar så långt, men de e klart vi rör oss mycke hela dagarna för övrigt så.

De är inte speciellt ofta han åker barnvagn/sulky. De är nog nästan oftare han åker kundvagn inne i matvaruaffärer.
:idea:
 
Sv: Åka barnvagn?

Nu är det ju några år sedan jag var liten, men jag hade sele för att inte springa iväg. Enligt sambons mamma hade min sambo det också.
Jag tycker mej se barn på Liseberg tex med sele och "koppel". Även på stan (Göteborg) ser jag barn i "koppel". Ett par gånger har jag sett barn som är surrade med sele till barnvagnen de sitter i.

Det är inte bara i England eller i Sverige. I USA tycker jag att barnen alltid är fastbundna till föräldrarna om de är någonstans lite mer offentligt.
 
Sv: Åka barnvagn?

Nu bär jag en hel del i sjal i stället för vagn, men just på ställen där man vill att barnet ska vara stilla eller inte springa iväg någonstans så är vagn väldigt bra! Det behöver ju inte betyda att barnet sitter i vagn konstant... Tex så satte vi alltid Elin i vagnen när vi var på trav, inne på stallbacken, trots att hon var närmare tre år. Men där hade vi full uppsikt över henne. Men å andra sidan så rör hon sig väldigt mycket hemma och på "barnsäkra" ställen.
Fredrik bär jag istället och det är ju super! Han går lite i perioder om han överhuvudtaget vill sitta i en vagn...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 592
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 751
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 301
Senast: AlmostEasy
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 007
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp