Aj, mina ben!

tanten

Trådstartare
Jag har vaknat flera gånger inatt. När jag rätar ut benet gör det ont. Jag krampar, framförallt i vaden. När jag böjde benet igen gick det över.

Häromdagen konstaterade sköterskan på VC att jag sannolikt har borrelia, grundat på min röda fot. Min lymfterapeut hade funderat på rosfeber men symptomen stämmer inte.

Nu äter jag Heracillin 1 g tre gånger om dagen. Kan man få muskelvärk av PC? Eller av borrelia? Det gör så ont att jag har svårt att gå om jag suttit stilla en stund.
 
Sv: Aj, mina ben!

Kolla upp det på sjukhus! Är det hårt svullet eller mjukt svullet?

Jag fick ligga på sjukhus i 2 veckor i somras och opereras fyra gånger. Kom in med svullet och hårt ben som gjorde väldigt, väldigt ont. Visade sig vara ett allvarligt tillstånd, så detta måste du få en diagnos på. Vänta inte.
 
Sv: Aj, mina ben!

Vadkramp beror oftast på något så enkelt som magnesiumbrist, men det låter inte bra att din fot dessutom är röd.... Gå till läkare och kolla upp!
 
Sv: Aj, mina ben!

Vadkramp beror oftast på något så enkelt som magnesiumbrist, men det låter inte bra att din fot dessutom är röd.... Gå till läkare och kolla upp!

OK - magnesium ska inhandlas imorgon då.

Jag HAR varit på vårdcentralen - och fått penicillin - och det torde vara onödigt med ett besök till. :)
 
Sv: Aj, mina ben!

Jag missuppfattade, trodde det var svullet också :) Men fråga iallafall, om inte annat för att utesluta att det är en reaktion på penicillinet. Du kan ju ringa Vårdguiden?
 
Sv: Aj, mina ben!

Vad fick du penicillin för?

Det jag skrev tidigare - borrelia, alternativt hudinfektion. Mest troligt borrelia.
Onödigt att ta prover när behandlingen är densamma.

Det är en hästkur. Tio dagar och tre engrams tabletter dagligen.
 
Sv: Aj, mina ben!

sannolikt borrelia ? det kan man ju lätt ta prover på om det är det

Nej.
Vid hudmanifestationer får man napp i provtagningen vid högst 50% av försöken.Erythema migrans är en klinisk diagnos.

Märkligt dock med Heracillin som inte är rätt, varken vid borreliainfektion eller vid rosfeber. Kåvepenin hade varit ett bättre val.
 
Sv: Aj, mina ben!

Nej.
Vid hudmanifestationer får man napp i provtagningen vid högst 50% av försöken.Erythema migrans är en klinisk diagnos.

Märkligt dock med Heracillin som inte är rätt, varken vid borreliainfektion eller vid rosfeber. Kåvepenin hade varit ett bättre val.

Hrm...

Rodnaden läger sig sakta. Men jag ska ha detta i minnet om det inte hjälper fullt ut.

Tack för info!
 
Sv: Aj, mina ben!

Det är i det närmaste tjänstefel från VC:s sida att inte ta blodprov för att bekräfta Borrelia, om det nu är det.

Om det är Borrelia, så är det många som inte blir friska utav antibiotika behandlingen, eller snarare så verkar det finnas det följdeffekter efter Borrelia som liknar de från TBE.

Att ha en bekräftad diagnos kan vara extremt viktigt om du inte blir bra, både för vården och fortsatt utredning/behandling, för att kunna få bli sjukskriven (FK, arbetsgivare), och eventuell ersättning från försäkringar.

Det är viktigare än man tror, att det tas rätt prover i början, om det skulle bli någon form av kroniska besvär.

När jag sökte akut vård för det jag senare fick reda på var TBE, så gjordes inte "alla handgrepp" rätt på länets stora sjukhus. Detta har ställt till det för mig i synnerhet vad avser FK och försäkringsbolag, men även i viss mån gentemot "vården".
 
Sv: Aj, mina ben!

Är det verkligen så i humanvården att man tittar lite och tycker hudinfektion, då behövs antibiotika. Gärna random antibiotika.
Har man verkligen inte en bättre antibiotikapolicy än så? En någorlunda bättre tes om vilken substans som vore bra hade väl varit på sin plats, och har man misstanke om borrelia borde väl ändå ett blodprov tas, även om det kan vara osäkra resultat.

Det här är alltså inte någon kritik mot din, tanten! Jag vill absolut att du blir frisk, men jag vill att vi alla ska kunna lita på sjukhälsopersonalen både nu och för framtiden liksom.
 
Sv: Aj, mina ben!

Är det verkligen så i humanvården att man tittar lite och tycker hudinfektion, då behövs antibiotika. Gärna random antibiotika.
Har man verkligen inte en bättre antibiotikapolicy än så? En någorlunda bättre tes om vilken substans som vore bra hade väl varit på sin plats, och har man misstanke om borrelia borde väl ändå ett blodprov tas, även om det kan vara osäkra resultat.

Fast Heracillin har länge varit ett av de "rätta" preparaten när det gäller hudinfektioner (ffa rosfeber), det är iaf vad jag fick lära mig när jag gick AT för 5-7 år sedan. Och enl fass är den det fortfarande. Så helt "random" är det definitivt inte. Däremot med borreliamisstanke känns det lite konstigt... Frågan är ju hur stor den misstanken är jmf med misstanken om "annan" infektion, vilket ingen av oss kan veta.
 
Sv: Aj, mina ben!

Är det verkligen så i humanvården att man tittar lite och tycker hudinfektion, då behövs antibiotika. Gärna random antibiotika.
Har man verkligen inte en bättre antibiotikapolicy än så?

Njae - nu är det inte så att jag fick antibiotika "bara sådär" Jag har lite bakomliggande sjukdomshistoria och sjukdomar som påverkar. Det var stark uppmaning från vården om att jag behövde antibiotika som gjorde att jag alls besökte vårdcentral.
 
Sv: Aj, mina ben!

Är blodpropp helt uteslutet? Frågar eftersom en närstående råkat ut för vad som först diagnosticerades som muskelbristning i vaden men så småningom konstaterades propp. Personen i fråga var dock svullen i vaden.
 
Sv: Aj, mina ben!

Kramp i vaden får väl alla ibland? Jag har fått det då och då sedan jag var gravid (barnet vuxet idag).

För mig kommer det tillbaka flera gånger samma natt (oftast, men inte alltid, på nätterna) om jag inte lyckas sträcka ut den krampande muskeln ordentligt. Det gör jag genom att ställa mig på golvet och luta mig framåt mot väggen, eller om jag är jättetrött genom att dra i foten med handen och dra ut vadmuskeln på det viset.

Jag får oftare kramp om jag inte är riktigt i form, som vid förkylningar, bakfylla o dyl.

Jag förstår att du har ytterligare problem, men just vaden har jag aldrig ens reflekterat över att söka läkare för.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 833
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Det hela började för ett par veckor sen. Jag satt en kväll och spelade gitarr, med benen i kors ca 1,5 timme. Det övre benet (högra)...
Svar
16
· Visningar
4 264
Senast: Antooox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp