Åhnej...juvertumör..

MrsScabtree

Trådstartare
Suck..Igår efter träning när jag satt och kliade Grimsan på magen och klämde och kände på hennes tuttar upptäckte jag en knöl i hennes ena juver. Min tränare fick känna och höll med om att det inte var normalt, så idag har vi varit till vetten och fått konstaterad juvertumör :( . Jag blir GALEN!! Ska nästa hund få cancer nu också?

Jag hoppas att den är godartad och att den inte har spridit sig, vetten trodde på godartad men kunde naturligvtis inte lova för än han har sett det.

Någon som har erfarenhet av juvertumörer och kan berätta om det? Grima är ju bara nyss fyllda 4 och mycket ung, men vetten trodde precis som jag att den tidiga utvecklingen hade att göra med de hormonella obalanserna hon haft.

För er som inte vet historian bakom så omplacerades hon från sitt tidigare hem pga av att hon inte klarade av stressen att bo i hundgård, hon samlöpte med alla andra avelstikar (ca 4 ggr/år) och höll hela tiden väldigt låg vikt och behövde mer stimulans. Sen KAN det ju vara av andra orsaker, men detta var hans teori.

Imorgon 15.30 blir det operation, håll tummarna för henne! Hon är ju mitt allt!

DSC_8505.jpg

Nu börjar hon komma i balans med löpen, men är inte helt hundra ännu.

Sv: Åhnej...juvertumör..

Håller tummarna för att de ska få bort den, och att det visar sig vara något godartat!!

Min förra hund fick godartade juvertumörer vi två tillfällen i livet. Den första var stor som en ärta och den andra lite större när de upptäcktes. När de hittades röntgade de lungorna för att se att det inte fanns någon förändring i dem. Tydligen så kan knölar på andra ställen hänga ihop med tumörer i lungorna. Jag är ingen expert på området men det var i a f vad vetten sa. Men inget i lungorna hittades som inte skulle vara där. Operationerna gick bra och hon blev nästan 14 år gammal när hon fick somna in av andra orsaker än tumörer.

Håller högertummen för Grima och att det är en ofarlig knöl de plockar bort.

Senast ändrad:

Jag håller tummarna!

Zala opererades ju för juvertumörer i januari. En som var stor som en enkrona (fast som en boll.) och en som bara var en pytteliten plutt. Hon återhämtade sig jättesnabbt och har än så länge inte fått några fler. Jag känner dock igenom henne noga minst en gång i veckan för att hålla koll, så det har gått superbra.
Försök att inte oroa dig förrän du fått besked om hurvida det är en snäll tumör eller inte. Är det en "snäll" så är det lugnt ;)

Som sagt, Fy vad hemskt!:(
Här hålls Alla tummar, tår och tassar hårt, hårt om att det är en godartad tumör.
Kommer tänka på Grimsan imorgon när hon ligger på op. bordet. Du får vara snabb med att uppdatera hur det gått, annars kommer jag SMS och tele terra dig hela dagen!:p

Kramar.

Men fy vad tråkigt!

Jag kastrerar alla mina tikar i en viss ålder just för att slippa tumörer, kanske något för dig?

Ska iaf hålla alla tummar och tår för henne, tog ju bort en stor knuta på min lilla Mixie igår, och den var godartad och op gick på ett kick, så jag håller samma tumme för Grima!

Du har inte funderat på att kastrera? Tänkte på hormonobalanserna och så?

Ang juvertumörer har vi opererat två, den ena fick ta bort bägge juverraderna, den andra en halv rad. Båda var till åren komna, men klarade det hela utmärkt väl. Läkte utan komplikationer, och de levde flera år till (och hade säkert blivit ännu fler om inte åldern tagit dem så att säga).

En opererades inte, hon hade 'troligen godartade', och hade så i *tänka* 5 år utan att det hände något. Sedan togs hon bort (14 år gammal) pga att njurarna la av.

Så håller tummarna allt går bra och att de är godartade!

kl

Tack allihop, just nu är kastrering inte ett alternativ. Hennes löp blir allt jämnare och hon likaså, blir det kastrering väntar jag nog tills hon blir äldre.
Det beror också på om det är god eller elakartat.

Verkar som att många tagit bort juvertumörer på sina tikar!

En nära vän tog precis bort en (godartad) juvertumör på sin irländska varghund.
Efter ungefär en vecka hade såret läkt och hunden var precis som vanligt igen, bara att hålla tummarna för att den inte kommer tillbaka.

Hoppas att allt går bra med Grima och att det var en godartad tumör!

Verkar som att många tagit bort juvertumörer på sina tikar!

Det är väldigt vanligt med juvertumörer ;) och sällan någonting som ställer till mer problem än att man kanske får operera bort hela rader med juver om man har otur. Jag tror i alla fall inte att du behöver oroa dig.

Min gammeltik fick juvertumör när hon var 7. Hon hade flera stycken kulor som i klasar och någon lite större knöl. Dom opererade bort två ljuver, det visade sig vara godartad och hon lever och är gladare än någonsin nu 10 år gammal. Hon hade också hållt på och strulat med löpen och framför allt blivit otroligt skendräktig. Ibland kunde hon bli skendräktig helt random och inte i samband med löp, bara av att få tag på en pipleksak t.ex. Tyvärr fick hon bara något halvår senare livmoderinflammation också, och veterinären trodde att allt nog hade ett samband med hennes hormoner.

Hoppas Grima slipper det sistnämnda och att operationen nu går bra. Carmens operation gick jättebra, hon kom hem senare samma dag och såren läkte fint. :)

Min gammeltik fick juvertumör när hon var 7. Hon hade flera stycken kulor som i klasar och någon lite större knöl. Dom opererade bort två ljuver, det visade sig vara godartad och hon lever och är gladare än någonsin nu 10 år gammal. Hon hade också hållt på och strulat med löpen och framför allt blivit otroligt skendräktig. Ibland kunde hon bli skendräktig helt random och inte i samband med löp, bara av att få tag på en pipleksak t.ex. Tyvärr fick hon bara något halvår senare livmoderinflammation också, och veterinären trodde att allt nog hade ett samband med hennes hormoner.

Hoppas Grima slipper det sistnämnda och att operationen nu går bra. Carmens operation gick jättebra, hon kom hem senare samma dag och såren läkte fint. :)

Ja, alltså Grima har också blivit OTROLIGT skendräktig sen mamma och jag skaffade våra valpar...som var leverensklara ganska nära skendräktigheten.
Det är "hennes" valp (Ian, men hon pysslar även om Nisse när han är med). Dom gullas och busas med och uppfostras, hon försvarar dem om jag låter en hund hon inte är OK med hälsa osv. Fick jättejuver denna gången, dock ingen mjölk men hon snuttade gärna på dem. Innan dess har hon inte blivit nämnvärt skendräktig, förutom lite slöare och känsligare mentalt.

Min tik opererade bort hela juverraden och hade så mycket stygn att hon såg ut som ett pyjamashund (en sådan med blixtlås på magen) - det var inte förrens vi stod på bussen som jag mindes att jag beställt en taxi så hon skulle slippa gå. Hon var lite mör första dan sen vart hon så rastlös att hon breakdansade i vardagsrummet eftersom hon bara fick gå ut och göra sina behov.

Kom hem igår med vår blandis som opererats för det. Förra opererades för det med. De tar bort iaf en juver rad sas, och båda operationerna har gått bra och hundarna har inte haft men av det. ( Nu opererades ju Ronja igår, men själva operationen gick bra iaf :) ) Vet inte riktigt mer vad jag ska skriva men fråga eller PMa om du vill fråga nått :)

även min tik har opererat bort några tuttar, för ungefär fem år sedan. hon fick rätt snabbt en stor bula i juvret som en vet menade var mastit. men hon svarade inte på behanlingen utan några dagar senare kunde jag mjölka ut en svart vätska. då blev det op hos en annan vet och det visade sig vara en ofarlig cysta. minina återhämtade sig snabbt och har inte fått några nya knölar.

Min första tik hade elakartad. Men hon fick även canser. Men de opererade bort det som va dåligt. Hon blev 9 ,5 år

Min förra tik opererade bort en liten knöl , stor som en pärla, Det gick mycke bra . Hon blev 12 år
lycka till

Håller tummen för att op. går bra och att det inte är några konstigheter!!

Hej
Såg att du längre ner skriver att det inte är aktuellt med kastrering nu. Jag tycker tvärtom att det är nu det är aktuellt. Risken för tumörer minskar vid tidig kastration och hon är redan 4 år. Jag tycker inte hon är mycket ung. Hon är klart vuxen och färdigutvecklad. Har hon dessutom haft konstaterad hormonobalans hade jag inte tvekat.

Självklart hålls tummar & klor i eftermiddag.

Hoppas på att det inte är "något", utan att det är ofarligt och att op går bra.

Håller tummarna för att den är godartad o allt går bra.

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat