åh vad gör man? hästen vräker i sig jord :(

Nominous

Trådstartare
har mer och mer börjar konstatera att hästen käkar jord :crazy:

det började med att han varit konvalescent hela sommaren och nu sista två veckorna i sjukhage på 4*4m så märkte jag att han hade mycket jord och lera i munnen, och någon dag efter får jag se att han står och slickar i sig jord. gav han mer hö men de var inte intressant, utan jorden var godare. efter några dagar skulle han få flytta till stora hagen med mycket gräs i så det skulle ju lösa problemet.

men igår såg jag att han grävt en stor grop i hagen mitt i gräset och det var slickat i gropen - ytan var jämn som en skål. han fick ett äpple och då skummar han väldigt mycket när han äter och det skumma ur jätte mycket lera ur munnen :cry:

han har gräs, han får fritt med hö och han har en noga uträknad foderstat, så brister ska han inte mig veterligen ha..

vad gör man?? :crazy: jag är livrädd för att hästar käkar grus/jord då två hästar tillhörande en vännina käkade i sig ca 10kg sand och dog i sandkolik.

hästen har helt klart varit uttråkad under konvalescensen men jag har försökt aktivera honom. han började skrittas för några dar sedan men han fortsätter ändå. ska flytta han på bete i morgon så jag hoppas verkligen att han slutar där och inte fortsätter sedan när han kommer hem.

åh mår så dåligt över detta :( han har ju allt man kan vilja ha nu när han fått börja träna igen :cry:

Sv: åh vad gör man? hästen vräker i sig jord :(

Salt och mineraler?

din häst behäver en saltsten !

din häst behäver en saltsten !

han har en 5kg saltsten i hagen, en i boxen och får en näve i maten. hur mycket ska han ha???

jag skrev att han har en komplett foderstat och inget mig veterligen fattas, salt förstår väl jag med att en häst ska ha :crazy:

det jag frågade efter var varför de käkar jord när de får allt i matväg de behöver enligt behov? och om de ej slutar - vad gör man?

Salt och mineraler?

ska man slänga i dem lite mer mineraler än vad behoven kräver? just nu får han ca 50% mer än behovet då höt är så kraftigt :)

Senast ändrad:

Vet inte hur det kommer sig att han käkar sand, men du kan ge honom loppfrö som motverkar sand/jord kolik. Kan ges i förebyggande syfte:)

okej? intressant!!!

hur verkar loppfrö förebyggande mot sand jord kolik?? :)

ska prova ge lite mineraler med i maten, han får inga då höt täcker i överflöd - men han kanske saknar ändå så hans personliga behov är större?

Igår såg jag min kille äta jord med:eek:
Han skrapade upp ett stort hål i marken... Han går på gräs och har tillgång till både fin havrehalm och hö...
Han har en vanlig saltsten och en med mineraler och biotin med...
:(

Kanske skulle du skicka en ny analys på ditt hö? Konstigare saker har ju hänt än att analyssvaren varierat kraftigt. Han kanske egentligen inte alls får så mkt mineraler via grovfodret som du tror? Loppfrö låter hur som helst som en god idé :)

Salt och mineraler brukar inte vara orsaken till jordätning. Snarare fiber eller proteinbrist.

Salt och mineraler brukar inte vara orsaken till jordätning. Snarare fiber eller proteinbrist.

Fibrer borde min få i sig tillräckligt... Han har tillgång till halm dygnet runt och går och tuggar i sig lite nu och då...

Protein ska jag kolla upp! Men tycker det är så svårt att hålla koll på foderstaten när dom går på gräs... Vet ju inte hur mycket gräset innehåller eller hur mycket gräs heller överhuvudtaget!
Erkänner att jag jobbar på foderkunskaperna!
Men hur visar sig proteinbrist?
De brukar ju ha svårt att bygga muskler, men min kille har musklat på sig rejält nu under hela våren och sommarn... Någon får gärna informera mig!
Tack på förhand!!!:)

*KL*

Jord är ingen fara om de äter, sand däremot.

Salt är dessutom det enda i mineralväg hästen kan reglera själv.

Vissa hästar får 'smak' på jord, oftast på just en viss fläck. Brukar 'gå över', och jag har faktiskt aldrig gjort så mkt åt det de få ggr det hänt, mer än ställt dit en saltsten som 'avledande manöver'. Funkat ibland, ibland inte.

Loppfrö blir väldigt klibbit när de kommer i kontakt med vätska. Det bildar "gelé klumpar" i mage och tarm där jorden/sanden fastnar och kommer med, och blir ej kvar i magen, utan kommer ut den "naturliga vägen":).

Protein ska jag kolla upp! Men tycker det är så svårt att hålla koll på foderstaten när dom går på gräs... Vet ju inte hur mycket gräset innehåller eller hur mycket gräs heller överhuvudtaget!

Det finns standardvärden på gräs i vissa foderstatsprogram. Det kan ge en vägledning om hur mycket hästen får i sig. Man kan då välja mellan försommar, högsommargräs med mera. Sen väljer man tillgång rik, medel, lite och så hur många timmar hästen går i hagen. Det blir ju inte exakt men hjälper kanske lite

Jag har också goda erfarenheter av loppfrön.

Tack Snowball:bow:

Såg min kära häst äta jord igårkväll med, dock på samma plats som i förrgår, kan det vara som (Alexanda_W?) skrev att det bara smakar gott?:rofl:
Ska såklart kolla upp hans foderstat ändå, men det slog mig bara att det var på exakt samma fläck?

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: lizzie
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 005
Senast: Egonson_
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 886
Hästvård Jag köpte nyligen en tredje häst, en unghäst, vilket med facit i hand visade sig vara ett dåligt beslut. Jag upptäckte nämligen ganska...
Svar
13
· Visningar
4 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka