Åh, nej inte nu igen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ancan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 491

ancan

Trådstartare
:cry:har just kommit hem efter att ha dragit ut ännu en dödfödd fölunge iår...
Är det bara jag som har otur att vara i "närheten", eller har det varit mer krångel än vanligt ?
Även i detta fall var fölungen fullgången, men var död redan i början av förlossningen, och att få ut ett dött, stort föl är inte det lättaste...och inte det roligaste heller:cry:

Stoet "fläkte" sig och står nu med ngn nerv i kläm och kan inte gå åt ngt håll...och slickar ivrigt på sitt döda föl-ingen rolig syn.

Nu ska jag försöka sova några timmar innan det är dax för midsommar-känner mig inte så värst motiverad att fira idag:crazy:

Sv: Åh, nej inte nu igen

:cry:
NEJ! Jag lider med dig:cry: Vilket :devil: år!
Skickar ett fång tröstkramar!

Men så trist!

Stackars mamman, hon ville nog få sin belöning efter hårt arbete.

Det är fullständigt overkligt att få behöva vara med om ett fullgånget föl som inte lever. Så meningslöst..Beklagar verkligen.

Efter att ha läst så mycket tråkigheter på buke så vete katten om jag ens vågar tänka tanken att försöka betäcka igen.

Nej, inte en till... en del härinne har verkligen drabbats hårt i år.

Hoppas att det ordnar sig med stoet iaf, lider med er

Stackars er...det är inte kul, här hemma har stoet nu efter ca 3 veckor först kommit över sin förlust. Men det verkar som det är mkt otyg i år, fick rapport av min dotter som jobbar utomlands o även där är det mkt dödfödda eller sjuka fölungar, vi får även fler rapporter än vanligt på seminstationen där jag jobbar,konstigt är det:confused:
prillan

Senast ändrad:

Inser hur lyckligt lottad jag är som fått 3 friska levande föl i år o inga ston som blivit dåliga.
Hoppas att du drabbats av all jävulskap som fanns på din lott på de närmaste 50 åren o att följande år kommer vara fyllda med lyckat avelsarbete.

Nej, usch, lider med er :cry:. Jag har klarat det bra i år, hade otur i fjol med ett föl som fick fölsjuka och fick avlivas + en kastning hos ett inackorderat sto.

Undrar om det kan finnas faktorer som gör att det blir mer krångel vissa år?

Åh så sorgligt!

Jag undrar om det är ovanligt många komplicerade fölningar i år eller om det är som vanligt fast man bara hör talas om fler via Buke?
Alla fölningar i min närhet har varit i stort sett okomplicerade.

Det känns inte så jättebra idag precis:(
Stoet ifråga denna gång var inte vårt eget, utan "bekantas bekanta" om ringde oss som "bönder och vana avelsmänniskor"...
Inte mindre hemskt för det iofs.

vet ännu inte om stoet klarar sig, vi hävde chocken och hade fått upp henne i temperatur till strax över 37 när jag lämnade dom för några timmars sömn.Hon stog upp och åt och hade druckit en hel del, men efterbörden gick inte och hon kunde inte flytta sig pga nervklämmen i bakdelen.

De skulle ta ut sin ordinarie veterinär vid sju-½åtta idag på morgonen-så jag antar dom ringer här framöver...

fy vad tråkigt! Är verkligen glad att jag fick en kry och glad fölunge. beklagar verkligen sorgen.

Midsommar kramar Elin

Veterinär har varit där under dagen,vad jag fattade för flera gånger, och sett till stoet, det ser inte jätteljust ut, hon är otroligt svullen in o utvändigt,men ännu vet man inte om hon är sönder allvarligare längre in.
Hon kan fortfarande inte gå, utan vinglar och har ingen styrsel i vänster bakben.
Däremot äter och dricker hon normalt igen, och det är väl lite positivt iallafall.

Hon medicineras nu för fullt, så nu kan man inte göra annat än att hålla tummarna och be en bön.

Hu

Lider med dig och hästägarna.

Vårt shettissto drabbades av nervkläm vid förlossningen i år och det tog ca 4 dygn innan hon fick sitt vänstra bakben att hänga med. Vi fick köra upp henne med jämna mellanrum så fölungen fick dia. Allt har gått bra och mammahäst är återställd. Så det finns hopp.

Kramar

Gira

Nu ska jag försöka sova några timmar innan det är dax för midsommar-känner mig inte så värst motiverad att fira idag:crazy:
Här är en till som inte har nån större lust att fira midsommar

Det sto jag köpte i höstas, som skulle ersätta de två avelsston jag förlorade förra året :cry:, fick hyperlipemi i samband med fölningen och gick tyvärr inte att rädda. Så sedan knappt 2 dygn har jag ett moderlöst föl här :crazy: (shetland).
Tackochlov så har jag en klok gammal halvblodsdam som ÄLSKAR fölungar :love:, som har tagit sig an detta lilla sockersöta stoföl. Ingen optimal lösning, men absolut tillräckligt bra. En amma hade varit idealiskt, men jag testar bara med det om det dyker upp någon alldeles i närheten här, annars får det vara.
Fölet äter bra av sin krafftmjölk och får lära sig att vara häst. Så det löser sig nog...
adoptivmamma.jpg

vi förlorde ochså ett föl i år:(
Döttfött,okändanledning,

Men jisses så näpen 'ameo', och vilken härlig bild!:love:

Sorgligt dock med alla döda föl/ston, min kompis fick också ett dött föl i år!:cry:

Bia

Men jisses så näpen 'ameo', och vilken härlig bild!:love:

Sorgligt dock med alla döda föl/ston, min kompis fick också ett dött föl i år!:cry:

Bia

Härjar virusabort onormalt mycket tro? Gud vad tråkigt med alla dödfödda! :cry: Känner också ett sto som kastade i månad 9, just pga det där jäkla viruset.

fyyyyy vad hemskt. lider verkligen med dig :(

/// Lady_ann

Hu

Lider med dig och hästägarna.

Vårt shettissto drabbades av nervkläm vid förlossningen i år och det tog ca 4 dygn innan hon fick sitt vänstra bakben att hänga med. Vi fick köra upp henne med jämna mellanrum så fölungen fick dia. Allt har gått bra och mammahäst är återställd. Så det finns hopp.

Kramar

Gira

Tack till er alla.

Skönt att höra att nervskadan gav med sig till slut!
problemet är, is amband med att hon inte kan röra sig - att hon ser för j*vlig ut invändigt(hittar inga andra ord...sorry)

Här är en till som inte har nån större lust att fira midsommar

Det sto jag köpte i höstas, som skulle ersätta de två avelsston jag förlorade förra året :cry:, fick hyperlipemi i samband med fölningen och gick tyvärr inte att rädda. Så sedan knappt 2 dygn har jag ett moderlöst föl här :crazy: (shetland).
Tackochlov så har jag en klok gammal halvblodsdam som ÄLSKAR fölungar :love:, som har tagit sig an detta lilla sockersöta stoföl. Ingen optimal lösning, men absolut tillräckligt bra. En amma hade varit idealiskt, men jag testar bara med det om det dyker upp någon alldeles i närheten här, annars får det vara.
Fölet äter bra av sin krafftmjölk och får lära sig att vara häst. Så det löser sig nog...
adoptivmamma.jpg

Du vet vad känner med dig...orden saknas...men jag kan inte låta bli att säga att det var den sötaste bild jag sett på väldigt länge:love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka