Åh herregud! Flamberad katt...

aiquen

Trådstartare
Jag tror aldrig jag varit så rädd som ikväll!

Vi satt och åt, mamma och jag, när Måns kom skuttande upp på bordet. Jag som var mitt i en tugga tog inte ner honom med en gång (matbordet är förbjudet för alla fyrbenta varelser att vistas på) och innan jag visste ordet av hade han gått lite för nära ett av ljusen på bordet - och hela katten började brinna! Eller ja, hela svansen i alla fall. Det sprakade och knastrade, och Måns blev förstås livrädd (inte minst för att både mamma och jag samtidigt ställde oss upp och började vifta med armarna och skrika åt varandra). Så han flög ner från bordet och under kökssoffan. Som TUR väl var slocknade elden av vinddraget när han hoppade ner från bordet.

Men vi hämtade ändå upp katten från golvet och slängde ner honom i diskhon och sköljde av svansen med vatten. Den är ganska rejält bränd, men åter igen, som TUR väl är har det inte gått på själva huden. Utan det är bara pälsen som blivit svedd. Något som verkligen får ses som tur i oturen! För tänk om elden spridit sig över hela katten (eller för all del "bara" bränt upp svansen) eller om han sprungit in bakom en gardin (han var bra nära) så hela huset fattat eld. Fy tusan...

Men nu har vi i alla fall lugnat ner oss allihopa (och Måns har legat i mitt knä och bara myst, medan jag har tittat på TV :love: ) men det var verkligen några sekunder av panik där! Och det luktade bränd katt i hela huset ett bra tag efteråt. :angel:

I alla fall, håll koll på var ni har era djur (katter) nästa gång ni sitter och äter mat med levande ljus på bordet. :eek:

Sv: Åh herregud! Flamberad katt...

Stackarn! Hoppas pälsen snart växer ut..

Ja, det hoppas jag också. Han ser förfärlig ut. :angel:

katten min familj hade när jag var liten gick förbi ett ljus som stog på en bänk på insidan (trångt) och hela sidan på katten fattar eld men hon gick lugnt vidare mot ytterdörren och blängde irriterat på mamma när hon "slog" på katten för att släcka elden. (det hann inte brinna så mycket och hon hade lång päls)

hon sätte sig på ett ljus en gång oxå..

och brände upp lite av morrhåren en annan gång..

Så vissa katter får man verkligen ha koll på :D

Jag har alltid skyddskåpor runt mina ljus, aldrig öppen låga. Min katt brukar inte vara på bordet, men man vet aldrig. Ljuslyktor är guds gåva till kattägaren :love: Instängda ljus är det som gäller :bow:

Ljuslyktor är guds gåva till kattägaren :love: Instängda ljus är det som gäller :bow:

Instämmer :love: Här är det bara ljuslyktor som gäller (eller värmeljus på vägganordningar där katterna inte har en chans att nå dem).

Och alltid under uppsikt!

/snurpe

Min kisse höll också på att bränna upp hela sig en gång när hon var kattunge. Tänkte mig inte för och hade tända värmeljus på vardagsrumsbordet. Kissen hoppar upp och ställer sig över ett av ljusen och stod kvar ett atg innan hon fattade att hon brann!!! :eek: :eek: Även här slocknade elden fort och det vart inga hudskador. Satt med kissen inlindad i en kall och våt handuk hela kvällen och hade såå dåligt samvete för hur jag kunde ställa värmeljus där kissen brukar hoppa upp.

Nu för tiden behöver hon bara se ett ljus så går hon verkligen inte i närheten.

hej
Våran katt brann 2-3 ggr i svansen det var ricktigt lässkit!:eek: :cry: :crazy: :( innan hon dog (hon dog inte p.ga. det) .., men det slocknar ju nästan direkt i kattpälsar..
hej från mejj!

hej
Våran katt brann 2-3 ggr i svansen det var ricktigt lässkit!:eek: :cry: :crazy: :( innan hon dog (hon dog inte p.ga. det) .., men det slocknar ju nästan direkt i kattpälsar..
hej från mejj

så länge jag minns tillbaka så har alla våra kattungar lärt sig att inte nosa på ljus the hard way...schwosh där försvann de där morrhåren;)

Liknande trådar

Övr. Hund Det här kommer bli rätt långt tror jag, och jag skulle vara tacksam för lite råd eller pepping. Eller nånting, vet inte egentligen...
Svar
9
· Visningar
1 205
Senast: Amandla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama