Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig
Är inte veterinärerna som skriver ut vad det kostar. De skriver vad de gjort sen tar de i receptionen hand om resten. Veterinären sätter inte priserna, det gör de som äger kliniken.
Pratade just om detta med en veterinär för ett tag sedan. Han sa att ibland skulle de gärna vilja låta nån få slippa betala för en sak, om man tex har en kund som är där ofta. Men de kan inte göra så, eftersom allt måste skrivas in i journalen och de i receptionen går efter vad som står där, alltså vad som gjorts med hunden.
Fast det kanske också är osanning
Så är det iaf nuförtiden på 'min' hästklinik. Dock så sitter de inte och läser journalen i kassan, men när veterinären skriver in behandlingar görs det i en speciell 'del'. Dvs istället för att 'bara' skriva i journalen 'behandling X ml hyonate intraartikulärt vänster kotled' så kommer det upp en liten ruta ang 'behandlingar:' där de ska skriva i dos, och sen välja preparat. Så dyker det automatiskt upp sen när räkningen ska skrivas ut, typ
'1673 Hyonate, X ml a Y kr, summa Z kr
1924 Injektion i led a Y kr, 1 st, summa Z kr'
Förr skrevs det annorlunda, och då kunde veterinären 'bjuda' på exvis en vaccination, fast det stod i journalen 'vacc A2 + tet'. Men även då var det veterinären som fyllde i vad som skulle tas betalt för. Inte hur mycket, men vad. Så skrev vet då inte in vacc, dök den inte upp på debiteringslistan. Nu är det som jag förstått det inte möjligt med mindre än att man slopar journalanteckningen helt.
(Jag vet inte det där för jag försökt bli bjuden på saker, utan veterinären satt och muttrade över 'det nya journalsystemet' och jag frågade om det inte var bra, mest av artighet, och fick det förklarat)
Men som sagt, t ex ett böjdprov kan de bjuda på utan problem fortfarande. Märkte jag när jag hälsokollade min herre. Hästen kom in för hälsokontroll, som har ett fast pris, typ post 1249, hälsokontroll, 2495 kr. Iaf, jag bad dem böja ena frambenet också, och räknade med att få betala för det då böjprov inte ingick i hälsokollen. Vet gjorde så, och det står dels 'djurägaren önskar böjning höger fram' på anamnes, och sen i journalen 'fraktionerat böjprov höger fram u.a.' samt att det i den tabell för böjprovsresultat som finns står 0/0/0 som reaktion i grader vid böjprov hela benet/högt/lågt.
Jag fakturerades bara för hälskontrollen. Så de läser inte journalerna, utan det är vad veterinären skriver in på 'rätt ställe' som åker med. Dock så har de numera 'direktkopplat' behandlingar till prislistan för att slippa skriva på flera ställen.
Hur exvis Ultuna gör vet jag inte, men antar det är lite samma lika, veterinären skriver in vad som gjorts, priset dyker upp i kassan. Men om veterinären inte skriver in det som gjorts alt skriver in det korrekt/på rätt ställe så är jag inte säker på att det dyker upp?
Vet att iaf vissa av ATG-klinikerna också kan 'köra över' datorn, och sätta ett eget pris på någonting. T ex när jag skulle hälsokolla valacken ringde jag och frågade, och fick ett pris, med tillägget 'men du måste säga till att du fått det av mig och ska betala det, för matar de in post för post, longering, böjprov etc i datorn blir det betydligt dyrare'
Så jag tror det dels varierar lite, och nog ofta finns sätt att komma runt det om de skulle vilja. Om inte annat kan de fakturera sig själv ibland, t ex när SVA (som ju inte är nån klinik men sak samma) blev lite intresserade av Visions bakterieprov då det var nån ny, muterad bakterie. Jag fick en räkning på normal odlings- och resistensbestämmningskostnad, och sen syntes också att de tester utöver det de gjort, hade de fakturerat sig själva för. Antagligen för att det dyker upp på fakturan om det skrivs in, men som ju jag inte skulle behöva betala för.
Dvs kort sagt - jag tror att om man VILL sätta ett avvikande pris, så går det, men att om man inte rent ska utelämna, så är det inte veterinären som helt på eget bevåg kan det, utan att tala med 'kassapersonalen' först om att ditt och datt ska debiteras si och så?