Agria ville inte direktreglera

Sv: Agria ville inte direktreglera

Ja det är ju den juridiska diskussionen som roar mig mest i frågan, och jag skulle gärna pröva denna diskussion rättsligt , får ta det nästa år då jag är färdig med studierna:d

Min tes är ju i denna fråga att det är frågan om 2 olika skador, och OM försäkringbolaget såg det som en kronisk sjukdom skulle de ha reserverat sig , har de inte gjort detta är det en presumtion för att de inte ansåg de vara ett kroniskt tillstånd, således bör ersättning utgå, men som sagt bara min åsikt i frågan!

En person som iaf förr skrev här på Buke bytte från bolag X till Agria. Hästen hade varit frisk förutom en hovböld som inte krävde veterinär tillsyn. Så när Agria frågade om hästen varit frisk innan sa hon ja. Hästen försäkrades UA.

Sen fick den tyvärr en hålvägg, som slutade så illa att hästen fick tas bort. Agria fick reda på hovbölden (minns inte hur, kanske det stod i journalen att ägaren sagt att hästen haft en hovböld på den hoven för lång tid sedan, minns inte). Och vägrade betala. De menade att om hon talat om hovbölden så hade de satt reservation. Veterinär intygade att hålväggen INTE hade minsta lilla med någon tidigare böld att göra. Agria tyckte att det hade den visst.

Minns inte hur högt hon fick gå för att få rätt, men det tog LÅNG tid och var jurister inblandade.

Där var det ju dock ett annat scenario, där handlade det ju egentligen om hovbölden hade med hålväggen att göra som jag tolkade det.

Men fång är ju ännu knivigare. JAG anser faktiskt att fång ÄR kroniskt, dvs en gång fånghäst alltid fånghäst, även vid symptomfrihet. Dvs att man måste 'passa' en fånghäst livet ur om man vill försöka göra vad man kan för att hindra återfall (ibland går det ju inte ändå). Medan dett bevisligen FINNS hästar som får fång en gång och sen aldrig mer, trots att det inte är något passande. Men vad anser veterinärmedicinen (för det är väl den juristerna får vända sig till) om det hela egentligen?

Men som sagt, oavsett svaret på den frågan var och är det FULT av bolaget att inte sätta en tydlig reservation utan 'gömam sig' bakom 'skadefall som förelegat innan försäkringens tecknande'.

tyvärr är också kontentan att 'håll käften är bästa strategi' när det gäller de där 'smågrejerna'.. Tyvärr. (Sveland har btw pippi på reservationer, för just de där smågrejerna. De är ju dock tydliga med dem)

Har tyvärr också dålig erfarenhet av Agria och kommer ALDRIG frivilligt att anlita detta bolag!
Tvingades betala 7000:- för att lösa ut min helförsäkrade häst från Helsingborg.Det var definitivt inget roligt,även om det löste sig i slutänden!
Jag kör med Sveland ,men har iof haft tur och varit skadefri:bump:

Har du pratat ngt mer med bolaget?

Jag är själv nöjd kund hos Agria, den enda gången de inte velat direktreglera var när en unghäst blev opererad för lös benbit. Då fick vi betala operationen och skicka in papper efteråt. Dock fick vi tillbaka pengarna utan dröjsmål så hästen var försäkrad i bolaget sedan födseln (egen uppfödning).
Sedan har vi haft andra skador också, har aldrig varit problem där heller...

Jag blev oxå vägrad direktreglering av agria, min fullblodskille hade haft så dåliga fötter tidigare men så blev dom bra. Rätt var det var så small det till. På 2 dagar kunde stackarn inte gå. Fick åka in till klinik... efter VÄLDIGT mycket om och men å många månader senare fick ja en "liten symbolisk summa" som dom kallade det...

Har du pratat ngt mer med bolaget?

Jag har skickat in en skadeanmälan nu (gjorde det igår), med intyg från veterinären som ställde diagnosen kronisk bronkit och med veterinären som bad oss åka in akut bakom mig. Den bör vara klar idag, så inom ett par dagar skulle jag få veta.

Ja, fick en oreglerad faktura hem idag...De skulle ringa upp mig i morgon, alla skadereglerare var borta idag.

*KL*

Tror inte de fått jättesnurren iaf, jag fick hem en reglerad (14 900 kr..). Dock tog det tiiiid att få den, vet inte om kliniken bara ligger efter med fakturorna, eller om Agria 'tog tid på sig' att reglera?

Precis de strulet har vi också haft med Agria; vägrade ersätta en utdömd häst. Som tur var blev pappa förbannad o orkade "bråka" med dom, så de gav med sig tillslut. Har inget djur i de bolaget mer...

Samma här. fast till slut så gick det igenom efter några telefon samtal från min vetrinär till försäkringsbolaget. Vi var inne på att ta bort hästen vilket som innan de gick med på det.

Dock har mina vänner haft hästar försäkrade i andra bolag och det har strulat där med.

Har nu haft 3 hästar i Agria varav det strulat 1 gång och då gjorde de det rejält.

Är nu kund hos agria igen.

Har personligen endast goda erfarenheter från just agria, men tycker att försäkringsbolag överlag oftast är trevliga så länge premien betalas, men är det minsta knepighet så krånglar det. Tur att min pappa pckså hör till den agressivare sorten om han känner sig felbehandlad, och eftersom han själv är försäkringsgubbe vet han sina rättigheter. Har i slutändan aldrig blivit nekad ersättning...

Ett ex som inte har med hästar att göra: Tappade nycklarna till min arbetsplats i ett ridhus. Återfanns aldrig. Pappsen ringde försäkringsbolaget pöå jourtid och de sa att det här var inga problem, självklartskulle de betala byten av lås (Har för mig att det gick på 20 000 drygt). Dagen efter har han återigen kontakt med bolaget ifråga och då hävdar de att försäkringen inte gäller då jag som privatperson tappat nycklarna på min fritid... Eftersom pappsen har sin yrkeserfarenhet visste han att alla samtal på jourtid spelades in så det var bara för bolaget att ta fram bandet, lyssna igenom det och betala! De hade ju redan lovat att ersätta och var så pass bra att ha o göra med att de stod för vad de lovat!!!

*KL*

Och jag fick en klinikfaktura idag, där Sveland tyckt 'Går ej att direktreglera! Be kunden skicka in i vanlig ordning, med en riktig skadebeskrivning'.

Så som sagt, bolaget alla alltid är nöjda med som 'aldrigkrånglar' finns nog inte. För mig är 'allt krångel' som sagt med Sveland, och inget med Agria. Och då har jag haft MYCKET mer att göra med Agria, och har (tyvärr) två utdömda hästar via dem (och en tredje i faggorna..), och jag har kostat dem astronomiska summor i vetvård.. (Jag befarar att det snart kommer en dag då Agria inte tackar för gott samarbete, och tycker 'försäkravar du vill, bara det INTE är hos oss...')

Idag så ska jag ringa Agria och höra om det direktreglerats eller ej! :)

Agria vägrade reglera när min ena skar upp ett bakben efter en rymning ur sommarhagen. Försäkringen var visserligen bara tre dagar gammal (bytte för att samla alla försäkringar i länsförsäkringar). Men den ska gälla för yttre våld med en gång, enligt deras hemsida i alla fall... Fick vackert betala 12.000:- när vi hämtade henne på Hbg. Skickade in alla papper från vet och tillbaka fick jag ett svavelosande brev undertecknat Charlie Lindberg där det rakt ut stod att jag var en dålig hästägare och det var min plikt att se till att hästen fick vård osv... Saken var att vi inte körde till Hbg förrän efter två dagar då sårvården hemma inte var något problem. Tredje dagen slet sig dock kraken och fick in en massa smuts i såret som vi inte kunde tvätta ur. Då var det inte tal om annat än att köra iväg.

Tyvärr var jag så svag mentalt (då jag i samma händelse som denna skar sig förlorade min andra häst), så jag orkade inte överklaga utan skämdes så mycket av brevet att jag eldade upp det... I efterhand har jag dock pratat med mina "egna" klinikveterinärer och de tyckte att jag inte gjorde fel med min häst. Kändes skönt att höra.

Samma häst har dock varit inne på operation och kostat Agria bra med pengar i behandlingar och då har det glatt betalat.

Killen på Agria kunde inte lova att jag skulle få ersättning, så han skulle be dem ringa mig på måndag förmiddag.

:confused: Hur har det gått för er (riktat till Shetlandskusk, break_a_leg och Alexandra_W)??????

På Agria är det "goddag yxskaft", jag ska ringa dit i morgon igen när jag har tid. Måste även ringa en av landets största kliniker som verkar har svårt att fakturera/direktreglera.

Jag har fått tillbaka 4052 av de 4552:- jag lagt ut utöver min självrisk! Eller ja, jag ska få tillbaka dem....

Liknande trådar

K
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Jag har hamnat i ett dilemma med min mycket fina halvblodsvalack. Lite bakgrundsfakta: Hos förra ägaren...
Svar
2
· Visningar
1 760
Senast: Kikki84
·
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 999
Senast: Sockertoppen
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 787
Senast: Elina8
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 076
Senast: Empalie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Rider ni med snokrem?