Agria Extra

G

gogglen

Har min häst försäkrad i Agria idag, men funderar på att byta sedan dem ändrar i villkoren 1/4.
Problemet är att jag velar fram och tillbaka då hästen varit försäkrad i Agria sedan föl och har då Agria Extra (dolda fel).
Frågan är är denna Agria Extra värd något? Vad jag själv kommit på skulle den ersätta lösa benbitar.. Finns det nått mer som räknas som dolt fel?

Och sen undrar jag lite mer, vad man bör tänka på när man bytar försäkringsbolag, finns det några fällor?

Jag måste säga att det känns oerhört nervöst fall hästen skulle vara kvar i Agria och blir halt och behöver besöka klinik, 12 tk, eller 30 tk räcker ju inte långt alltså..:mad:

Sv: Agria Extra

Ärligt talat, det måste ju vara rena julafton för alla andra hästförsäkringsbolag just nu...
Ring och försök förhandla till dig ett bra avtal om du byter! Inte alls omöjligt att de ger dig ett bra erbjudande för att "sno" lite kunder från Agria just nu.
Diskutera t ex din doldafelförsäkring som du har nu och om det kan tänka sig att ta över den utan villkor (annat än en ev besiktning).

Jag är verkligen kluven! :confused:
Bytar jag försäkringsbolag är jag rädd att dem strular om man behöver åka in till klinik ganska snart efter att jag bytar bolag, för vad jag tror, kan jag tänka mig att dem kanske påstår att den skadan fanns innan jag bytade bolag..
Är det så, eller är det bara om man nytecknar en försäkring och inte flyttar den?

Vad skulle ni gjort, varit kvar i Agria och teckna tillägg så det täcker upp till 30 tk, eller byta bolag?

Är precis lika velig! Jag är lite rädd för att byta bolag av samma anledning som du nämnde. Hur funkar det egentligen? För att ha häst tecknad i Agria nu blir inte specielt lönsamt om man jämför med andra bolag..?
Hjälp mig ur denna djungel tack! :D

Ursäkta delvis tråd-kidnapp :angel:

Jag har bytt bolag. Ser det inte som någon större risk om jag vet att min häst är fräsch. Och är man tveksam så kan man alltid göra en enklare veterinärbesiktning typ gårdsbesiktning inklusive böjprov. Då är det ju mikroskopisk chans att hästen har en skada som nya bolaget skulle anse fanns redan när man tecknat försäkringen. En förutsättning för byte är ju då att hästen inte haft några besvär eller behandlats för något som kan komma tillbaka. Mina hästar har varit helt "rena", det enda de behandlats för innan jag bytte försäkringsbolag var olycksfall typ fläkning, ormbett osv år innan bytet.

Jag hade stannat om jag var i dina kläder.

OM hästen är behandlad för något (om än aldrig så oskyldigt) kan det komma reservationer för framtida skador med hänvisning till att det bedöms vara en följd av tidigare skada.

Kotledinflammation hf behandlad år 2000 kan ju ligga till grund för knäproblem vb 2005. Snedbelastning. Tandproblem 2006 kan ge ryggproblem 2009.

Frågan är snarast hur stor trygghet du vill ha. Inget är bombsäkert, det är ju flera på forumet som fått reservationer i löpande försäkring hos Agria, vilket är ungefär det lägsta jag har hört om. Trots att de inte haft problem tidigare har de alltså fått reservation när de åkt in till veterinär.

Jag tror många väljer bort försäkring inom de närmsta åren, sparar premien till sig själv istället. Att själv bekosta veterinär och livförlust. Detta kommer i sin tur att ytterligare fördyra premierna för de som stannar kvar med sina försäkringar, och det gäller ju oavsett bolag.

Dom andra försäkringsbolagen kommer antaglien göra likadant som agria nästa år eller året efter det...

Agria hade ju fast självrisk från början, sedan började dom med 20% rörlig ränta och alla bytte till Folksam. Ajöss med den fasta självrisken sa Folksam året därpå...

Så jag tror de blir liknande nu också...

Då tror jag att det där med att veterinärvårdsförsäkra hästen kommer att försvinna, då har försäkringsbolagen avskaffat sig själva eller hur man säger?!

Trav och galopphästar får väl vad jag vet inte ha veterinärvårdsförsäkring, så försäkringsbolagen kommer inte gå runt på sin veterinärvårdsförsäkring för ridhästar om de sabbar den så mkt som Agria nu gjort! Fast det kommer ju ta några år, så några guldår med höga inkomster och minimala utgifter kommer ju försäkringsbolagen att ha!

Och lägg sedan till nog många fall där de anser att hästägaren gett upp och slaktat för tidigt, så de vägrar betala ut A1 livvärdesförsäkring så har de självmant avskaffat den delen också!

Jag tror snarare att A1 försäkringarna måste försvinna. Även trav och galopp hästar går att veterinärvårdsförsäkra, men en enklare föräkring som inte täcker behandlingar för hältor.

Ja det var det jag menade, att A1 är en försäkringsform försäkringsbolagen själva verkar vilja slippa.
Jag är dåligt insatt, men det går alltså att försäkra trav eller galopphäst? Men då är det en ren olycksfallsförsäkring gissar jag?

Håller med om att denna "rundsmörjning" som försäkringsbolagen ska ersätta är ett otyg! Vill hästägare ha sådant så kunde de gott betala det själva tycker jag.

Ja man kan väl kalla dem olycksfallsförsäkring men de brukar ersätta kolikbehandling.

Det största bekymret med "rundsmörjningarna" är väl att veterinärerna utför dem och sen skriver ut fakturor/journaler som hamnar inom de gränser som bolagen ersätter. Om de skulle kallas förebyggande behandling skulle de inte ersättas.

en fråga från mig som verkar vara totalt efter, hur förändras villkoren och hur har de informerat om detta?:s

det konstiga är att jag har inte fått nån information alls om detta från Agria, då har jag 2 hästar försäkrade hos dem. Dessutom fick jag ett brev med räkningen vid årsskiftet att de höjt avgiften.

Man får betala mer för mindre..

Köpte häst för sa ett år sen försäkrad i ett bolag som jag inte har sen tidigare. Därför kollade jag upp (bytte aldrig, därav inte hundra säker på att jag minns rätt) det med dolda fel. Det dom sa då var att säg att du försäkrar en nyfödd fölunge med dolda fel förs i bolag A och du sen av ngn anledning vill byta till bolag B så tar B över även dolda fel försäkringen. Rätta mig om jag har fel. Dessa jag frågade på då var två av våra stora bolag.

De har informerat på hemsidan.

Ändringen gäller från 1/4 eller från nästa förfallodag. Hade du förfallodag i början på året så gäller de gamla villkoren till nästa förfallodag.

Då har jag lärt mig något nytt! Om det blir dessa pissiga villkor för mina hästar så kan det ju vara idé att ta en sådan försäkring i stället!

Ja nog är ju fler än en veterinär lite väl "snälla" när det gäller rundsmörjningarna!

Fö så var det rätt intressant i sista Ridsport, Agria vägrade visst att försäkra Ridsports fiktiva häst när de ringde! Och alla andra bolag gav glatt Ridsport pris på de fiktiva hästarna!
Man får ju liiiite (lär mkt...) känsla av att Agria vill mörka så mycket som möjligt för att folk inte ska förstå att de just nu är sämsta försäkringsalternativet! :devil:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 248
Senast: Masse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 176
Senast: cewe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 660
Senast: WBanna
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka