Agressiv vid sadling

Sv: Agressiv vid sadling

Är hästen fullt frisk så skulle jag rekommendera att du väljer att inte "se" hennes beteende. Beröm henne när hon är duktig och strunta i resten. Det ger kanske inte ett snabbt resultat i men i längden så blir det bättre.
Att hålla på att korrigera osv tycker jag inte funkar vid ett sådant problem.
Men alla hästar är olika och pållen jag hade blev mycket trevligare om man bara lät henne bero. Om jag ens reagerade på hennes beteende blev hundra gånger värre.
Jag hade henne uppbunden på gången så att inte skulle kunna komma åt mig, det är en förutsättning att man inte riskerar att bli skadad.

Ibland hade jag henne lös och de gångerna blev så chockad så att hon stod i princip som ett tänt ljus. Hade jag testat att sadla henne lös (i box) från början så hade hon förmodligen tagit en bit av min arm med sig.

Nu vet jag inte hur din häst håller på när du sadlar men min häst visar tydligt med att hugga i luften och ha öronen bakåt när jag sadlar. Dock så struntar jag i henne, spänner endast på första hålet på båda sidor och efter det är hon helt okej att spänna när man kommit förbi första ettappen. Har jag hjälp i stallet masserar denne hennes öron som hon älskar och bryr sig inte ett skvatt när jag spänner sadelgjorden.

Problemet sitter ju oftast i att hästen haft en gjord/sadel som inte passar och har efter det dåliga minnen. Det finns även folk som drar sadelgjorden så högt man kan direkt vilket kan få känsliga hästar att explodera (bla. min)
Tar man det bara lugnt, ignorerar och berömmer efteråt går det bättre med tiden. Att bli arg för att hästen visar något som den tycker är obehagligt ska inte bestraffas utan lösas. Min var som sagt en :devil: innan och är idag en nästan ängel :angel:

Hej!
jag hade ett sto förut som inte gillade alls det där med sadel, hon blåste upp sig som en stor padda och visade irritation i största allmänhet.
Men jag började låta sadlingen ta sin tid. La på sadeln försiktigt och gick sedan runt och la ner sadeljorden så den hängde rätt ner sedan fick hon stå med den på i rätt läge medans jag borstade ansiktet och kammade manen och gullade lite. Så spände jag försiktigt ett hål och så pysslade jag lite till osv. Sadlingen tog ju sin tid i och för sig men hon ändrade sitt beteende efter ett tag.

Lycka till/
Kris

Senast ändrad av en moderator:

Min erfarenhet också!Antingen har hästen obehag eller så har den haft det. Jag skulle ta aggressivt beteende på största allvar och försäkra mig om att det inte finns några fysiska problem.

Ja de försöker ju säga ngt

Sedan är sadelinpassning mer komplicerat än många tror

Winslow sa att ävenom det står 15 sadelmakare som är oeniga - finsn det bar aen som har rätt

Hästen

tecknet på att sadeln passr är ju att hästen accepterar den. Jag ser sällan en häst med en sadel som passar optimalt- Sadelinpassare tänker sällan på att hästen ändrar sig i ryggen under arbete.

och att se om det är sadeln eller ryttaren som hindrar är omöjlgt

Brunst kan slå runt åt andra hållet med.

-99 hade jag praktik på K1 (kavaleriets) stall i Stockholm. Stallchefen Beiron hade ett russto där. Hon var den suraste och elakaste man kunde tänka sig. Så fort man kom nära bet hon, inte kanske bet, hon bet...

Så började hon brunsta och hon var sååå mysig och gosig. Jag åkte hem på fredag kväll, kom tillbaka på måndag morgon, skulle klappa stoet över boxkanten, och Pang satt hon fast i min arm... Jag blev så chockad att jag inte visste vad jag skulle göra. Jag har fortfarande idag, 10 år senare, inte någon känsel i skinnet där hon bet mig på armen...

Hon hade tydligen slutat brunsta över helgen...

Så brunst slår lite som det slår på hästar.

Jag håller med och förstår din poäng. Min vill också kramas och man undrar om hon är lobotomerad.

men jag använder ändå din otäcka story

Nu drar inte jag slutsatser på en häst - men eftersom jag haft häst som yrke så har jag vid det här laget råkat på ett par tusen hästar.

I ca 30 år har jag lyssnat på andra och deras erfarenheter, och faktiskt sett det facit som blir i en hel del fall.
De hästar man skott och som visat att de inte mått bra - med sitt beteende - har ju också senare med 98 % övreensstämmelse slagits ut pga en en skelettåkomma senare

Flashlight skrev i en annan tråd om att det handlade om att Se varje enskild häst.

Hästen du beskriver är deffinitivt inte sedd

Det finns forsknings om visar att 98 % av alla "problemhästar" har smärta som grundorsak till sitt problembeteende. Sedan så spelar andra saker in också, men den primära är smärta

Jag blir så ledsen när jag hör historier som den ovan - att ingen tänker runt en sådan här häst

Angående just sadling så hästen som hugger i luften - och som också när man tittar på manken - musklerna är förtvinade och hur - många gånger har jag inte sett det:cry:
Och har någon hästägare velat höra det örat. Nja rätt få faktiskt

Och det faktum att sadlar fortfarande säljs i nätt fullblodsmodell, och de flesta hästar ändå är rätt burkiga så inte är det särskilt otroligt att en en häst reagerar vid sadling har sadelproblem.

Lite får man faktistk lyssna på hästen. Tycker jag då :crazy: Man fpr faktiskt lista ut vad den försöker säga istället för att strunta i det som någon skrev

.....................

Jag blri väldigt ledsen för hur mår dåligt mår inte den hästen som i ren förtvivlan börjar bita på sin omgivning

Hästar kan bara kommunicera med sitt beteende

Senast ändrad:

Hej!

Min häst kunde också vara sån, eller hon visade iaf med allra största möjliga tydlighet när sadeln inte passade. Hon har även ett "mindre" sadeltvång, vilket gjort att jag verkligen får tänka på hur jag sadlar, alltid förbereda, alltid ett hål i taget, rörelse mellan hålen osv osv osv.. Nu har vi inga större problem med sadlingen- inga sura miner, utom dom dagarna när fröken tycker att det faktiskt är dags att vila!

Där jag jobbade innan (ridskola)hade vi flera hästar med sadlingsproblem, en så illa att endast personalen fick sadla och det skedde alltid på stallgången, då hästen (trots sina 180 cm) var snabb som vinden att svänga, tränga, sparka och hugga, han jagade en med alla 4 ben. När jag på eget bevåg flyttade om i hans utrustning och längde förbygeln med kanske 20 cm blev det en helt ny häst och efter någon månad gick han att lägga vanlig gjord på utan bråk.

En annan stackars häst var ett sto som var supersnäll när hon kom, men som snabbt tröttnade att sadeln inte passade. Hon visade med alla miner att hon inte ville, vilket en dag resulterade i att hon (inför barnen) fick storstryk av en tjej i personalen (ja, man blir chockad). Efter den dagen blev hästen bara värre och värre att sadla, tyvärr fick tjejen ofta sadla och då fick hästen ännu mer bannor och slag. Jag brukade sadla denna häst med vänlighet, visst såg hon sur ut då med, men inte högg hon efter mej och med beröm blev hon iaf lite gladare när det var klart.

Så jag tror inte på våld, mer på att ta reda på varför hästen bråkar. hästar har liksom människor ett smärtminne och lär sej vad som gör ont och minns det.. Så en vänlig approach är det jag rekommenderar, efter att förstås ha kollat att rygg och sadel är ok och passar varann och även ryttare. Byte av sadelgjord kan också vara på plats- inte alla hästar gillar den breda varianten (min tex, som älskar den gjorden sadelkillen tittade på och sa att "den där är minnsan helt värdelös, din häst ska definitivt ha en bred"..

/ lavinia

Min häst började dumma sig sadeln satt fel ja märkte inget ja klämde och kände, tog dit kiro hon fattade inte riktigt heller vfr den höll sen hittade hon den ömma punkten, efterbehandlig ny sadel, började ja att lägga upp sadel försöktigt, sadeljorden väldigt löst. Sen sa även min förra praktikvärd att man ska ha inne hästen först innan ridning alltså låta de få lite hö vara i boxen och slappa sen rida så den inte lär sig in=ridning=jobb= ont..

Kan ju alltid testa.

Svarar alla:

Tusen tack för tipsen! Ni har ställt massor av frågor, som får mig att inse att jag borde gett er mer fakta i mitt ursprungliga inlägg.
Hon är precis likadan med täckena, men eftersom hon inte använder dem så ofta är det inte ett riktigt lika stort "problem" som med sadeln. Ägaren vet inte vad det beror på, men har gått igenom både hästen och sadeln noga för att kunna utesluta att problemet är kroppsligt. Med andra ord, sadeln passar henne bra och hon har inte ont någonstans.

Att hon står och ser sur ut kan jag tycka är okej, som ni har sagt, ston kan ju vara tjuriga. Men att hon hugger tycker jag inte är något okej beteende.

Jag har haft henne i bara fyra veckor, har försökt gå lugnt och försiktigt tillväga med henne. Hon får nosa på sadeln först tills hon inte tycker att den är intressant mer, jag spänner sadelgjorden med ett hål i taget, berömmer det första hon gör det minsta rätt och sitter upp med pall. Det sista hålet när jag väl sitter i sadeln bryr hon sig inte om alls.

När hon hugger efter mig har jag försökt tillrättavisa henne mjukt men bestämt, ibland funkar det, ibland inte.

Jag förstår att detta kommer ta tid (mycket mer tid än fyra veckor), men ville ändå ha lite tips på vägen.

Jag vet inte om din häst, och jag vidhåller att man måste se varje individ för att förstå just den hästen i den situationen, men jag vidhåller också att ston kan generellt tendera att ha drag som inte tex valacker har på samma sätt. Precis som hingstar har drag som valacker inte har och inte ston heller.

Det gäller inte alla, men vissa ston, som har en högre grad av integritet, dom kan bli sura och lägga öronen bak och grina illa om någon de inte känner kastar sej fram och ska "klappa" eller göra något med dom, som har behov av sitt eget revir och att sätta gränser för både andra (särskilt främmande) hästar och människor. "replängds avstånd" som Ronja RÖvardotter sa:angel:
Det MÅSTE inte bero på dåliga erfarenheter.........Det beror på hur dom visar missnöjet, vad dom visar och på vilket sätt.

Vissa ston kan vara hur goa som helst om dom själva får komma och gosa, men försök inte kasta dej över dom och tro att dom gosar "på kommando"....Dom vill ta kontakt själva och hålla distansen själva om dom får bestämma, vilket dom gärna försöker göra också.

Sen är inte alltid öronen bak ett tecken på smärta:cool: Jag tänkte på det där idag när stoet gick runt i sin box med öronen bak och slog irriterat med huvudet och även visade tänderna:angel:
INGEN fanns hos henne öht. Hade hon ont då:cool:

Nej, orsaken var att jag (som tillhör HENNE:devil:) stod och pratade längre ner i gången med en annan häst och råkade ge honom en liten bit av ett äpple:eek: Hon muttrar och småpratar men när det inte räcker visar hon med hela sin uppsyn hur sur hon blir. Tror knappast hon har ont just då:cool:

Men naturligtvis ska man kolla sadel osv, som ägaren verkar ha gjort, och aldrig ta till våld utan göra precis så lugnt som du gör. :bow:

Sedan är sadelinpassning mer komplicerat än många tror. Winslow sa att ävenom det står 15 sadelmakare som är oeniga - finsn det bar aen som har rätt

Hästen

Hade en helt fantastisk kiropraktor till min förra häst. Han kunde känna 3-4 veckor efter sadelbyte om en ny sadel passade eller ej. Lättnad när jag fick tummen upp efter mitt sadelbyte!

Lite får man faktistk lyssna på hästen. Tycker jag då :crazy: Man får faktiskt lista ut vad den försöker säga istället för att strunta i det som någon skrev
.....................
Jag blir väldigt ledsen för hur mår dåligt mår inte den hästen som i ren förtvivlan börjar bita på sin omgivning

Hästar kan bara kommunicera med sitt beteende

:bow::bow:

Lyssnar man bara så har hästar jätte mycket att säga och de gör aldrig något bara för att...

Lyssnar man bara så har hästar jätte mycket att säga och de gör aldrig något bara för att...

Nej naturligtvis inte, men de har många olika skäl för sitt beteende måste man också inse, och ALLT handlar inte om obehag eller smärta, det handlar även om vilja, idéer, misstänksamhet, rang, osv osv.
Nu håller jag med om att sadlar kan vara förknippade med obehag, vilket måste kollas, men det är naivt att tro att hästar alltid har ont för att dom visar en viljeyttring som inte går ihop med vår vilja alltid.

Du har helt rätt, anledningen till ett "oönskat" beteende behöver inte alltid vara smärta eller obehag! Men jag tycker man ska reflektera över och utesluta det när man stöter på problem.

Jag lasttränar en del hästar och där har jag hittills aldrig stött på en häst som är motvillig p.g.a smärta men de har alltid en god anledning. Jag tror det är det jag försöker få fram, respekten för att hästen reagerar på ett visst sätt och att man har ett ansvar att ta det på allvar!

Jag skulle spänna väldigt försiktigt.. Verkligen vara noga med "ett hål i taget". Spänn ett hål, vänta en stund och spänn sedan ett till i förbifarten liksom... Om hon biter i luften är väl inte så farligt, men om hon biter dig får du ju säga till henne att så gör man inte. Men spänn försiktigt och beröm de gånger hon inte är lika irriterad. Viftar hon i lufter -ignorera och fortsätt bara.
Detta är ju säkert nåt som hon har gjort länge så det är inget som kommer gå över fort.

Man vet ju inte om hon har ont, men troligtvis är det väl bara "vanligt" obehag. Alla människor skulle ju inte heller jubla om nån drog åt ett skärp hårt runt fläsket:rofl:

Du har helt rätt, anledningen till ett "oönskat" beteende behöver inte alltid vara smärta eller obehag! Men jag tycker man ska reflektera över och utesluta det när man stöter på problem.

Jag lasttränar en del hästar och där har jag hittills aldrig stött på en häst som är motvillig p.g.a smärta men de har alltid en god anledning. Jag tror det är det jag försöker få fram, respekten för att hästen reagerar på ett visst sätt och att man har ett ansvar att ta det på allvar!

Jag håller helt med dej, och eg var det inte bara riktat till dej, utan att man överlag har en tendens att koppla ensidigt till smärta (och SJÄLVKLART ska man alltid försäkra sej om att det inte handlar om smärta) men hästar visar ju som sagt sin vilja och sina reaktioner även av andra skäl. Hästar har tex olika starkt av diverse instinkter som handlar om självbevarelsdrift, och som är en följd av att de är flyktdjur bla. En är att de har en inbyggd motvilja mot att sitta fast, spännas fast, att man sätter fast saker på dem, stängas in i små utrymmen, allt som känns som "fasthållande". De lär sej tidigt att acceptera det ändå, men själva insinkten/reaktionen finns kvar hos många hästar i mer eller mindre grad, tex.

Med tanke på de 98% så finns det all anledning att kolla hästen noga, och igen och igen.

Den som inte kollar kan ju dock leva lycklig sin tro att det är ngt annat

KL

Det bara kryllar av exempel som lavinia gav -där det bara är männsikans trista inställning som hindrar hästen att få det liv den förtjänar

För att människor inte vill att det skall vara smärta - det blri så mycket enklare då...

Envar väljer sin attityd. Försöka lyssna och förstå - eller välja en förklaring som man gillar själv.

Som sagt världen är full av hästar som lider helt i onödan

pga av en tjurighet hos ägaren :angel:

Nu vet jag inte om du hade kollat att sadeln passar, men den här damen har nog en del i bagaget.

Skaffa en tillräckligt lång gjord så att du inte behöver dra åt alls för att få i första hålet.
Dra sedan ett hål pö om pö. Sätt på ev. skydd efter sadling osv.

Hästar ska helt klart få visa vad de tycker, men inte hugga på en.

Min märr visar i princip inget obehag alls :love:. Däremot val. som blev sdn av en fin dressyrgjord- där den tjocka hårda kanten trycktes in i buken av spännena. Det fanns ingen bit ovanför spännena som skulle fördela trycket.

Kastade den svindyra gjorden åt fanders, men skadan var redan skedd:crazy:

Jag blir så glad att det verkar finnas fler och fler som är som du

Så länge man är villig att leta orsak tillsammans med hästen så kan man ju hitta en lösning :laugh: på problemet

det händer ju inte om man sommännsika bestämt sig för att hästen är sådan

Vissa lastovilliga hästar är ovilliga för att det gör mer ont att stå i transporten. I en dialog så kan man ju då testa sig fram- beror det på ngt som hänt - går det att bota med sedvanliga metoder.

Fö rmig som hovis är det lit fusk - jag kan ju känna hur de ställer upp på att bli skodda huruvida det är ngt knas ngnstans

Sedan finns det ju också hovisar som inte reflekterar utan bara säger att en del hästar är dumma att sko.
Själv insåg jag rätt snart att dumheten satt i kroppsproblem. Mest för at tjag skodde på Solvalla och där har de koll på var hästarna har ont. De är inte strutsar som tror att det går att träna på den nivån och vara fräsch

De lastovilliga hästar jag varit i kontakt med har också haft ridproblem. Men det kan juvara felatktig inlärning och ffa männsikor som kör som om de stulit hästen

Vet en annan häst som har så ont i hela kroppen: den går in bra och står som ett ljus och matte kör som om hon hde en mingvas därbak

Man kan inte säga ngt om någons häst

Däremot kan man vara mer eller mindre beredvillig att lyssna på hästen och pröva isg fram

Tack för ditt inlägg :bow:

mitt sto är med sur när man sadlar men jag bryr mig inte om henne . en dag sparka hon med men brydde mig inte . hon vill inget ont bara visa sitt humör när hon väl kan .hon mår så j-vla bra så hon måste ju visa det på nåt sätt. jag vet hon inte har ont för då ser man inte ut som hon gör efter 3 mån hos mig blivit väldigt fin .

försök att inte bry dig om henne säg till hon , hoppas det löser sig för dig. finns alltid en historia för deras betende , finns på min .:love::p

Är du aggressiv när du mår bra?

susan, det är jättebra att man förespråkar att vara uppmärksam först och främst på att utrustningen passar och att det inte är det hästen försöker säga till om osv. Det är självklart ALLTID prio ett. Men, som Flash och flera andra påpekat, det är inte hela sanningen att sadeln inte passar eller hästen har ont, att hästen är sur vid sadling, så enkelt är det INTE. Det finns hästar som surar även med optimalt liggande sadlar, som bara gör detta vid själva sadlings momentet, inte ens över att gjorden späns, utan att man bara står och meckar och lägger på sadeln, och som sen är hur glada som helst med den bra liggande sadeln i all övrig hantering och ridning.

som flera redan sagt, så kan det handla om att det helt enkelt inte är favvo grejen för ett flyktdjur att få en sadel upp baxad/tillrättalagd på ryggen, precis som med täcken och annat liknande.

Min nuvarande häst är ett praktexempel. Han är allmänt sur i boxen om man håller på med honom lös i den, och borstar, fixar och donar. Boxen är hans lediga tid tycker han, om han är lös därinne.
Om man däremot tar på grimman och slänger grimskaftet över halsen på honom och fortfarande står i boxen, finns INGET sånt surande, han står stilla med öronen framåt. Det är samma häst som däremot surar och måttar i luften och lägger öronen bakåt mot borste, täcke, sadel som läggs på, om grimman inte sitter på. Sitter grimman på vet han att "nu är det matte-fix" och då är allt frid och fröjd.

Jag tycker hans resonemang funkar bra och brukar inte argumentera mot det alls. Problemet löst och alla är nöjda, både jag och hästen.

På frågan om "mår du bra när du är aggressiv" så är det en felaktig fråga anser jag. Det är en naturlig del av hästens beteende att visa aggressivitet regelbundet i vissa situationer. betyder inte ekvivalent med smärta! Gäller även andra djur : )

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 441
Senast: caballus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 643
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 846
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar