Agressiv vid sadling

Sv: Agressiv vid sadling

åh den kiropraktorn vill jag prova =) kan du inte pm:a namnet?

Aggressivitet är ju ett skydd

Många hästar skyddar sin mat i boxen

Men vad skyddar sig hästen mot när man lägger på ett täcke, eller en sadel

varför är inte det favvosysselsättningen att bli riden? har man iten hamnat snett med sin häst då

Trots allt min gått igenom så är det favvo varje gång vi skall göra ngt.

Men ja hon försvarar sin mat.

och det är ju en dominansgrej. Min försöker med sura miner jaga iväg mig och hämta mer :devil:

Ingenting går att generalisera om man börjar dissikera det.
Men jag står fast vid min erfarenehet

och det jag vänder mig mot är den trista attityden att ägaren själv väljer den tolkning som passar denne

istället för att ta reda på varför

det är så djävla lätt att lägga alla negativa egenskaper på andra

:grin:

för det är ju alltid alla andra det är fel på

:o

Hästen eller andra människor....

Senast ändrad:

Hej är sadlen utprovad till denna häst?
Prova att ge den nått gott medans du sadlar den sät på grimskaftet.
Vi hade samma problem med en av våra hästar på praktik platsen.
Hästen behöver tid och träning att det inte är farligt.Prata hela tiden med din häst för hästar är smarta djur de förstår.Jag pratar jämt med hästarna.:)
Lycka till med din kusse till häst.

du kan skippa smirk smileysarna när du skriver svar till mig.

Hur tragiskt du än tycker det är, så har du fel fortfarande, i att det alltid beror på smärta eller ledsnad.

Läs igen vad jag skrivit.

Aggressivitet är ju ett skydd

Många hästar skyddar sin mat i boxen

Men vad skyddar sig hästen mot när man lägger på ett täcke, eller en sadel

varför är inte det favvosysselsättningen att bli riden? har man iten hamnat snett med sin häst då

och det är ju en dominansgrej. Min försöker med sura miner jaga iväg mig och hämta mer :devil:

Ingenting går att generalisera om man börjar dissikera det.
Men jag står fast vid min erfarenehet

och det jag vänder mig mot är den trista attityden att ägaren själv väljer den tolkning som passar denne

istället för att ta reda på varför

det är så djävla lätt att lägga alla negativa egenskaper på andra

:grin:

för det är ju alltid alla andra det är fel på

:o

Hästen eller andra människor....

Du har nog inte läst vad jag har skrivit i alla fall tror jag:confused:

Naturligtvis grundar du dej på dina erfarenheter och vi andra på våra, det är helt logiskt vad ska man annars grunda på?

Hästen är ett flyktdjur som i grunden har en motvilja mot att sättas fast/låsas in i trånga utrymmen o annat som ev begränsar dess flyktmöjligheter. Vi lär dem att acceptera att vara uppbundna, att ha saker fastspända på kroppen och att åka transporter bla. Men i grunden har de kvar sin instinkt och olika starkt från häst till häst, när det kommer till uttryck.

DET är en anledning till att samma häst kan komma och se glad ut när sadeln hängs fram, ändå grina illa åt sadelgjorden, men sen glatt och förväntansfullt trippa iväg ut på promenad.

Eller att det finns hästar som är mer svåra att lasta än andra. Eller att vissa hästar blir lättare paniska av att sitta fast. Osv osv

Man måste förstå utifrån varje häst och utesluta smärta men det betyder inte att smärta kan förklara hela hästens beteende alla gånger den lägger öronen bakåt. Det blir så förenklat.:crazy: Vet inte om du är rädd att folk ska missa smärta om man skriver så här, men man måste ju vara ärlig.
I att se varje häst ligger också att försöka förstå varje reaktion, eller hur?

När det gäller maten så ja, där kan dom som sagt också lägga öronen bak. Min gör det också, men om jag står en stund vid krubban backar hon undan, (och jag har aldrig motat undan henne!) jag får ha företräde till hennes mat om jag vill, hon väntar ut att få gå tillbaka.... Men hon talar tydligt om vad hon tycker om att det ska behöva vara så:devil: Det är helt okej:rofl: Men inte tror jag hon har ont för det....

Jag säger inte att jag tycker du har fel men det blir för ensidigt.

Men vad anser du man ska göra då när hästen inte gillar när man lägger på en sadel men gillar själva ridningen? Min förra häst gillade själva ridningen, gillade allting utom just själva sadlingen, eller när täcket skulle på osv. Men när det var på var allt bra igen. Hästen hade inte ont någonstans, frisk som bara den och pigg och glad med fina muskler. Skulle jag lagt ner ridningen då pga att hästen inte gillar sadeln? För att hon såg arg ut när jag la på den?

Jag tror knappast att din häst försöker jaga iväg dej efter mera mat, snarare litar och respekterar den inte dej när du är nära dens maten. Du gör ju samma sak, väljer att tro att hästen bara vill ha mer mat istället för att ta itu med att hästen inte vill ha dej brevid maten. Visst får hästen se arg ut men den får inte försvara maten när man kommer.

Sen tycker inte jag man kan säga att folk väljer det dom vill tro eftersom jag antar att folk som har sura hästar vid sadling faktiskt är väldigt noga med ryggen och hur sadeln passar.

Jag blir så glad att det verkar finnas fler och fler som är som du

Så länge man är villig att leta orsak tillsammans med hästen så kan man ju hitta en lösning :laugh: på problemet

det händer ju inte om man sommännsika bestämt sig för att hästen är sådan

Vissa lastovilliga hästar är ovilliga för att det gör mer ont att stå i transporten. I en dialog så kan man ju då testa sig fram- beror det på ngt som hänt - går det att bota med sedvanliga metoder.

Fö rmig som hovis är det lit fusk - jag kan ju känna hur de ställer upp på att bli skodda huruvida det är ngt knas ngnstans

Sedan finns det ju också hovisar som inte reflekterar utan bara säger att en del hästar är dumma att sko.
Själv insåg jag rätt snart att dumheten satt i kroppsproblem. Mest för at tjag skodde på Solvalla och där har de koll på var hästarna har ont. De är inte strutsar som tror att det går att träna på den nivån och vara fräsch

De lastovilliga hästar jag varit i kontakt med har också haft ridproblem. Men det kan juvara felatktig inlärning och ffa männsikor som kör som om de stulit hästen

Vet en annan häst som har så ont i hela kroppen: den går in bra och står som ett ljus och matte kör som om hon hde en mingvas därbak

Man kan inte säga ngt om någons häst

Däremot kan man vara mer eller mindre beredvillig att lyssna på hästen och pröva isg fram

Tack för ditt inlägg :bow:

Tack för ditt inlägg!:o:laugh:

Lastning är verkligen spännande grejer!:) Väldigt lärorikt att se både lastarens och hästens lösning på situationen!

Jag har haft lite skador på mina hästar sista åren så kan erkänna att jag är ganska smärt-paranoid. Men vad alla skador har lärt mig är hur otroligt tåliga och bussiga de är! Ibland måste man lyssna riktigt ordentligt för att uppfatta vad de försöker säga.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 441
Senast: caballus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 643
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 846
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar