Agressiv häst

isa__

Trådstartare
Jag har funderat lite nu på en häst som står i ett stall jag brukar hjälpa till i ibland.
Hon är riktigt agressiv.
och går inte att hämta i hagen utan att hon slår mot en.
I början då hon kom var hon faktiskt hanterbar, hon kunde stegra lite just då man skulle stoppa in bomull i öronen (travhäst, alltid bomull) men det/allt har blivit mycket värre nu, hon slår och biter mot en hela tiden, däremot aldrig träffat.

Och till det hela. anledning till att hon har blivit värre (tror) jag kan bero på sättet dom behandlar henne.
"Dom" är jämt sur på henne för att hon är så jobbig i hämtningen och i all hantering
hämtningen i hagen är ungefär så här:
Hästen jagas runt i hagen och får saker kastade på henne och då jag är där brukar jag bara ställa mig vid grinden och ta henne för hon vill verkligen bara där ifrån och vill bara hjälpa henne, men iaf då dom får fast henne lägger de kedja över nosen och drar, rycker och skriker på hästen "hela" vägen till stallet där dom ställer upp henne i gången, slänger på selen och om hon såsom lägger öronen bakåt så får hon en smäll.
Hästen vill inte ens ta emot en morot från dom. :confused:

Jag har försökt att säga att det bara blir värre men vem lyssnar på en 15-åring?
Jag älskar den där hästen, trots hennes beteende. och jag hatar sättet dom behandlar henne på.

Överdriver jag bara eller är det så illa som jag tycker att det är? :confused:

Sv: Agressiv häst

Den stackars hästen är ju livrädd för människorna som hanterar den. Ingenting blir bättre av att de är elaka mot hästen! Jag lider verkligen med hästen när jag hör vad du berättar. Är de rädda för hästen så måste de ändå försöka hitta andra lösningar för att hantera den. Om man slår/tvingar en häst som är rädd brukar konsekvenserna blir ännu värre och hästen slår ifrån ännu hårdare. Hästen gör allt för att skydda sig själv eftersom att den är rädd för människor, även de som inte är elaka mot den då den har tappat förtroendet för alla människor. Man behöver lugnt börja om från början i hanteringen med en sådan här häst. Var försiktig när du hanterar hästen, för även om du inte vill den något illa förstår den säkert inte det och kan göra dig illa då den är rädd för människor.
Hoppas verkligen att den stackars hästen skulle kunna få komma till någon som kan hantera den rätt.

Sv: Agressiv häst

Jo, verkligen, jag tycker så synd om henne.
hon mår verkligen inte bra.
Jag har skött om henne hela sommaren 2007 och hon har visat förtroende för mig, hon har aldrig (förren nu) varit svår för mig att hämta i hagen, hon äter morötter om jag ger henne men inte om dom andra försöker ge henne och jag kunde borsta och lyfta hovarna på henne innan utan att hon försökte sparkas eller bitas.
Allt har blivit så mycket värre nu än det var innan.
Hon är jätte osäker och rädd.. :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 100
Senast: super
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 289
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 921
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit