E
EmelieKristina
För 6 veckor sedan började jag rida ett 7-årigt fullblodsto som gått som galoppör fram till att hon var 4 åt en bekant som inte klarade av henne. När jag började rida henne var hon trygg under sadel men väldigt stressad och aggressiv på marken, fram till att jag fångat henne i hagen och ställt upp henne i stallgången. För en vecka sedan flyttade vi henne till en ny ridklubb och efter att veterinären hade kollat på henne och konstaterat att hon troligen har magsår så går hon nu ute i en hage dygnet runt. Efter hon har varit där i en vecka nu låter hon oss inte lägga på henne täcken, hon sparkar och hugger så fort jag går nära hennes bakdel efter att ha lagt täcket över ryggen och om jag inte är snabb med att knäppa alla spännen drar hon av sig dem. När jag tillrättavisar henne kastar hon med huvudet och hotar tillbaka. Hon här även börjat vägra gå frammåt för skänkeln när jag rider och tvärstannar och sparkar argt och lägger öronen bakåt om jag lägger på för mycket ben. Vi har haft dit veterinären, kiropraktorn och tandläkaren efter som min första instinkt var att hon har ont men ingen hittade något fel på henne. Ägaren som är rädd för henne har överlåtit hästen till mig. Jag vet att hon var väldigt vanvårdad innan hon kom till oss och jag känner på mig att hon inte har någon tillit och det är därför hon blir aggressiv. Jag är inte rädd för henne och jag tar dubbelt så lång tid på mig med henne som jag gör med de andra hästarna men det är så sorgligt att se henne olycklig eftersom hon är en så rar häst med otrolig kapacitet. Jag vill inte ge upp eftersom jag vet att ingen annan kommer att ta sig an henne och hur jävlig hon än är älskar jag den lilla knäppa hästen. Hjääääälp!