Aggressiv i hagen?

kolfinnur

Trådstartare
Min foderhäst har blivit väldigt aggressiv mot andra hästar i hagen :crazy: Vi har inte så många hästar i stallet, och de har kommit nya den senaste tiden, med mycket hagbyten, kompisbyten osv. Jag vet att han är en känslig och lättstressad häst, känner direkt när det är något nytt byte hur han är stressad.
Han går nu med ett sto han tycker väldigt mycket om, och ett sto han är väldigt elak mot. Sparkar, jagar, biter...
Förra veckan gick han med en unghäst som han var lika elak mot.
Allt gick bra tills de nya hästarna och ändringarna kom...

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med honom.. det är ju inte bara det att han är elak mot de andra hästarna, känner ju att han inte mår så bra själv heller :( Har ni varit med om något liknande? Hur löste ni det isåfall?

Sv: Aggressiv i hagen?

När jag köpte mitt ena halvblossto var hon en ängel mot alla hästar som gick med henne!(2,5 år)
Släppte in en äldre men lite mer osäker ponny(skimmel) till henne, hon växte genast till ett så kallat monster.!(de hade gått med stängsel imellan ett tag innan ihopsläppet)
Sista tiden de gick ihop jagade hon ponnyn , sprang mot henne o sparkade med frambenen, vänta rumpan till , ja tog alla chanser helt enkelt.
Efter att ponnyn lämnats ut på foder gick hon ensam i en hage!
Efter detta har jag provat släppa in andra hästar(ston) till henne men hon blir helt galen, trodde kanske hon var stygg vid ponnyn ovan eftersom hon var skimmel men så var inte fallet.
I sommar ska hon gå med en super dominant märr så jag hoppas och tror att denna sätter henne på plats en gång för alla , eftersom hon inte är någon bra flockledare, bara stygg!:mad:

Snart kommer även ett tillskott , har inte bestämt mig om det blir ihopsläppta eller ej, rädd för skador m.m.

Om jag varit du hade jag haft honom själv ett tag, eftersom det är så mycket byten av hagar och hästkompisar, och han blir stressad av detta.
När det lugnat ner sig kan du göra ett nytt försök av återförening.

Han har gått ihop ensam men det lilla stoet han tycker om, och det har funkat jätte bra! Men så fort det kommer en till häst springer han emellan...
Måste bygga nya hagar i hagarna om han ska gå själv... finns bara 4 hagar och de är upptagna allihopa. Men är det det som måste göras så är det ju bara att göra det.. men nu går det ju inte att slå ner några stolpar :(

Det kommer ännu en till häst om 2 veckor, känns som att jag måste få någorlunda ordning på hästarna innan dess :crazy:

Tillägg: det började när en ung halvblodsvalack ställdes in i hagen. Min häst tyckte han var så jobbig! Unghästen GICK in i honom, la huvudet på rumpan på honom, SLICKADE honom på halsen och mulen :S och min häst bara slog efter honom såklart, men unghästen fortsatte ändå. Sen dess har han bara varit lugn med det lilla stoet... jag ska se om jag kan ordna en egen liten hage till min lilla stackare :/

Senast ändrad:

Ja tills det lugnar ner sig lite, eller om han bara går med stoet han gillar, eftersom de inte skadar varandra :), för det är ju inte kul att gå ensam heller..

Få tag på några gamla däck med fälgen kvar så kan du göra fina stolpar som är flyttbara. Vi delade av en hage i går på det viset. Bonden är duktig med sådana stolpar. Kryss i botten och sen däcket ovanpå.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 133
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 202
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat