Aggressiv Hingst

Jaybird

Trådstartare
Har fått ett underligt beteende på min gamla 17-årig skäckhingst. Han är född i hage med ston, har gått med ston sen födseln, tror jag. Jag har ägt honom i 5 år och han har alltid haft en egen stoflock med varierande ston. Fler eller färre, dvs från 3 till 10 ston. Aldrig haft bekymmer med honom, aldrig sjuk, aldrig elak.
Men nu detta året har han börjat bli elak mot stona. En efter en attackerar han dem, biter dem illa så vi fått plocka bort dem. Även hans s.k "fasta flock" som han är så gott som uppfödd ihop med, har börjat få på nöten. Inga nya ston är längre accepterade heller. Vad kan ha fått honom att bli sådan?? Han är f.ö världens snällaste hingst att hantera och mysa med. Kan stå still i en timme minst o bara blunda medans man klappar eller borstar honom. Jag vill inte behöva göra mig av med honom, men,,,har snart inget val..
HELP! :cry:
Han är korsning halblod/fullblod/tinker.
 
Sv: Aggressiv Hingst

Jag fattar inte varför man avlar på en sån korsning, men tydligen så anser du det vara viktigare än att ha honom som mysig valack.

Men problemet är ju så lätt att lösa så det borde du kommit på själv.
Ha honom i egen hage, och handbetäck med honom. Eller det kanske blir för mycket jobb?
 
Sv: Aggressiv Hingst

Om du "gör dig av med honom" har du heller ingen nytta av honom. Eller hur? Och inte heller om han är aggressiv mot stona.

Vad säger veterinären? Plötsligt ändrat beteende efter många problemfria år, låter ju som att det är något som inte är så bra.

Hoppas att du hittar vad som felas din herre.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Aggressiv Hingst

Jag fattar inte varför man avlar på en sån korsning, men tydligen så anser du det vara viktigare än att ha honom som mysig valack.

Men problemet är ju så lätt att lösa så det borde du kommit på själv.
Ha honom i egen hage, och handbetäck med honom. Eller det kanske blir för mycket jobb?

Jag bad om råd, inte tycke för hingstar, Men som vanligt kan man inte det här på Buke eftersom alla är sååå jäkla duktiga.
Tråden raderas!!!!!
 
Sv: Aggressiv Hingst

Det blir inte "för jobbigt" att handbetäcka. Jag jobbar dagligen hemma med 20 hästar, och djurtransporter, så jag vet vad arbete innebär!
 
Sv: Aggressiv Hingst

Om du "gör dig av med honom" har du heller ingen nytta av honom. Eller hur? Och inte heller om han är aggressiv mot stona.

Vad säger veterinären? Plötsligt ändrat beteende efter många problemfria år, låter ju som att det är något som inte är så bra.

Hoppas att du hittar vad som felas din herre.

Mvh

IngelaH

Tack Ingela. Ja, så lätt ger vi inte upp. ;) 3 vet har tittat o ytterligare 2 rådfrågats. Ingen kan säga vad det beror på.
 
Sv: Aggressiv Hingst

Det går inte att radera trådar. EN enda mening var kritisk.
Du har fått råd.
Kastrera
Egen hage
Handbetäckning
Vetrinärundersökning
Vad tror du om dom råden?
 
Sv: Aggressiv Hingst

Jag skulle aldrig ha en elak hingst med stona. Om han nu har fått gått och fribetäckt Ca 17 år och det gått bra kanske det är dax att kastrera.Avkommor har han ju förmodligen, så varför ska han göra fler vid så hög ålder om han börjar bli agressiv.
Jag kastrerade min hingst vid 17 års ålder på klinik, gick väldigt bra och nu kan han gå med andra hästar. Visst han är lite småhingstig och ska lukta på sin egen skit ibland och skrika lite. Men annars har han det mycket lugnare nu och han får slappa av sina sista år. Kostade ca 6000kr att kastrera på klinik.
 
Sv: Aggressiv Hingst

Munkpeppar - kan lugna ner, funkar på hingstiga valacker. Kan kanske ge problem vid betäckning dock men om allt annat är prövat så.
 
Sv: Aggressiv Hingst

Det går inte att radera trådar. EN enda mening var kritisk.
Du har fått råd.
Kastrera
Egen hage
Handbetäckning
Vetrinärundersökning
Vad tror du om dom råden?

Syftet är ju att ha honom som hingst då han ger fina avkommor. Egen hage är uteslutet, han stannar inte där utan sällskap. Har testat. Handbetäckning ja, men då är vi ändå inne på att ha honom avskild. Vet.und är gjort.
Vad jag inte förstår med Buke är att varför ska det attackeras om man ställer en fråga? Vaddå för jobbigt? Skulle jag vara lat för att jag inte handbetäcker? :confused:
 
Sv: Aggressiv Hingst

Och som vanligt på Buke får man fan för att man kommer med tips.
Sätt på kraken munkorg.
 
Sv: Aggressiv Hingst

Han har väl tröttnat på att ha massa damer i hagen, och vill ha egentid?

Absolut har jag tänkt på det. :) Han har fått egentid, men då går han över. O jag menar att han stannar inte, den tölpen.;)
Nä jag mena INTE att ge dig skit för råd, men om jag avlar på en sån korsning så är det ju inte nåt som har med saken att göra. Tar tacksamt emot råd och förslag.
 
Sv: Aggressiv Hingst

Kan det vara så att han helt enkelt tröttnat helt på att ALLS vilja ha ston mera. 17 år trots allt, så han är kanske bara trött på det. Ger upp som hingst, alltså?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 257
Senast: Happimess
·
Avel Då jag tycker att ämnet är väldigt intressant och inte hittade ngn sån tråd så tänkte jag att vi som är intresserade av och/eller...
2
Svar
29
· Visningar
4 072
Senast: LFreddy
·
Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 204
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp