Sv: Aggressiv Hingst
Kan vara så att han blivit stressad av att det kommer och försvinner ston hela tiden?
Har ni någon annan hingst på gården, eller i grannstallen? Är beteendet vallande eller rent ut sagt attack? Skillnaden ligger i Varför han gör det, vallar han så försöker han driva sin flock, tex för att han blit stressad för en annan hingst i närheten, går han till attack är det mer en fråga om att han helt enkelt tycker illa om att stona är i hans hage.
Om vi utesluter att han har något som påverkar inifrån (tumör, smärta mm).
Hur skulle det fungera med ett mycket ranghögt sto som kunde sätta honom på plats. Och endast ha honom med detta sto och inget annat.
Är beteendet stressrelaterat så kommer det späs på om han får nya ston i sin hage, och ev om han får handbetäcka.
Har du slutat att rida/motionera honom sen beteendet uppstod? Kan han vara i behov av att få stimulans? Min ena hingst blir odräglig om man inte tränar honom.
Och helt ärligt håller jag med dig om Buke...
Du frågade vad som
kunde vara fel, inte vad någon annan tyckte om din hingst, eller om du skulle kastrera.
(Din exakta fråga var "
Vad kan ha fått honom att bli sådan??")
Det och inget annat var vad du ville ha svar på!
(och ja, jag är väl medveten om att jag nu stöter mig med många som jag tycker har vettiga åsikter i annat...)
Så fort det står "hingst" i en tråd där ordet "problem" förekommer... så skrivs det
kastrera. Alldeles för få Egentliga lösningar kan ges. Är det en brist på kunskap kanske? Och då inte från hingstens ägare...
Hingstar finns ju naturligt i vilda flockar... Faktum är att det är valack som är onaturligt i en vild flock... Alltså är den äkta lösningen inte att kastrera, utan att ta reda på varför hingsten mår dåligt...
Det finns nämligen Alltid en orsak till ett beteende.
Om orsaken är att hingsten helt enkelt inte trivs så får man byta ut det som hästen inte trivs med och det kan vara allt från var hästen bor, dess ägare, att det är för mycket rörelse i flocken, till grannens hingst eller att hingsten fö har ont.
De flesta saker kan man lösa, grannens hingst, mindre lätt att lösa men då får man helt enkelt tänka på sin egen hingsts välmående och flytta honom (sälja?).
Dessutom är kastrering inte ett säkert kort, varken för beteendet eller för hästen själv eftersom riskerna med kastrering ökar med åldern och på äldre hästar
kan det bli allvarliga komplikationer.
Ja visst, många Bukefalister har (Minsan) kastrerat sin äldre hingst, det betyder inte att det är riskfritt för alla hingstar i hela sverige... bara att det var det för deras.
Alla hingstar slutar inte med sitt hingstiga beteende, endel fortsätter att vara precis lika hingstiga, gå till anfall mot andra valacker (eller ston) och stressa över sådant som de stressade för innan de kastrerades.
Och så har man kastrerat helt i onödan för man har en valack som är som en hingst och måste gå själv... Vad var då meningen med att kastrera?
Ta bort alla utom hans favoritsto och sätt honom och henne i en annan hage.
Se till att hagen är stor så hon kan gå undan Om han skulle fortsätta mobba henne.
Se till så att det inte finns någon annan hingst (oavsett ålder) eller hingstig valack! i närheten.
Avvakta och avbryt all annan betäckning än på hans favoritsto. inget handbetäckande.
Misstänker (utan att ha sett hästen) att det är ett stressbeteende som kommer av att han känner sig otrygg. Antingen av en "yttre motståndare" i form av en valack eller hingst i annan hage, eller att han blir stressad för att han inte trivs med att det kommer och går ston.
Eller att han har ont. Smärta ger aggresivitet.
Tänk också på att 10 st ston är en rätt stor flock att hålla reda på för en hingst.