Aggressiv Hingst

Sv: Aggressiv Hingst

Fast jag tycker det är ett rimligt råd. Finns ju godkända hingstar (exempelvis Sandakan) som har kastrerats för att de av någon anledning inte fungerat som hingstar.

Är han 100% fräsch? Jag har träffat några hästar (valacker) som har haft ett tråkigt flockbeteende och dessa har tyvärr visat sig vara ofräscha. Så det är alltid det första jag tänker på när någon häst får ett ändrat flockbeteende.
 
Sv: Aggressiv Hingst

Lite råd, men ungefär samma som innan. =)

1: Kolla upp honom på klinik, en borde inte ändra beteende så.
1a: Han kan ju iof börjat tröttna på att de alltid kommer nya ston, kanske bara vill gå med sin gamla flock och så får du handbetäcka stona som kommer dit.
2: Behålla som hingst men i egen hage, hitta någon valack/hingst som kan fungera som sällskap
3: Kastrera, han har ju ändå gjort sitt inom aveln i 17 år nu. Kanske dags att pensionera och bara ha en myshäst.

Men tycker de första är att göra en riktigt undersökning, röntgen och allt för att se så han inte har ont. Räcker nog inte med att rådfråga vet bara. Kräv en riktig undersökning!
 
Sv: Aggressiv Hingst

kl

Jag bortser helt och hållet från rasfrågan här nu... och kommer förmodligen med ungefär likandana svar som du redan fått.

Det bästa vore nog att kastrera. (och även, eller i alla fall om det inte blir märkbart bättre göra en grundlig utredning)

Antingen har han "lessnat" på att ha med stona att göra, han kanske blir stressad över att ha koll på en stor flock ston, att focken ändras, börjar känna av andra krämpor och tycker det är dags för en yngre hingst att ta över, osv. (Lite förmänskligat uttryckt men jag hoppas det går fram åt vilket håll jag tänker) eller så är han sjuk utan att veterinärerna har hittat vad som är fel.

Om du ändå vill fortsätta på linjerna så finns det kanske en son till honom som kan ta över, eller att du tar in ett par av hans döttrar istället? Med kastrering kan du i alla fall ha honom kvar, och kanske även kan ha honom med stona igen om du har tur. Annars går det ju att skaffa en annan valack som sällskap till honom så att han håller sig i hagen. Som de andra säger, i och med att han är använd så pass länge i aveln så är det kanske ändå dags att ta in en ny hingst med hans egenskaper + lite till?
 
Sv: Aggressiv Hingst

Hej
Det är inte alltid det hjälper att kastrera hingsten framförallt inte då det är en äldre hingst.
Då är det bättre att han får gå i en hage bredvid stona så han har koll på dem men inte behöver "reta" sig på dem, om man tittar på bettendet generellt på flockar med äldre djur så blir dominansen större ju mer de känner att de är hotade som flockledare.
Så det kan vara så hingsten känner sig nu.
mvh Pali
 
Sv: Aggressiv Hingst

nej det är inte alltid det hjälper, men det finns en god chans att det hjälper och att det i alla fall tar bort en del av de hormoner och drifter som kan stressa hästen. En god chans hade i all afall för min del räckt för att kastrera som första steg. Att ha hingsten i egen hage fungerar ju inte som det är nu. Kanske kan han gå i egen hage i alla fall om han kastreras, eller åtminstone acceptera en valack om han inte gör det nu?

Sen är jag visserligen av åsikten att en hingst som inte ska användas i avel bör kastreras om det inte finns något veterinärt som sätter stopp för det. (dvs hög risk för att det går fel, hästen dör eller liknande). Jag har träffat på valacker som kastrerats som 3-åringar men ändå varit rejält hingstiga, och valacker som kastrerats som äldre (12 - 18 år) och varit fogliga som lamm och inte brytt sig om ston... så det är givetvis helt olika från hingst till hingst. Hur det ska gå vet man inte säkert förrän efteråt.
 
Sv: Aggressiv Hingst

Att han börjar falla i rang pga ålder och därför behöver "hävda" sig? = Inget du kan göra något åt, naturens gång liksom
 
Sv: Aggressiv Hingst

finns försäljare på nätet.
Munkpeppar (Vitex agnus-castus) Pris 280 kr/kg

Egenskaper: Anafrodisiakum, hormonbalanserande.

Kan användas mot: brunstproblem, aggressivitet, översexualitet

Fröna innehåller agnusid som stimulerar hypofysen och produktionen av gulkroppshormon.
Reglerar sjukdomar och symptom som orsakas av rubbningar i ägglossningen, som överdriven brunst, elakt beteende och migrän.
Fungerar även på översexuella hingstar.

Dosering: 15 gram dagligen i fodret.
 
Sv: Aggressiv Hingst

Jag tycker att en hingst som får utlopp för sin "hingstighet" brukar vara väldigt harmoniska och brukar inte bli trötta så tidigt om dom inte har konkurrenter.
Jag tror på att han har något som ligger och gör ont och därför blir han aggressiv, har han fått sina tänder kollade? tandsmärta är inte roligt och kan ge beteendestörningar. Jag tycker du ska åka till en klinik med honom och utreda innan du kastrerar för beteendet. Kastrera kan du naturligtvis göra ändå, men om det inte är orsaken behöver du börja i andra änden och kastrera sen så du ser vad som fungerar.
..
 
Senast ändrad:
Sv: Aggressiv Hingst

Jag tycker att en hingst som får utlopp för sin "hingstighet" brukar vara väldigt harmoniska och brukar inte bli trötta så tidigt om dom inte har konkurrenter.
Jag tror på att han har något som ligger och gör ont och därför blir han aggressiv, har han fått sina tänder kollade? tandsmärta är inte roligt och kan ge beteendestörningar. Jag tycker du ska åka till en klinik med honom och utreda innan du kastrerar för beteendet. Kastrera kan du naturligtvis göra ändå, men om det inte är orsaken behöver du börja i andra änden och kastrera sen så du ser vad som fungerar.
..

Ja veterinär kommer och kollar, och finner vi inget där, blir det klinik med grundligare undersökning. :)
 
Sv: Aggressiv Hingst

Är han så elak emot stona finns det väl inga andra alternativ än att skilja honom från dom tills hästen har blivit ordentligt granskad, med tanke på de stackars stona som åker på däng. Kastrera känns meningslöst på en sån gammal hingst, vet en 5-åring som var fruktansvärt otrevlig som hingst, gapig, dominant och respektlös och ännu värre blev han som valack tydligen då han rakt av har blivit farlig, en riktig gris som borde tagits så fort kulorna ramlade ner...
 
Sv: Aggressiv Hingst

Det finns en studie som visar att 73 % av alla hästar hade problem i korset/ryggen av dessa visade 75% aggression när de hade ont. Så enligt den studien kan din hingst ha ont men som flock- och bytesdjur visar de inte alltid hur ont de har. Men det kan då istället i stor utsträckning göra att de blir aggressiva istället.

En äldre hingst som betäcker en hel del kan ju helt förståeligt få problem med rygg och kors och ha ont även om den inte visar det direkt. Så om du ska ha honom kvar som hingst så bör undersöka honom ordentligt på klinik med röntgen, UL o s v.
 
Sv: Aggressiv Hingst

*Knapplån*

Nu har jag städat och hädanefter håller vi oss till ursprungsfrågan och bortser från eventuellt rastyckande.

Med vänliga hälsningar

Moderator, som ser detta inlägg som en vänlig men tydlig markering och nästa gång blir det kortning.
 
Sv: Aggressiv Hingst

Kan vara så att han blivit stressad av att det kommer och försvinner ston hela tiden?

Har ni någon annan hingst på gården, eller i grannstallen? Är beteendet vallande eller rent ut sagt attack? Skillnaden ligger i Varför han gör det, vallar han så försöker han driva sin flock, tex för att han blit stressad för en annan hingst i närheten, går han till attack är det mer en fråga om att han helt enkelt tycker illa om att stona är i hans hage.

Om vi utesluter att han har något som påverkar inifrån (tumör, smärta mm).

Hur skulle det fungera med ett mycket ranghögt sto som kunde sätta honom på plats. Och endast ha honom med detta sto och inget annat.
Är beteendet stressrelaterat så kommer det späs på om han får nya ston i sin hage, och ev om han får handbetäcka.


Har du slutat att rida/motionera honom sen beteendet uppstod? Kan han vara i behov av att få stimulans? Min ena hingst blir odräglig om man inte tränar honom.


Och helt ärligt håller jag med dig om Buke...
Du frågade vad som kunde vara fel, inte vad någon annan tyckte om din hingst, eller om du skulle kastrera.
(Din exakta fråga var "Vad kan ha fått honom att bli sådan??")

Det och inget annat var vad du ville ha svar på!

(och ja, jag är väl medveten om att jag nu stöter mig med många som jag tycker har vettiga åsikter i annat...)


Så fort det står "hingst" i en tråd där ordet "problem" förekommer... så skrivs det kastrera. Alldeles för få Egentliga lösningar kan ges. Är det en brist på kunskap kanske? Och då inte från hingstens ägare...

Hingstar finns ju naturligt i vilda flockar... Faktum är att det är valack som är onaturligt i en vild flock... Alltså är den äkta lösningen inte att kastrera, utan att ta reda på varför hingsten mår dåligt...
Det finns nämligen Alltid en orsak till ett beteende.
Om orsaken är att hingsten helt enkelt inte trivs så får man byta ut det som hästen inte trivs med och det kan vara allt från var hästen bor, dess ägare, att det är för mycket rörelse i flocken, till grannens hingst eller att hingsten fö har ont.
De flesta saker kan man lösa, grannens hingst, mindre lätt att lösa men då får man helt enkelt tänka på sin egen hingsts välmående och flytta honom (sälja?).


Dessutom är kastrering inte ett säkert kort, varken för beteendet eller för hästen själv eftersom riskerna med kastrering ökar med åldern och på äldre hästar kan det bli allvarliga komplikationer.
Ja visst, många Bukefalister har (Minsan) kastrerat sin äldre hingst, det betyder inte att det är riskfritt för alla hingstar i hela sverige... bara att det var det för deras.
Alla hingstar slutar inte med sitt hingstiga beteende, endel fortsätter att vara precis lika hingstiga, gå till anfall mot andra valacker (eller ston) och stressa över sådant som de stressade för innan de kastrerades.
Och så har man kastrerat helt i onödan för man har en valack som är som en hingst och måste gå själv... Vad var då meningen med att kastrera?


Ta bort alla utom hans favoritsto och sätt honom och henne i en annan hage.
Se till att hagen är stor så hon kan gå undan Om han skulle fortsätta mobba henne.
Se till så att det inte finns någon annan hingst (oavsett ålder) eller hingstig valack! i närheten.

Avvakta och avbryt all annan betäckning än på hans favoritsto. inget handbetäckande.

Misstänker (utan att ha sett hästen) att det är ett stressbeteende som kommer av att han känner sig otrygg. Antingen av en "yttre motståndare" i form av en valack eller hingst i annan hage, eller att han blir stressad för att han inte trivs med att det kommer och går ston.
Eller att han har ont. Smärta ger aggresivitet.

Tänk också på att 10 st ston är en rätt stor flock att hålla reda på för en hingst. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Aggressiv Hingst

Tack Sammet! Du förstod min fråga. Han går med sina 4 favvoston nu, är lugn och harmonisk. :)
 
Sv: Aggressiv Hingst

Helt appropå bara.
Jag hade en gotlandsruss hingst för några år sedan och han gick som hingst fram till den aktningsvärda åldern av 21 år;0)
Sedan fick han bli valack för den allmäna husfridens skull, funkade jättebra för honom, naturligtvis så fanns en del hingstighet kvar, men inte så det störde.
Ett litet inlägg bara i debatten om hurtillvida det hjälper att kastrera äldre hingstar, för mig gjorde det det.
Killen blev 36 år gammal innan han somnade in här hemma i lugn och ro.

Lycka till
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 257
Senast: Happimess
·
Avel Då jag tycker att ämnet är väldigt intressant och inte hittade ngn sån tråd så tänkte jag att vi som är intresserade av och/eller...
2
Svar
29
· Visningar
4 072
Senast: LFreddy
·
Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 204
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp