Aggression vid ett nej

kevina

Trådstartare
En händelse nyligen- jag var på fest och pratade lite med en man. När jag skulle gå därifrån så tyckte han att han jag skulle följa med honom till hans hotell. Jag säger nej och han fortsätter fråga. Jag säger nej flera gånger och börjar gå därifrån. Då rycker han tag i min arm och trycker upp mig mot väggen. Och sen blir jag kallad för vissa saker innan han går därifrån.

Jag har flera gånger tidigare varit med om liknande med män som blir arga vid ett nej. Även vänner har berättat om liknande och värre situationer.

Jag förstår inte den ilskan och varför pratar vi inte mer om det?
Varför vissa män i ett sånt läge verkar ha ilska som första reaktion? Varför pratar vi inte mer om den ilska och aggression som vissa män har och att det blir obehagligt för mottagaren?

Det är ju absurt hur jag börjat tänka typ att vara runt folk när man säger nej.

En händelse nyligen- jag var på fest och pratade lite med en man. När jag skulle gå därifrån så tyckte han att han jag skulle följa med honom till hans hotell. Jag säger nej och han fortsätter fråga. Jag säger nej flera gånger och börjar gå därifrån. Då rycker han tag i min arm och trycker upp mig mot väggen. Och sen blir jag kallad för vissa saker innan han går därifrån.

Jag har flera gånger tidigare varit med om liknande med män som blir arga vid ett nej. Även vänner har berättat om liknande och värre situationer.

Varför vissa män i ett sånt läge verkar ha ilska som första reaktion? Varför pratar vi inte mer om den ilska och aggression som vissa män har och att det blir obehagligt för mottagaren?

Vissa kan ju inte uppföra sig. Det jag brukar fråga mig är hur dom blivit uppfostrade. Har dessa män blivit nertryckta under sin uppväxttid?

Tur att det inte hände dig nått när det urartade sig. Händenått liknade med en av mina vänner. Hon gick ut från krogen före oss andra medans vi inväntade notan. När vi kom ut så var det en man som började tjafsar men vi gick fram och frågade varför han höll på så. Han kunde inte ge nån bra förklaring utan sa bara hora och gick.

Senast ändrad:
Vissa kan inte ta ett nej. Dåligt ölsinne, dålig vecka - jag skiter ärligt talat i vilket.

Jag tycker det pratas mycket om just detta fenomen, både i media och IRL. Särskilt Linnea Claesson är ju fenomenal på att pinpointa de här dräggen.
Ja jag följer henne. Men jag tycker det är mest vissa kvinnor som pratar och skriver om det.
Men var är männen som pratar och framförallt gör något kring detta? Det känns som det finns rätt många män som går runt som krutdunkar och trycker ner känslor och sen exploderar det. Var ser man liksom jobbet för att män ska förändra det?

Jag blir så upprörd av det här.
När i helsicke har killar en lektion där någon säger till dom: -Bara så ni vet grabbar. Knulla är fan en rättighet vi män har.
Jag har trott att det är några få machosvin men insett att det är en väl utbredd "tro".

Ja jag följer henne. Men jag tycker det är mest vissa kvinnor som pratar och skriver om det.
Men var är männen som pratar och framförallt gör något kring detta? Det känns som det finns rätt många män som går runt som krutdunkar och trycker ner känslor och sen exploderar det. Var ser man liksom jobbet för att män ska förändra det?

Jag tycker detta är allas ansvar, även vi som blir utsatta. Vi måste berätta ATT det händer, NÄR det händer så det inte blir något som florerar som en skröna "fast det där händer ju inte normalt sett".

Och är det en fest hade jag absolut åskådliggjort det äcklet som burit sig illa åt. "Ja, Ronny tryckte upp mig i väggen och gjorde en klassiker när jag förklarade att jag inte var ett dugg intresserad av att se hans hotellrum, hur tusan har någon hittat honom och tagit honom till festen!?)

När i helsicke har killar en lektion där någon säger till dom: -Bara så ni vet grabbar. Knulla är fan en rättighet vi män har.

Bland annat varje gång när:
* Män pratar om ligg som döda fiskar och alla ojar sig över DEN TRISTA TJEJEN
* Någon säger "men sa hon NEJ" då?
* Någon säger "kärlek börjar alltid med bråååk"
* Någon säger "men han gillar ju dig, det är därför han håller på så"
* Någon säger "jamen hon var ju onykter och då händer ju sånt"
* Någon säger "jamen han var ju full, då är det inte så lätt faktiskt"

Hela tiden får män tydliga lektioner i hur de har Rätt till kvinnors kroppar.

Problemet är nog snarare att de aldrig blivit nedtryckta utan från samhället ständigt tillåtits ta för sig och ta plats på bekostnad av andra.
Jag tänkte att dom blev nertryckta av förälder/föräldrar under uppväxten och att man sedan som vuxen mer eller mindre vill hämnas. Men annars håller jag med att samhället är för flata helt enkelt. Det är ju inget som blir bättre med tiden snarare tvärt om

Jag blir så upprörd av det här.
Jag har trott att det är några få machosvin men insett att det är en väl utbredd "tro".
Den får de samtidigt som de får veta att de är så mycket bättre än tjejer, den då de får veta att tjejer ska fixa åt dem så att de slipper och den då de får veta att de ska ta för sig och inte ta hänsyn till någon annan. Dvs. de får den lektionen flera gånger varje dag då de rör sig i vårt samhälle och alldeles för många får den lektionen dagligen även i sitt hem av sina föräldrar. Varför skulle sex vara annorlunda? Killar är ju bäst och ska ta för sig i alla andra hänseenden. Att då som kvinna, som någon av de svaga obetydliga könet som bara finns till för deras skull, skulle säga nej, klart de blir förbannade!!!

Och framförallt kanske, varför finns det INGA män som erkänner att de har gjort detta någon gång?
I princip alla kvinnor har varit med om det, men inga män har gjort det?

Första steget mot utveckling är ju att man erkänner beteendet så att man kan arbeta med det.

Jag tänkte att dom blev nertryckta av förälder/föräldrar under uppväxten och att man sedan som vuxen mer eller mindre vill hämnas. Men annars håller jag med att samhället är för flata helt enkelt. Det är ju inget som blir bättre med tiden snarare tvärt om

Det tror jag inte. Att män som grupp beter sig aggressivt på grund av en svår barndom ger mig frustrationsklåda. Var är de aggressiva/våldsamma/sexuellt sadistiska kvinnorna med den svåra barndomen?

Och jo, det blir bättre med tiden. Till exempel kriminaliserades våldtäkt inom äktenskapet 1965, det är bara 45 år sedan! Tänk hur långt vi kommit sedan dess. Att våld, trakasserier och sexualbrott syns och diskuteras mer har inget att göra med att tiderna blir sämre, snarare tvärt om. Synliggörande är vägen till förbättring!

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 074
Senast: soom
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 113
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3