Aggresiv mot andra hanhundar, behöver tips.

indian-charlie

Trådstartare
Vår Flipp som vi fick för ett tag sedan är en underbar hund på drygt 2½ år, snäll mot katter och barn. Väldigt glad ihop med tikar men med hanhundar så blir han som förbytt :crazy:

Jag har försökt att fånga hans uppmärksamhet med gull, godis och allt möjligt men det är stört omöjligt. :(

Jag försöker att hålla honom tätt jämte mig när det går hanhundar förbi men han blir starkt som en oxe och det slutar med en dragkamp istället.

Tips?

Sv: Aggresiv mot andra hanhundar, behöver tips.

Testa tvärt om bli förbannad o visa han var du menar istället att han ska luta tramsa!!!

Om dina ungar larvar sig vid maten gullar du med dom o mutar dom med godis nej tror inte jag heller....

Testa tvärt om bli förbannad o visa han var du menar istället att han ska luta tramsa!!!

Fast jag har testat det också :cool: och då menar jag att jag verkligen blev förbannad, rösten, kroppen och kopplet användes.

Risken är ju att man gör det lite "snett" så hunden tror att du istället backar upp honom. Förstod han då verkligen att det var honom du var arg på?

Fast jag har testat det också :cool: och då menar jag att jag verkligen blev förbannad, rösten, kroppen och kopplet användes.

Då har du ju testat allt ?

gullat, mutat, blivit förbannad.

Jag tror inte du har blivit tillräckligt förbannad så han viker ner sig för det kräver sin person o ta ner en hund när dom är i den sinnesstämningen.

Risken är ju att man gör det lite "snett" så hunden tror att du istället backar upp honom. Förstod han då verkligen att det var honom du var arg på?

Ja, det tror jag iallafall för han tittade mig i ögonen och skämdes för stunden iallafall. :crazy: Han kröp ihop och såg ut som om han helst hade velat försvinna.

Det är bara det att trots att detta hänt flera gånger så fortsätter han.

Jag har då försökt att fånga uppmärksamheten långt innan vi möter den andra hanhunden, mutat med godis och vänliga ord medans vi går vidare. Tvärr funkar inte det heller utan han börjar skälla och dra som en galning.

Vad menar du med att "ta ner"?

Ja få han vika sig för dig o börja lyda dig för som det är nu får du ett enda stor fuck you finger i ansiktet o han kör sitt race enda som håller han kvar hos dig är ju kopplet. Så ska det väl inte vara? Du ska ju kunna ha han lös o möta andra hundar utan han ens ska fundera på o rusa på.

När jag menar vid mötena det är att hunden ska vara i fullständig lydnad o bara ha dig o tanken vilket han inte har idag.

Det är det som är så tråkigt för han lyder mig i alla andra fall :crazy: när vi är ute och går utan koppel så lyssnar han omedelbart.

Ska jag be några av alla hanhundägare häromkring att hjälpa mig att träna bort just detta eller är det fel metod?

nej inget är väl fel igentligen du måste bara hitta ett sätt som tränger in när han är i den sinnesstämningen o det är inte det lättaste alla gånger. Speciellt inte om han fått hållt på ett tag.

Vad är det för ras?

Border collie

Enligt de som hade honom innan så har han inte gjort så, men å andra sidan så gick han lös på en gård. Vi har fått träna på att gå i koppel på promenader.

Ok, jag tolkade det tidigare inlägget som att han lydde vid hundmöten när han var lös. Det är ju inte helt ovanligt att man själv skickar förstärkande signaler via spänt koppel och så, det var så jag tänkte.

När det gäller hanar så har jag inte vågat då han visar aggressivitet.

Jag har en han hund som jag hade samma problem med.
Jag kan bara komma med rådet att du ska tänka på hur du agerar vi möte med andra hundar.Omedvetet så spände jag mig vid möte med andra hundar,tills jag började fundera på det här.Det var ofta så här :
Är det en tik?Ja!puu,då slappnade jag av.Men om det var han hund så spände jag mig.Det kände min hund och fortsatte att vara dum vid möte med han hundar.Jag började med att inte bry mig i den andra hunden,inte ens titta på den utan bara fortsätta fram åt.Alltså tänk på din hund och tänk framåt.Jag hoppas att du förstår vad jag menar.

Jo men det är sant, det handlar mycket om att visualisera hur hundmötet ska gå tillväga. Att vara helt inställd och säker på att "vi går förbi och struntar i den andra hunden" och samtidigt vara säker på att det blir så. Nästan se det framför sig.
Så pass bestämd och rak i vår attityd och kroppshållning att hunden följer oss utan att tjafsa.

Men det är lättare sagt än gjort.

Kontakta nån som kan hjälpa dej. Nån på brukshundsklubben kanske?

För helt klart är det ju någonting som brister i er kommunikation om du försöker fånga hans uppmärksamhet innan hundmötet och han ändå gapar och gormar.

Jo men det är sant, det handlar mycket om att visualisera hur hundmötet ska gå tillväga. Att vara helt inställd och säker på att "vi går förbi och struntar i den andra hunden" och samtidigt vara säker på att det blir så. Nästan se det framför sig.
Så pass bestämd och rak i vår attityd och kroppshållning att hunden följer oss utan att tjafsa.

Men det är lättare sagt än gjort.

Ja,det är så sant.Med det funkade för oss.Jag tänkte bara ge lite hjälp på vägen.Man måste prova sig fram, vad som är bäst för oss.

Det är det som är så tråkigt för han lyder mig i alla andra fall :crazy: när vi är ute och går utan koppel så lyssnar han omedelbart.

Ska jag be några av alla hanhundägare häromkring att hjälpa mig att träna bort just detta eller är det fel metod?

Fast jag förstår inte hur du vågar ha hunden lös. Det kan ju komma en hanhund och din hund hoppar på den. En sådan hund ska vara i koppel och aldrig lös förrän man löst problemet. Jag hade inte riskerat andras hundar.

Lyder han bättre om ni får hundmöte, om han är lös istället för kopplad?

Tänkte också på det min bc är lite pucko feg i kopplet.. Och i det smmanhanget blir det värre när jag bråkar på henne. Men när hon e lös lyssnar hon upp på mig bättre när hon inte har tryggheten i kopplet!

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
10 127
Senast: Gruvan
·
Hundträning Hej! Jag har haft min Malinois tik i ungefär en månad. Hon är nu 16 veckor gammal. Allt har fungerat jätte bra och hon lär sig otroligt...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 472
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 508
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 518
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka