Aggresiv mot andra hanhundar, behöver tips.

Sv: Aggresiv mot andra hanhundar, behöver tips.

Fast jag förstår inte hur du vågar ha hunden lös. Det kan ju komma en hanhund och din hund hoppar på den. En sådan hund ska vara i koppel och aldrig lös förrän man löst problemet. Jag hade inte riskerat andras hundar.

För att jag bor så jag kan ha honom lös i skogen, här har vi stenkoll på när alla andra går ut i vår skog. ;)

Nu ska jag vara riktigt ärlig, jag vet inte hur han reagerar om vi skulle möta en annan lös hanhund men jag inbillar mig att det faktiskt skulle gå bättre än jag tror.

Tack för alla andra tips och reflektioner, brukshundsklubben är på gång det är bara jag som jobbat varje gång de har "fria onsdagar" där man kan få hjälp med typ detta.

Typiskt BC att befästa ett sådant beteende...

De gånger han faktiskt lyckats och skämmts (stavas?) är bra, hur många gånger har du gjort så? Är ju lite olustigt (been there) !

Att arrangera hundmöten är inte fel, dock så är det ju till ingen nytta om inte du kan bryta denna "trans"...

Du får gärna PM för mera tips!

För att jag bor så jag kan ha honom lös i skogen, här har vi stenkoll på när alla andra går ut i vår skog. ;)

Nu ska jag vara riktigt ärlig, jag vet inte hur han reagerar om vi skulle möta en annan lös hanhund men jag inbillar mig att det faktiskt skulle gå bättre än jag tror.

Min hund var mycket bättre i möte med han hundar när han var lös
för då hade han inte stödet i från mig.Idag kommer han till mig om vi möter en annan hund och han är lös.

*kl*

om man får till svar av brukshundklubben att nä din hund är för gammal så de är ingen ide... han har redan befäst de beteendet.....

dåliga klubbar skulle jag säga...rädda att ta tag i problemet, skulle du ringa till våran vore du varmt välkommen...

Min sch/bc kan ha såna tendenser också, lös är han klockren och har vi bara ca 5 meter imellan så går han lös och bryr sig inte, men vid möte på gångväg så "litar" jag inte riktigt oc kopplar honom, DÅ blir han mycket "stöddigare" direkt...även om jag inte ens tar i honom med kopplet....
Han kan göra full attack mot hunden vi möter, men jag kan släppa honom lös direkt efter mötet och han går ALDRIG på den hunden han " attackerat" ..bara vi gått förbi bara 1 meter så går han framåt....
SÅ nog är det "kopplet" som ställer till det, småhundar bryr han sig inte i alls....
Men han har blivit påflugen 3 ggr helt oförberett så nu verkar det som att han vill skrämmas först. Fast egentligen är han ju jätteosäker.

Förlåt, men om en hund visar aggressivitet och du gullar och ger godis, hur tänker du då...? Du gör ingenting annat än uppmuntrar problemet så jag förstår om det inte blivit bättre. Att du sedan har en BC gör ju inte direkt den inlärningen långsammare :crazy:. Jag tror att en kunnig instruktör skulle kunna hjälpa er.

Förlåt, men om en hund visar aggressivitet och du gullar och ger godis, hur tänker du då...? Du gör ingenting annat än uppmuntrar problemet så jag förstår om det inte blivit bättre. Att du sedan har en BC gör ju inte direkt den inlärningen långsammare :crazy:. Jag tror att en kunnig instruktör skulle kunna hjälpa er.

*Tittar in en snabbis på väg till annat*

Det begriper du väl att jag gör det när vi går förbi för att fånga hans intresse för mig istället för att rikta intresset till hunden som går på andra sidan vägen.

Tipset har jag för övrigt fått från min handledare på min förra hunds kurser.

Som BC-ägare med några ås erfarenhet av rasen, olika individer och många kontakter med instruktörer på just BC;

Sätt hårt mot hårt och kräv absolut lydnad. Han ska under inga omständigheter få komma undan med sådana där beteenden!!

Scott var allmänt vidrig när vi fick in honom i hushållet och det är bara att vara hård/inte elak/ och nöta på. Gå på honom varje gång med kroppsspråk och röst och verkligen kräva att han skärper sig.

Jag kan förstå principen,kanske inte gull och godis med att hunden ska vara koncentrerad på mig inte på något annat.

Du kan fånga hundens intresse på andra sätt än det, men gullar du och ger godis så gör du ingenting annat än uppmuntrar hans beteende. Han gör ju tydligen något bra eftersom han får breöm, gull och godis. Gull och godis ska enbart ges när hunden gör något positivt eftersom det förstärker beteendet. Du ger väl inte godis till ditt barn om det ger ett annat barn en snyting? Logiskt tänkande... :cool:

Tips - byt handledare eller läs en bok i hunduppfostran!

Men alltså, jag uppfattade inte alls henens inlägg som du :crazy:

Alltså uppmuntrar hunden, hunden kollar på dig ni går förbi, hunden har då fortfarande kontakt med dig = Gull och godis. Alltså du använder positiv försträrkning genom problemet, inte att hunden får godis när den GÖR utfallet.

Jag citerar:

"Jag har försökt att fånga hans uppmärksamhet med gull, godis och allt möjligt men det är stört omöjligt."

en schäferhane...

Hur gammal är han?Visst är det konstigt,när man kommer med ett problem så är det ingen som kan hjälpa en?Det verkar som om man ska ha en redan färdig hund när man kommer till bruks.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
10 127
Senast: Gruvan
·
Hundträning Hej! Jag har haft min Malinois tik i ungefär en månad. Hon är nu 16 veckor gammal. Allt har fungerat jätte bra och hon lär sig otroligt...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 472
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 508
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 518
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka