Sv: Aggresiv häst?
Jo det är mycket möjligt att hon skulle godta dej
Dom som stojar och skrattar går oftast bort direkt.
Men även "såna" som tror sej förstå henne, som vill visa att dom inte är rädd, dom kan hon oxå blir "sur" på.
Min sambo, som har ganska dålig koll på hästars språk funkar jättebra med henne, han tycker jag överdriver
Men han va ej heller med i bilden då jag köpte henne och vet inte hur hon var från början.
Jag va tvungen att ha en käpp/pinne för att skydda mej i hagen när jag skulle jobba lite med henne i grimma bara.
Vet inte hur du menar riktigt med noshälsning, men menar du en svag "blåsning" mot hennes mule/näsborre kan du vara säker på att få ett hugg. Och inget litet oskyldigt nafs.
Numera kan jag dock blåsa bort nåt skräp hon har i ansiktet utan att hon rynkar på näsborrarna och visar vitögat.
Samtidigt som hon kan verka väldigt dominant så tror jag hon är väldigt osäker oxå.
Hon är fruktansvärt flockbunden.
Hon tycker det är hemskt att bli lämnad i stallet även om det bara är för att gå ut med en annan i hagen och sen är det hennes tur.
Rider jag iväg med nån av dom andra så springer hon längs hagen och skriker.
Vissa gånger när hon rids kan hon skrika efter dom andra under större delen av ridturen.
Ser hon inte dom andra hästarna i sina hagar blir hon olycklig.
Hon vill vara ledare i hagen men i mina ögon en dålig sådan.
Elak och dom andra vet aldrig vart dom har henne.
Ena stunden står hon och äter lugn sida vid sida för att sen jaga bort dom från maten. Samtidigt förföljer hon dom hela tiden, kan inte slappna av om hon inte har dom runt sej.
Jag har det så bra att jag har eget stall med bara mina hästar så hon behöver sällan träffa andra människor.
Hon skulle absolut inte må bra i ett stall med många hästar och människor
Men jag skulle ju önska att det vore lättare för henne att gilla andra människor...om jag blir sjuk tex eller måste resa bort.
Hon blir ju sakta bättre men det har tagit 5 år...
Första gången hon träffa hovslagaren som är en mycket hästvan människa så skulle hon bita henne, hade oxå gjort det om hovslagaren inte va varnad och kunde va beredd.
Det som funka bäst är att hon får nosa själv på dom, dom få inte titta på henne, inte sträcka fram någon hand, inte prata...bara stå still.
Jag fick från början hålla i hennes bakhovar för att dom skulle kunna verkas, annars lyfte hon inte eller sparkade ist.
Problemet som jag ser det, är att jag vet sällan vilka personer hon gillar/godtar.
Personer som ska vara hästvan är ingen garanti.
Lugna personer funka ju klart bättre har jag märkt.
Kan ju säga att hon är helt "normal" när hon rids, då är hon inte arg oavsett vem som rider.
Jag TROR att hon varit med om någon dålig erfarenhet i unga år, fast ingen vill kännas vid det som jag pratat med.
För skulle det suttit i huvudet borde hon väl inte bli bättre med tiden?
Samt att hon reagerar mycket starkt om man står utanför hennes hage och tittar och pratar, eller utanför hennes box.
Hon är mattes hjärta men jag önskar så att jag skulle veta hur jag kan hjälpa henne.