HT tråd 2,0 mm kostar ca något under 70 öre-1 kr/meter. 1000 meter tråd kostar 700-900 kr ungefär.
Tråden är det billiga på stängslet. Stolparna är det dyraste.
Mitt råd är att byta all tråd på en hage istället för en tråd på alla hagar. Då får man också tillfälle att undersöka om det finns annat (extra stolpar, förbättra vissa hörn t.ex.) som behöver justeras för att stängslet ska fungera ordentligt.
För varje fålla/hage så gör jag så här för att koppla trådarna:
Man kopplar ihop trådarna vertikalt med en stump järntråd och särskilda kopplingsskruvar. Lindar man endast runt trådarna, så blir det dålig kontakt, och så tappar man kräm i stängslet.
Exempel på kopplingsklämma:
https://www.lgprodukter.se/product.html/kopplingsklamma-ht?category_id=375
Där matningen från aggregatet (eller om det går via ett annat stängsel) kommer till ett femtrådigt stängsel så kopplar jag ihop de tre översta trådarna med varandra, och låter de två nedersta vara enskilda.
Med hjälp av två stycken strömställare, så ansluter jag matningen till trådarna, så att det går att välja att ha alla trådar igång, stänga av den nedersta tråden, stänga av näst nedersta tråden, ha endast de tre översta trådarna igång, eller stänga av elen i hela fållan.
Vi varje grindöppning, så uppstår ett avbrott i elmatningen om grinden är öppen. vid varje grind så är därför även de översta trådarna förbundna med varandra.
Dragkraften i stängslet ska aldrig gå genom grindenöppningen, därför bygger man grinddarna så att tråden avslutas där genom att man sätter tråden genom ett hörnrör, som läggs runt stolpen.
Har man en hage som delas i två med ett stängsel i mitten, så behöver man se till att matningen styras där också, så trådarna i avdelaren får inte vara fast förbundna med "ytterstängslet".
Svårt att förklara tyvärr!
Läs i PDF:en, där finns det snygga bilder och mer pedagogiska förklaringar.
Var bor du? Skicka gärna PM.
Har du rimligt långt till mig, så får du gärna komma och titta på våra stängsel.