Ägglossning

T

Tarzzan

Jag och sambon skall börja med barn verkstadn nu:bump:
Men jag är lite osäker på hur man räknar ut ägglossningen.
Jag slutade med p-pillrerna den 29:e juni.Fick lite blodaktiga flytningar den 1:a juli.Den 2:a fick jag min mens.
När skall jag räkna som min mens kom??
Och när ska min ägglossning sätta igång?

Jag hade en menscykel på 27-28 dagar när jag åt p-piller.
Skall räkna efter det nu också när jag har slutat med dom?

För att vara helt säkra på att pricka ägglossningen bör det "räcka" med att ha samlag varannan-var tredje dag?Eftersom det inte är bra att ha för mycket sex då(har jag läst och hört)

Hur ofta hade ni samlag vid ägglossningen?

Sv: Ägglossning

Vi hade inte en tanke på när det var ÄL eller inte, vi bara fortsatte ha sex som vanligt båda gångerna...;)

Hade vi däremot inte lyckats bli gravida efter flera ÄL så hade vi säkert börjat fundera mer över ÄL-tiden, och skaffat ÄL-stickor, men nu lyckades vi bli gravida på andra ÄL båda gångerna :):bow:

Du kan ju egentligen inte säga så mycket om hur din cykel kommer att vara nu efter att du slutat med p-piller. För en del tar det några månader innan mensen kommer tillbaka. Annars är det i regel så att man har ägglossning 14 dagar INNAN beräknad mens. Har du en cykel på 28 dagar så betyder det ju att det även är 14 dagar EFTER sista mensens första dag. Om du är osäker på vilken dag som är den första men det bara skiljer en dag, så är det ju bara att köra på lite extra runt ägglossningen. En del känner av sin ägglossning jättetydligt, medan andra inte märker den alls. Om du vill vara helt säker på att du har ägglossning kan du ju köpa ägglossningstest.

När vi skulle bli med barn så räknade jag ut mina mest fertila dagar på denna sida http://se.babycenter.com/tools/ovu/. Sen körde vi på alla de dagarna, höll upp en dag och sedan mysade vi till det i två dagar till (om ägglossningen skulle vara senare än jag trott). Det gick riktigt bra!

Har läst någonstans om hur ofta och när man "ska" ha sex om man verkar ha svårt att få barn. Tror att det var så att det rekomenderades att man hade sex varannan dag från dag 8 i cykeln, börja ägglossningstesta på dag 10, ha sex varje dag från den dagen som testen ger utslag och tre dagar frammåt, sen uppehåll en dag och sedan två dagar i rad. Vi provade som sagt inte detta, men jag minns att jag läste det någonstans.

Det bästa är väl egentligen att ha sex så mycket som möjligt runt ägglossning. Om man är alldeles för inriktad på när man ska ha sex, kan det dock bli lite jobbigt. Men det kan ju vara bra att ha koll på ungefär när man har ägglossning, eftersom det bara är de dagarna man kan bli gravid.

Lycka till och ha det mysigt i sänghalmen!

//Julia

välkommen in i klubben, här körs det osså på för fullt :o
slutade med mina minipiller i januari men har bara gjort ett halvtaskigt försöka förra ggn jag hade ÄL, sen dagen innan sen var ju sambon borta, men ska ha ÄL nu igen om nån dag så nu kör vi på för fullt.
Som sagt så har jag läst/hört att man ej ska ha sex varje dag men e vi sugna kär vi på & försöker var mer sugna just runt ÄL, så om det blir varje dag eller ej är nog skit samma...tar det sig så tar det sig, men shit vad JAG/VI vill att det ska ta sig nu......:bow:

Ja du, det med att räkna ut Äl, e jag ingen höjdare på jag har kllat lite nu nån mån osså har jag ÄL stickor, samt att jag känner mega mkt när jag har ÄL!:banana:

Kör på för fullt ;) O Lycka till

Har kikat lite på sådanna där test man gör på nätet för att räkna ut ÄL.
Jag har ägglossnin mellan den 11 juli-18 juli.Har räknat på när jag fick rödaktiga flytningar och mensen.
Då borde jag vara garderad att pricka rätt?Men sen får vi väll se om det tar sig.Håller tummarna:bow:

Att man inte rekomenderas att ha sex varje dag runt äl gäller bara om mannen har dålig kvalité på sin sperma, vad jag har förstått iaf.

//Julia

jag läste att om mannen har haft utlösning två till tre dagar innan så är spermien av bättre kvalite(fler/ml eller liknande).
Vi kör nog varannan dag.Eftersom spermien kan leva upp till 5 dagar i kvinnan.

Det där tror jag inte på om det inte handlar om en man med dålig spermakvalité. En spermie kan leva i upp till fem dagar i kvinnan förutsatt att kvinnan utsöndrar ägglossningssekret. Annars dör spermierna fort.

Jag och min man körde som sagt varje dag från dag 10-17 och bebis blev det!

Lycka till hur ni än gör.

//Julia

får jag komma med ett tips?
ha sex när ni har lust, ha sex för att det är kul - gör det inte till något "måste"...

Nej sex har man när man har lust.
Men man får ju mer lust när man vet att man skall ha/ har ägglossning;)

Finns ägglossningsstickor att köpa på nätet och apoteket. Vi hade sex när vi hade lust + när jag hade äl (kollade med stickor) sen gav jag upp för de aldrig tog sig och sket i allt och då blev jag gravid. Och enligt familjeliv så hade jag ägglossning kring vår 4 års dag och då minns min sambo bara att jag var skitsur på honom :o

jag tror inte heller att det spelar nån roll om amn väntar.

Jag har hört en läkare säga att man inte kan "bunkra upp" spermier.

Det är ju bara att tänka så här:

sex sker dag ett.
Vid dag två finns x speermier.
Dag tre x*2.

Har man sex varje dag får man ju efter två dagar i sig lika många spermier som om man har sex varannan, men däremot vet man att man fyller på med nya hela tiden. Och det räcker ju med en för att det ska lyckas:laugh:

Det där tror jag inte på om det inte handlar om en man med dålig spermakvalité. En spermie kan leva i upp till fem dagar i kvinnan förutsatt att kvinnan utsöndrar ägglossningssekret. Annars dör spermierna fort.

Jag och min man körde som sagt varje dag från dag 10-17 och bebis blev det!

Lycka till hur ni än gör.

//Julia

Men hur många avsöndrar ägglossningssekret i fem dagar? Jag tror inte alls att det är en nödvändighet för att spermierna ska överleva.

Det ar faktiskt sa att kvaliteten och mangden forbattras om mannen inte har utlosning varje dag. Nar man gor IVF sa far mannen inte ha utlosning 3 dagar innan aggplocket - det oavsett om det ar manlig faktor eller inte (dvs om "felet" ligger hos mannen eller ej).

Det tror inte jag heller - faktum ar att jag inte tror pa det dar med agglossningssekret... spermierna kan overleva upp till 5 dagar inne i kvinnan under optimala forutsattningar inkl om de ar starka, simmat at ratt hall ;), och kvinnan inte har antikroppar som attackerar/hindrar sperman.

Jag o sambon kör nu på denna teori att vi har sex när vi vill o självklart försöker vi ha dem mkt mer under ÄL, gärna varje dag anser jag....:d Ja, han e osså sugen så det är det inte nåt bekymmer med......

(har ätit minipiller så många år o hade nada sexlust o nu nr man inte äter piller så e man som en kanin igen.....innan var man torr som ett snadpaper för tusan jue:devil:....)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Kropp & Själ På måndag ska jag träffa läkare, och jag behöver förbereda mig lite. Jag drabbas av psykisk ohälsa vid ägglossning. Jag blir labil...
Svar
17
· Visningar
2 567
Senast: Magiana
·
Övr. Barn Jag är 31 år gammal och har sambo sedan 8 år tillbaks. Vi har bestämt oss för att jag ska sluta med mina mini-piller och att ett barn...
Svar
19
· Visningar
3 025
Senast: malumbub
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mitt hälsointresse har på senare tiden riktat in sig väldigt mycket på hormoner. Plötsligt är jag helt besatt av att få lära mig mer om...
Svar
4
· Visningar
1 313
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama