Ägg för finare päls?

A

anja23

Vår hund är ganska spinkig och har även lite tråkig päls.
Hon väger drygt 24 kg och får 8,5 dl mat, trots att det på påsen står att en hund på 30 kg ska ha 7 dl.
I några veckor nu har hon fällt rejält, men nu verkar det äntligen gett med sig.
Men pälsen som blev kvar är ganska torr och glanslös.
Hon är jättefin i huden så det är bara pälsen som är torr.

Jag har hört att man kan tillsätta lite olja eller ett ägg på maten för pälsens skull, stämmer det?
Det jag funderar på är att protein och fettbalansen i fodret borde ju rubbas om man tillsätter t.ex. olja.
Eller blir det en så marginell skillnad att det inte spelar någon roll?

Sv: Ägg för finare päls?

Inte ett helt ägg men ägg gula kan fungera. Min hund får ca 2 ägg gulor i veckan och jag tycker hennes päls har blivit bättre, hon fick lite laktos fri grädde ca 2 gånger i veckan när jag ville få upp henne i vikt och hon gick upp i vikt ganska snabbt. Min hund väger bara 6 kg så hur mycket du ska ge din hund vet jag inte riktigt. Men om du ska ge grädde så anpassa hur mycket du ger beroende på ifall hunden blir dålig i magen då ska du ge mindre.
Lycka till.

Liknande trådar

Övr. Hund Min 15 månaders goldentjej har lite olika problem som gör det jättesvårt att hitta foder som fungerar. I början åt hon carrier...
2
Svar
20
· Visningar
3 580
Senast: Angelina
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 057
Senast: Araminta
·
L
Övr. Hund Hejsan Tänkte höra om er åsikt om fodret Pedigree Junior. Har gett detta till min valp sedan vi fick hem honom, nu är han 14 v. Han...
Svar
8
· Visningar
1 821
Senast: lolo19
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka