ägarregistrering, jordbruksverket

Kilauea

Trådstartare
Började just fundera på en sak. Som hundägare, måste man skicka in papper till jordbruksverket om ägarregistrering??
Det står ju på SKK's hundregister att jag äger min hund, men det ska väl in till jordbruksverket också!

Rätta mig om jag har fel, men annars undrar jag också hur man får tag i rätt papper att skicka till sjv.

Sv: ägarregistrering, jordbruksverket

De papprena brukar vet skick med mig som uppfödare, när jag vet.bes, id-m & vacc valparna, sedan delar jag ut papprena till valpköparna, som fyller i sina pers.uppgifter och skickar in det till JV.
I dessa papper, finns hundens uppgifter och id-nummer.

Hm, fick aldrig nåt sånt från uppfödaren....Dock en lapp från skk, som jag skrev ovan.
Eller har jag missat nåt, tyckte vi gick igenom alla papper...

Hur gammal är hunden ? detta är ju relativt nytt, men jag fick dessa papper första gången för 2 år sedan.. Fråga uppfödaren / ring JV och kolla med dom.

Hon är bara 8 månader...ska ringa sjv för säkerhets skull.

När vi köpte Izor ibörjan på juni i år fick vi med oss en sån där anmälarregistrering till SKK - det var bara det att den som chipsmärkte honom glömde att fylla i uppgifterna, så nu kan vi inte skicka in pappret. :(

Ska ta ett snack med uppfödaren när vi ska dit på valpträffen nästa månad.

Även om nu vi kanske inte vill stå med våra namn i SKK's databas, så kan det ju vara bra att hans chipsnummer står där? Eller?

Uppfödaren upplyste inte om att vi skulle skicka in något papper till JV så det är inte gjort. Ska göras, för vi har fått en sådan blankett (säger mamma som har koll på vilka papper Izor har).

Den ska följa med valpen vad jag vet..Jag som uppfödare har då sen det infördes alltid fått blanketterna när jag varit till vet. med valparna

Jag fick inte heller den blanketten, så jag mailade jordbruksverket och då skickade de den till mig. :)

Det är tyvärr så att det fortfarande finns många veterinärer som inte ens känner till detta, vi som är Id-märkare har nog vad jag vet alla fått dessa blanketter från jbv, de ger jag till uppfödarna då jag märker deras valpar, där skall också fyllas i uppgifterna från märkaren, angående skk:s register så är det "frivillgt" som det heter att använda det, om det nu kan kallas så då uppfödarna faktiskt vid registrering av valparna får betala 75:- för just detta frivilliga register. Jbv har numera hand om det statliga hundägarregistret och där är man som hundägare skyldig att anmäla innehav av hund.

Mynta2 skrev:
Blanketten fick jag via veterinären...Vad är problemet ?
Problemet är att hemlig inte fick sin blankett via veterinären / uppfödaren.....
:smirk:

Du kanske skrev på det hos uppfödaren och de skickade in det? Så gjorde min.

Jo, vi gick igenom en del papper, skrev på köpeavtal och nåt mer, men jag var nog så överlycklig över min lilla valp att jag inte tänkte på vad det var....ska prata med uppfödaren.

Var precis så jag tänkte :-)
Att man är så förväntansfull och varken vet vad man gör eller hör vad uppfödaren säger, man ser bara sin valp :-)

Jag som nybliven valpägare måste lägga mig i här. Jag fick inget papper från jordbruksverket, inte heller sa uppfödaren något om det. Man SKA alltså registrera sig som ägare även där???

Djurskyddsmyndigheten är personuppgiftsansvarig för det Centrala hundregistret från den 1 januari 2004. Djurskyddsmyndigheten har uppdragit till Jordbruksverket att administrera registret.

En hund ska märkas och registreras innan den uppnått en ålder av fyra månader. Märkningen ska göras med tatuering eller mikrochip.
En hund som köps ska märkas och registreras inom fyra veckor efter köpet, om hunden köps efter tre månaders ålder.

Ägaren ska fylla i en ägaranmälan till registret. Anmälan ska innehålla uppgifter om hunden såsom ras, namn, födelsedatum, kön, färg och teckning samt det identitetsnummer som hunden är märkt med. Anmälan ska också innehålla uppgifter om ägaren (personnummer, namn, adress, telefonnummer). På anmälan ska dessutom finnas uppgifter om id-märkaren (namn och adress).

Ja, den anmälan har jag skickat in till SKK. Det räcker alltså med det?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
941
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 714
Senast: fixi
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
641
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka