S

Sweet

När jag köpte min islänning skickade jag in "ägarbytespappret" till sif (avelskansliet), förra ägaren sa att det var det enda jag behövde skicka in.

Men ska inte ägarbytet in i passet? (Hästen har pass)
Har även ett isländskt ägarcertifikat som förra ägeren skrev på vid försäljningen, men vad gör jag med det??

Ska jag inte få något "bevis" på att jag äger hästen från sif?

:confused:

Sv: Ägarbyte

Sweet skrev:
Om jag läser rätt i senaste Islanshästen så är det allt som behövs om hästen redan har EU-pass.

Sen är det ju faktiskt ditt köpekontrakt som avgör det juridiska ägandet, och inte vad SIF har i sina rullor...

jag har samma fråga men jag har inte skickat in om nåt ägarbyta hur gör man det?va e det för papper?

Tackar så mycket för den infon!

Hästen har giltigt pass och köpekontrakt finns så då är väl allt som det ska då.

Sweet skrev:
När jag köpte min islänning skickade jag in "ägarbytespappret" till sif (avelskansliet), förra ägaren sa att det var det enda jag behövde skicka in.

Men ska inte ägarbytet in i passet? (Hästen har pass)
Har även ett isländskt ägarcertifikat som förra ägeren skrev på vid försäljningen, men vad gör jag med det??

:confused:

Du skall få ett nytt ägarbevis från SIF att stoppa i passet.

Saxat från SIFs hemsida:

Registrering av/ hästpass till importerade hästar
Följande handlingar skall skickas till avelskansliet för hästar
utan pass:
1. Köpare och säljares namn, adress, tfn (dagtid) och eventuellt medlemsnummer i SIF.
2. Registreringsbevis i original.
3. Signalementsbeskrivning utförd av godkänd ID-kontrollant ur kategori . (En för ändamålet speciellt framtagen signalementsblankett skall användas).
4. Chipmärkningsrapport och eventuella lösa streckkoder om hästen är chipmärkt.
med pass:
1. Ägarens namn, adress, tfn (dagtid) och ev. medlemsnummer i SIF.
2. Pass i original. Finns ”Certificate of ownership” ska även detta sändas in.
3. Kontrollera att konturdiagrammet är ifyllt i passet. Om ej skall signalementsbeskrivningen föras in direkt i passet av godkänd ID-kontrollant ur kategori 1.
4. Chipmärkningsrapport och eventuella lösa streckkoder om hästen är chipmärkt i Sverige.

Hästpass till redan registrerade hästar
Handlingar som skall skickas till avelskansliet:
1. Ägarens namn, adress, tfn (dagtid) och eventuellt medlemsnummer i SIF.
2. Registreringsbevis i original.
3. Signalementsbeskrivning utförd av godkänd ID-kontrollant ur kategori . (En för ändamålet speciellt framtagen signalementsblankett skall användas).
4. Chipmärkningsrapport och eventuella lösa streckkoder om hästen är chipmärkt.

Ägarbyte för hästar
Handlingar som skall skickas till avelskansliet för hästar
utan pass:
Obligatoriskt utfärdande av pass sker i samband med ägarbyte.
1. Köpare och säljares namn, adress, tfn (dagtid) och eventuellt medlemsnummer i SIF.
2. Registreringsbevis i original
4. Kopia på kvitto eller köpekontrakt.

För hästar
med äldre pass utan ägarbevis:
2. Sidan 1 (ägande) i orginal från hästpasset.
3. Kopia på kvitto eller köpekontrakt.

För hästar
med pass med ägarbevis:
2. Ägarbeviset ifyllt och undertecknat av köpare och säljare.

Det finns en blankett på SIFs hemsida, som amn skall skicka med hanlingarna, där man kryssar i vad man vill att kansliet skall utfärda och vad man skickar med.
Blannketten finns under Avel-->Hästpass--> Avgifter

Nu är det väl mycket pass som ska fixas innan årsskiftet och de har ju precis flyttat så jag antar att man får vänta lite på saker och ting...

alltså jag och den förre ägaren har inte gjort nånting förutom att jag tog hästen, hon tog pengarna jag fick passet och båda fick en varin kopia av köpekontraktet va ska vi då mer göra???

Jag har oxå haft problem med det där med ägarbyte och pass, i två år!
Vi skickade in en kopia på passen och köpekontrakter och har inte hört eller fått nåt bekräftat från sif.

ojdå fy va svårt detta var...men ni skickade in kopior på allt alltså? högre upp i tråden står det ju att man måste skicka in orginalen o vem vill det lixom får man tillbaka dom då? kostar det nåt?

Det står ju såhär högre upp i denna tråd:

För hästar
med äldre pass utan ägarbevis:
2. Sidan 1 (ägande) i orginal från hästpasset.
3. Kopia på kvitto eller köpekontrakt.

De jag köpte min häst av hade ett ägarbevis som vi båda skrev på och jag skickade in till SIF och det var det enda som jag behövde göra.

Kostnad för ägarbyte med ägarbevis är 100 kr, Ersättning av förlorat ägarbevis 200 kr.

Jag har inte fått tillbaka ägarbeviset eller fått någon räkning...

Nja vi ringde och fråga vad vi skulle skicka in och då sa dom att det räckte med Kopia av första sidan i passat och sen kontraktet.

Ja, ok.

Detta var det som stod på SIF´s hemsida i alla fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 090
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar