Ägarbevis?

M

mellon

Är på gång att köpa häst. Undrar hur man kan vara säker på att hästen man köper verkligen är ägarens till 100%.
Räcker det att köpa och få kvitto rätt upp och ner.
Vilka mer handlingar kan jag begära?

Tacka och bugar för alla svar

Vet inte om de kan visa kvitto, men några övriga papper hade de ej, gamle ägaren hade inte skickat dem ännu, de trodde hon hade så mycket att göra, att hon glömt det.

Jag skulle nog vara lite försiktig med att köpa om de inte har några som helst papper på hästen. Hur länge har de haft den? Kom ihåg att sedan lagändringen kan man inte längre skylla på att man köpt något i god tro, skulle de sälja en häst som inte är deras måste köparen lämna tillbaka den till den rätte ägaren utan att kunna kräva någon ersättning i gengäld!

Om det finns papper på hästen så är det deras sak att fixa fram dem, hur vet du annars att det är den de påstår att det är? :confused:

Håller med om att det låter skumt!

Be att få prata med den gamle ägaren för att kolla att det stämmer att h*n sålt hästen. Det finns ju fall där folk sålt hästar de inte ägt :mad:

Kolla upp med avelsföreningen där hästen är registrerad ifall de uppgifter du fått om hästen verkar stämma.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 104
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka